Tydligen är inte Ukrainarnas flygvapen helt bekämpat då ryskt luftvärn bekämpat 1st MiG-29, 3st Bayraktar TB-2 samt 1st Tochka-U sedan tidigare idag.
Det har kommit ytterligare en uppdatering idag från Ryska försvarsministeriet
OBS detta är från Ryska försvarsministeriet inget är mina egna påståenden.
https://www.youtube.com/watch?v=CHp_a1KN_Y0
Texten finns i beskrivningen så ni kan översätta från Ryska.
2998 mål träffade inklusive
90 ledningscentraler
144 S-300, Buk M-1 och Osa luftvärnssystem,
88 radarstationer
98 flygplan
57 helikoptrar
1007 pansarvagnar och bepansrade stridsfordon
109 MLRS raketartillerifordon
374 fältartilleri och granatkastare
793 enheter av speciella militära fordon
110 drönare
Hela uttalandet översatt med google translate
Citat:
En grupp trupper från Folkrepubliken Donetsk tog kontroll över bosättningarna MARYANOVKA, LAZAREVKA, LESNOE.
Ryska federationens väpnade styrkor avancerade till ett djup av 10 kilometer och tog kontroll över bosättningarna STEPNOE, KRAPIVNITSKOE, MALY KREMECHIK, NOVOPETRIKOVKA och YALYNSKOE.
Som ett resultat av attacker mot militära infrastrukturanläggningar i Ukraina förstördes 2 998 militära anläggningar.
Under dagen träffade operativ-taktisk luftfart 68 objekt, inklusive: 2 objekt från de ukrainska väpnade styrkornas kontrollsystem, 12 objekt för logistik, 3 Osa luftvärnsmissilsystem.
Ryska luftvärnssystem förstörde en MiG-29, tre Bayraktar TB-2 obemannade luftfartyg och en Tochka-U taktisk missil i luften.
Totalt, sedan operationens början, uppgick förlusterna av säkerhetsstyrkorna i Ukraina till: 98 flygplan, 110 obemannade flygfarkoster, 144 luftvärnsmissilsystem, 88 radarposter, 1007 stridsvagnar och andra pansarstridsfordon, 109 raketsystem med flera uppskjutningar, 374 fältartilleripistoler och granatkastare, 793 enheter av speciella militärfordon.
Enheter från People's Militia i DPR avancerade 1 kilometer inuti MARIUPOL från nordlig riktning.
Jag kommer att uppehålla mig separat vid den informativa provokationen av Kievregimen med den påstådda "strejken" i går av rysk luftfart på Mariupols sjukhus nr 3.
Först och främst noterar jag att det ryska försvarsministeriet igår tillkännagav en "tystnadsregim" för säker evakuering av civila i staden. Det ryska flyget i Mariupol-området gjorde absolut inga uppdrag att träffa mål på marken.
Analysen av uttalanden från företrädare för Kievs nationalistiska regim, fotografiskt material från sjukhuset, lämnar inga tvivel.
Enligt uppgift är "flyganfallet" som ägde rum en fullständigt orkestrerad provokation för att upprätthålla den antiryska spänningen bland den västerländska publiken.
Vi har tidigare upprepade gånger sagt att de medicinska institutionerna i Mariupol, inklusive sjukhus nr 3, slutade sitt heltidsarbete i slutet av februari. All personal och patienter skingrade av nationalisterna.
Sjukhusbyggnaden, på grund av sitt gynnsamma taktiska läge nära stadens centrum, omvandlades till ett fäste för Azovs nationella bataljon. Detta rapporteras massivt av invånare i staden, som flyttade både till det kontrollerade Kiev och områden som kontrolleras av Folkrepubliken Donetsk.
Fotografier av sjukhusområdet visar bevis på två separata explosioner nära sjukhuset. Begravd under jord och en annan liten kraft riktad till sjukhusbyggnaden.
Arten av de yttre och inre skadorna på byggnaden kan vilseleda den stora icke-professionella publiken i Europa och USA. För vilket denna föreställning gjordes.
Men inte experter. En högexplosiv flygammunition, även av lägre effekt, skulle helt enkelt inte ha lämnat något från byggnadens ytterväggar. Jag betonar att alla dessa och andra krigsförbrytelser i Mariupol begås av straffare som är inlåsta i staden. Vi har upprepade gånger varnat för att när ringen krymper kommer antalet nazistiska provokationer att öka. Det finns ingenstans för dem att fly.
Det var dessa nazister från Azovbataljonen som medvetet och med särskild grymhet förstörde civilbefolkningen i republikerna Donetsk och Luhansk under åtta år.
De senaste dagarna har attacker från ukrainska nationalister och legosoldater som anlände till Ukraina från USA, Storbritannien och Europa mot ryska läkare och specialmedicinska fordon blivit allt vanligare.
Nazisterna lägger medvetet i bakhåll ambulanser som bär symboliken av ett rött kors.
Prickskytteld avfyras från långa avstånd mot läkare som evakuerar sårade ryska militärer i stridsområden. Även för läkare som ger hjälp till lokala invånare i bosättningar.
Allt detta bekräftar än en gång den nazistiska essensen av Kievregimen, som offentligt uppmanar till dödande av alla ryssar utan undantag, i strid med internationell humanitär rätt.
Tidigare listor
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU