2022-03-09, 16:30
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossard
Ibland behövs det vissa utomparlamentariska metoder där rättssamhället inte når fram.

Känns olustigt med människor som tar lagen i egna händer men det går inte att ha nollvision av vissa brott samtidigt som man ska bibehålla en rättssäkerhet med bevisbörda etc. Stigmat att bli ertappad är inte tillräckligt högt eftersom många klarar sig undan lagen.

Man kan inte hävda att man är för nollvision av våldtäkt mot barn samtidigt som man är emot att dumpen tar lagen i egna händer.

Dagen då det finns en obligatorisk och effektiv behandling och rehabilitering av pedofiler så kommer jag att vara emot aktörer som dumpen och div. medborgargarden. För då har de inte längre ett syfte.
Om jag får välja mellan nollvision och rättssäkerhet så väljer jag rättssäkerhet utan att blinka. Rättsövergrepp är alltid den värsta formen av övergrepp.
Citera
2022-03-09, 16:32
Avslutad
Inte nog med det Hussefar. Sara har hotat mig personligen med orden "där kan du också hamna". Gissa Hussefar om jag är villig att förlåta det - alternativt vad jag vill göra. Jag har inte fått någon ursäkt och det är tveksamt om en sådan skulle hjälpa henne.
Citera
2022-03-09, 16:38
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinGustaxdottern
Inte nog med det Hussefar. Sara har hotat mig personligen med orden "där kan du också hamna". Gissa Hussefar om jag är villig att förlåta det - alternativt vad jag vill göra. Jag har inte fått någon ursäkt och det är tveksamt om en sådan skulle hjälpa henne.

Om det du skriver är sant är det riktigt obehagligt. Dumpen sitter på en hel del makt över människors liv och vi kan aldrig veta motiven helt hundra. Jag personligen tycker att enbart den svenska domstolen ska ägna sig åt denna typ av verksamhet och bara då vet man till vilken grund detta verkligen sker.
Citera
2022-03-09, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Om jag får välja mellan nollvision och rättssäkerhet så väljer jag rättssäkerhet utan att blinka. Rättsövergrepp är alltid den värsta formen av övergrepp.
Måste handla om att uppnå nollvision utan att kompromissa på rättssäkerheten. Nu börjar det här få så mycket uppmärksamhet att något kommer att hända. Antingen legaliseras det via ett prejudikat, eller så punkteras det.
Citera
2022-03-09, 16:42
Medlem
Citat:

Jag tycker inte att det finns några rätt eller fel här.
”Väljer” man rättssäkerhet så ska man dock vara ärlig med att man accepterar att brott får ske. Man gillar det såklart inte, men man accepterar det. Det är okej eftersom att alternativet är mycket värre.

Men när barn är inblandade, som inte kan skydda sig själva, så är jag beredd på att rucka på min princip. Men bara då. Eller nja, även om jag själv eller någon jag står nära blir utsatt för brott. Men inte annars.
Citera
2022-03-09, 16:46
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Jag tycker inte att det finns några rätt eller fel här.
”Väljer” man rättssäkerhet så ska man dock vara ärlig med att man accepterar att brott får ske. Man gillar det såklart inte, men man accepterar det. Det är okej eftersom att alternativet är mycket värre.

Men när barn är inblandade, som inte kan skydda sig själva, så är jag beredd på att rucka på min princip. Men bara då. Eller nja, även om jag själv eller någon jag står nära blir utsatt för brott. Men inte annars.
Jag är inte beredd att rucka en millimeter på rättssäkerheten för att barn är inblandade. Tvärtom så anser jag rättssäkerheten vara extra viktig i den typen av fall, just därför att det finns en pöbelmentalitet.
Citera
2022-03-09, 16:47
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinGustaxdottern

En normal och sund människa behöver inte vara rädd för att "hamna någonstans".
Citera
2022-03-09, 16:48
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Måste handla om att uppnå nollvision utan att kompromissa på rättssäkerheten. Nu börjar det här få så mycket uppmärksamhet att något kommer att hända. Antingen legaliseras det via ett prejudikat, eller så punkteras det.
Nu kräks jag förvisso på nollvisioner och anser dem vara fullstädigt utopiska, men om man skulle få ner antalet brott utan att kompromissa med rättssäkerheten så vore det bra. Det finns dock andra sätt att angripa problemet än att kompromissa med rättssäkerheten. Man kan till exempel tänka sig en minskning av sexualiseringen av barn, samt att begränsa sociala medier.
Citera
2022-03-09, 16:49
Medlem
Citat:
Bör man inte då lägga fokus på att förändra rättssystemet, utan att förstöra ett stort antal familjer, människor osv?
Citera
2022-03-09, 16:50
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
En normal och sund människa behöver inte vara rädd för att "hamna någonstans".
Tvärtom. Vem som helst kan bli ditsatt hur oskyldig man än är. Det tänker inte många på vilket är det farliga med denna mentaliteten som skapas.
Citera
2022-03-09, 16:52
Medlem
Citat:
Nu kräks jag förvisso på nollvisioner och anser dem vara fullstädigt utopiska, men om man skulle få ner antalet brott utan att kompromissa med rättssäkerheten så vore det bra. Det finns dock andra sätt att angripa problemet än att kompromissa med rättssäkerheten. Man kan till exempel tänka sig en minskning av sexualiseringen av barn, samt att begränsa sociala medier.
Jag skriver under på det 100%. Nollvisioner är precis som ordet säger - visioner. Kalas att det finns visionärer, men när de efter egen moralisk kompass väljer att fullständigt rasera liv, då är det inte visionärer längre.
Citera
2022-03-09, 16:52
Medlem
Citat:
Jag är inte beredd att rucka en millimeter på rättssäkerheten för att barn är inblandade. Tvärtom så anser jag rättssäkerheten vara extra viktig i den typen av fall, just därför att det finns en pöbelmentalitet.

Jag respekterar det. Du har rätt och jag har nog fel, men vissa känslor är svåra att styra och det finns för många människor som inte borde finnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in