2022-03-09, 14:02
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Lycka till att omringa Kiev. Skulle behövas bra mycket större armé för det.

Ja planen var nog att bara rycka in fort i staden och göra en "statskupp" där man tillsatte en egen president och regering. När det totalt misslyckades så har man fastnat i förstäderna och i söder har man inga trupper alls kvar, de har blivit fördrivna. Så nu har man denna monsterkonvoj som skulle ockupera Kiev men som nu inte kan komma framåt. Man måste komma på en ny plan snabbt, deras trupper får inga avbytare utan har varit på "övning" flera veckor innan de invaderade och nu har de krigat i Ukraina 2 veckor. Moralen blir sämre och sämre, Putin måste agera nu om inte hans armé skall vittra bort.
Citera
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Kan det va så oförutsägbart att Putin vill ge Zelensky en sista chans att kapitulera ?
Att det är största orsaken till att konvojen står still ?
Att Putin känner att Kiev är för värdefult för att förstöras ?

Att Putins stressad ansikte utåt bara är ett skådespel för övriga världen ?
Kan det va så att Putin har flera äss kvar i rockärmen ?

Du tänker på en Magnum mellan ögonen? Ett tredje ingångshål i pannan på Putin.
Citera
Medlem
Lord2Moynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Vad är det för moral du besitter då, som drar alla ryssar över en kam bara för att vissa råkar vara idioter?

Man ska akta sig för att hata ett helt folk, det slutar sällan bra.
Jag har aldrig träffat en trevlig ryss och man har stött på allt för många under semestrar, hockey-vm och liknande så jag drar vilken jävla slutsats jag vill om detta patraskfolk.
Citera
2022-03-09, 14:04
Medlem
Citat:
Du påstår att de ljuger, helt utan någon källhänvisning eller någonting. Är du rasist månne?

Med tanke på hur mycket rasistkortet används så krävs det enormt tydliga bevis innan jag ens funderar på om det har hänt.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Utan en flygfri zon kommer en humanitär katastrof att utspela sig i Ukraina, säger president Volodymyr Zelenskyj i ett tv-tal, enligt Sky News.

– Ryssland använder missiler, flygvapen och helikoptrar mot oss, mot civila, mot våra städer, mot vår infrastruktur. Det är världens humanitära plikt att svara, säger han också.

Det är inte första gången som Zelenskyj vädjar om att Nato ska införa en flygfri zon över Ukraina för att skydda civila från ryska flygattacker.

Han hetsar och hetsar och hetsar. Hans våta dröm verkar vara ett kärnvapenkrig mellan Ryssland och Väst. Vilken jävla idiot. Ska flera miljoner civila behöva dö för Ukrainas skull eller?

Eller så kan Putin och de ryska styrkorna åka hem till Mongoliet.
Citera
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
Efter att McDonald's stängt ner sin verksamhet i ryssmongolien, så har deras produkter hamnat på svarta marknaden. Äta en två dagars gammal Big Mac?

https://twitter.com/ragipsoylu/status/1501469154351718407

Man får passa på innan det blir vegoburgare av skivade sönderkokta rovor på menyn i stället.
Citera
2022-03-09, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord2Moyne
Jag har aldrig träffat en trevlig ryss och man har stött på allt för många under semestrar, hockey-vm och liknande så jag drar vilken jävla slutsats jag vill om detta patraskfolk.

Många är inte kapabla att lära sig engelska, tror det gör mycket för bilden man får av dom.
Citera
2022-03-09, 14:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Orsakerna är rysk militarism och kultur.

Putin vill återskapa ett stort Ryssland och ena alla ryssar under Moskva.

Ett Ukraina som vänder sig bort från Moskva är därför ett stort hot, inte för att de kan anfalla Ryssland, utan för att den storryska drömmen dör.

Det är i det perspektivet man skall se Moskvas rädsla över vad som har hänt i Ukraina sedan början av tiotalet.

Som en galen exmake förstår Putin inte att Rysslands invasioner bara får Ukraina att fly från allt ryskt och söka hjälp var än landet kan få sådan.

Den etniska aspekten är nog en delorsak, men jag tror att även NATO-medlemskap för Ukraina har haft en stor betydelse för beslutet att invadera. Väst ser ju inte expansion av NATO som ett hot, men det gör Ryssland. Man har inte varit diplomatiska i den frågan.
Senast redigerad av countolaf 2022-03-09 kl. 14:28.
Citera
2022-03-09, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frimans
Har ALLA dårar missat detta ???

https://www.theguardian.com/world/2019/apr/11/ultranationalism-in-ukraine-a-photo-essay

Har du missat detta?
https://twitter.com/Gadhwara27/status/1501212802442166272
Fredsbevarande artilleribeskjutning rakt in i villabebyggelse.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lord2Moyne

Självklart gör du det, men det låter inte speciellt intelligent. Ukrainare har du träffat i överflöd antar jag och alla var trevliga som fan gissar jag?
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Den etniska aspekten är nog en delorsak, men jag tror att även NATO-medlemskap för Ukraina har haft en stor betydelse för beslutet att invadera. Väst ser ju inte expansion som NATO som ett hot, men det gör Ryssland. Man har inte varit diplomatiska i den frågan.

Det är säkert en delfaktor.

Man kan tycka vad man vill men att ryssar är rädda för NATO är väldokumenterat.
Senast redigerad av goseigen 2022-03-09 kl. 14:14.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Nu har Ukraina haft chansen att ge upp i två veckor. Då kanske Putin tycker att det är dags att markera med tunga vapen.

Nu har Putin haft chansen i två veckor att återvända till Mordor...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in