2022-03-10, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
En del av de där datorerna är EMP-skyddade. Så när det börjar sprängas atombomber hur som helst så kommer de stå pall. Det gör inte en del av de modernare….
Är väll det som är dilemmat och Ryssland kan luta sig tillbaka på. Anfall och vi atombombar er…
Jag tror inte någon anfaller rysk mark. Om man inte räknar att ryska folket avsätter Putin, som ett anfall på Ryssland.
Citera
Medlem
Ukrainas leende försvarsminister lägger upp en selfie från Kievs regeringskvarter.
Det är Verkhovna Rada, Ukrainas parlament, som syns i bakgrunden.

https://twitter.com/oleksiireznikov/status/1501949185175654412
Citera
Medlem
Ariskaprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Revolutionen var 2014. Zelensky valdes till president 2019. Du kanske ska se till att få i alla fall grundläggande fakta rätt innan du gör bort dig.

Zelensky "valdes" till president 2019, regimen har varit densamma sedan 2014.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
DPR om striderna i Mariupol:
Citat:
During the street fighting in Mariupol, the defenders of the DPR destroyed 22 enemy firing points and up to 40 Ukrainian nationalists. Two BM-21 Grad multiple launch rocket systems were captured, which were shelling residential areas.

Our defenders evacuated 8 civilians, including 2 children, from the liberated houses, which housed the nationalists of the Azov unit.

In Mariupol, 26 servicemen from the 36th Marine Brigade of the Armed Forces of Ukraine and the 12th Brigade of the NGU voluntarily laid down their arms.

Since the beginning of the special military operation, 140 servicemen of the Armed Forces of Ukraine have voluntarily defected to the side of the DPR, 16 of whom are in medical institutions.

Unfortunately, among our combat friends participating in a special military operation to liberate Donbass from Bandera scum, there are losses, 4 DPR defenders died in the line of military duty, 12 were injured.
https://t.me/boris_rozhin/30580
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Ikväll kommer många ryska terrorister att frysa ihjäl, särskilt kring området där tivolikonvojen på 67km har stått stilla i snart 11 dagar. Sägs att det ska vara mellan -15 till -20 grader.

Jobbigt o bli bombad i minus 20 grader.

Vi får faktiskt hjälpa till här nu. Låta Ukrainare komma hit. Man dör i hus utan tak i minus 20.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Seriöst? Även om jag också är emot Ryssland så får man ju ha någon sorts kvalité på inlägg. Jo, det tog tre veckor, efter tusentals bomber. Hade Ryssland också valt att bomba Kiev i 2 veckor och sen röra sig in så hade du nog också sett ett helt annorlunda utfall...

Du borde nog se över kvaliteten på dina svar.

The 1991 bombing of Baghdad was a spectacular demonstration of smart weapons, consummate planning and overwhelming military superiority. Television enabled viewers around the world to witness live what could be seen from the Rasheed Hotel in the Iraqi capital.

But the impression left by the influential images clouds the facts that the bombing of Baghdad was relatively light and the immediate human cost relatively minor. Post-war visitors and commentators, misled by the belief that the capital was a major emphasis in the bombing campaign, marveled at the absence of major physical damage. The contrast with Dresden, Tokyo, London and other cities bombed heavily in World War II, was so revolutionary it became conventional wisdom that warfare had entered a new era.

https://www.washingtonpost.com/wp-srv/inatl/longterm/fogofwar/analysis.htm
Citera
2022-03-10, 17:26
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Jag har ingen lust att chansa... just kärnvapnen tror jag nog att de behandlat väl... det är ju Rysslands garanti från att bli invaderade.

Jag håller med om att detta inte är någonting man vill chansa på, men samtidigt finns det ju en hel del som tyder på att det förekommit väldigt mycket korruption och dålig förvaltning inom den ryska försvarsmakten i många år. Därmed kan man ju ställa sig frågan varför det egentligen skulle vara någon skillnad just när det kommer till kärnvapnen?

Försnillande och dåligt underhåll är ingenting man rapporterar om uppåt, i värsta fall märks det först när saker och ting behöver användas men inte fungerar som det var tänkt. Och när det kommer till kärnvapen så borde väl dessa också testas mycket mer sällan än något annat krigsmateriel, så sannolikheten för att fusk skall upptäckas i tid borde vara lägre än i andra sammanhang.

Därför håller jag det inte för otroligt att även de ryska kärnvapnen kan ha sämre kapacitet än vad som står på pappret, men jag hoppas att det inte skall behöva gå så långt att vi får testa den hypotesen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
haha 2300 militärbaser?

Det var helvete vad de måste ligga tätt i Ukraina.

sjukhus, bagerier, förskolor, dagis, hundhem, barnhem, bb, handickapade pensionärer i parkerade bilar....

Så tyvärr är det säkert sant det ryssarna påstår, det förklar ju även samtidgt varför deras styrkor får så ohygligt mycket pisk, och inte klarat av att ta kharkiv (som ligger 30km från deras startposition, och är en viktigt strategisk punkt för att kunna skära av östra från västra ukraina.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Stoltheten antar jag. Vore en stor skam för Vladimir Putana om Ukraina blev del av EU, då i hans förvrängda värld är Ukraina Ryssland. Vore så otroligt förnedrande för honom.

Ja, nåt annat än närheten till Ryssland måste det ju vara. Eller så vågar han helt enkelt inte att ge sig på Baltikum eller USA.

Nazister har de fullt av i Ryssland så det håller inte heller.

De där labben som dök upp idag tror jag helt enkelt inte heller på. De skulle gjort som Bush och pratat om dem innan.
Citera
2022-03-10, 17:27
Medlem
Ariskaprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mats.nystrom
Vilka andra sätt kan man närma sig på tänker du?

Genom att agera "puppet" åt USA och NATO givetvis.
Citera
2022-03-10, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Kan ingen informera om "Lågaffektivt bemötande"? Putin har kanske aldrig hört talas om det.
Vi borde skicka ett gäng svenska pedagoger till Kreml för snabbkurs. Vid frånvaro ringer rektorn och bannar
Citera
2022-03-10, 17:28
Medlem
Som sagt, det enda ryska terroristen har lyckats med är att bomba ihjäl civila, sjukhus, bostadsområden och barnsjukhus.

Vidriga, äckliga, ryssjävlar. Smuts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in