2022-03-09, 12:46
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Varför skulle Ryssland göra ett blixtinvasion? Varifrån kommer dessa teorier från egentligen. Alla verkar göra liknelsen långsamt-misslyckande.
Tror det är tankefel. och visar egentligen bara på hur EU, USA tänker dvs bry dig inte - ta över så fort som möjligt. De tänker inte på att detta är inte två fiendeländer i ordets bemärkelse. Jag kallar detta tankesätt att vi utsätts för propaganda och blir stressade att Ryssland ska bomba allt.

Om de nu inte räknade med ett snabbt övertagande varför luftsatte de sina elitstyrkor helt utan skydd (vilka blev helt utplånade) samt skickade in främst kravallpolis och värnpliktiga?
Citera
2022-03-09, 12:47
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Här kommer två.

https://www.etc.se/ledare/oerhoert-viktigt-att-naagra-laender-staar-naagorlunda-fria

https://www.friatider.se/ransonering-av-livsmedel-infors-i-ryssland

Svarta marknaden har de haft problem med sedan Bolshevik revolutionen.
Inte konstigt att de slår till snabbt för att ej få tillbaka det.
Citera
2022-03-09, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Säger vilka typ av människa du är som försvarar mordet på hundratusentals barn och kvinnor.

Öhh har jag försvarat det? Jag talade om hur verkligheten är. Ryssland är för närvarande längst ner på totempålen. Jag har inte sagt någonting om vad jag tycker är rätt eller fel. En stormakt kan ju göra fel på ett ställe och rätt på ett annat.

Till ex förstår jag varför USA invaderade Afghanistan. I mina ögon rådde det Casus belli. Det tyckte även Ryssland vid det tillfället. USA skulle ha stuckit där i från eller gjort om det som de gjorde med Japan efter WWII. Invasionen i Irak var jag helt emot. Serbien (Forna Jugoslavien) kan jag förstå skälen men det var delvis fel. Nu försökte USA aldrig ta delar av dessa tre länder. Det är vad Ryssland försöker göra nu.
Citera
2022-03-09, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Källa

Tror att det var SVT.se men det kan ha varit sexistiska Expressen. Återkommer.
Citera
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Jo, Kiev är omringat. ”Under siege” även enligt officiella Kievkällor.

Kart visar att så ej är fallet, om den nu inte ligger efter.
https://www.scribblemaps.com/maps/view/The-War-in-Ukraine/091194
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Även dom som inte blir grillade kan inte ha det så bra efter 14 dagar som en sill. Skiter dom i plastpåsar och pinkar i ett rör? Byter dom kallingar lär det lukta Gorgonzola i kabyssen (heter det så i en Tanks?)
Vet någon hur stor besättning en tanks har?

3 man i ryska stridsvagnar. Förmodligen går de ur vagnen om det inte är ett direkt hot riktat mot dem.
Citera
2022-03-09, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariskaprinsessan
Jag brukar kalla Ukraina för Ryssland då Ukraina tillhör Ryssland.
Så, varför tycker du så himla illa om Ryssland då?
Jag önskar t ex att Finland och Sverige skulle passa på nu och befria Karelen från ryskt förtyck och rädda karelerna från förföljelser och trakasserier. Vad tycker du om det, Putler har ju fullt upp med Ukraina just nu.
Citera
2022-03-09, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Källa

Om du går in snabbt på sexistiska tidningen Expressen så hittar du det. Gör det innan dom tar bort det.

Länge lever sexismen???? .....
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
De höga gaspriserna börjar orsaka produktionsstörningar i EU :

Yara kutter i produksjonen på to fabrikker
Det er fabrikkene i Ferrara og Le Havre i henholdsvis Italia og Frankrike som reduserer produksjonen. Årsaken er skyhøye gasspriser.

https://e24.no/boers-og-finans/i/G3gkvJ/yara-kutter-i-produksjonen-paa-to-fabrikker

Ammoniak och urea, dvs konstgödsel..

Vem tjänar på dom höga gaspriserna? Det kan väl inte vara Ryssland?

Jag älskar Urss träffsäkra sanktioner.
Citera
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Under siege betyder belägrad. Inte omringat.

Den semantiska krumbukten renderar dig en jättelik dumstrut.
Citera
2022-03-09, 12:52
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Tivolikonvojen på 67km står fortfarande helt stilla! Och snart är det -20 grader i området, ryssjäveln kommer dö av kylan!

Snarare så kommer vi få se action från båda sidor när åkrarna snart bär stridsfordon igen.
Snart kommer stridsvagnarna bli effektiva igen.

Vem som vinner mest på det? Det får vi se.
Citera
2022-03-09, 12:52
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
2.16 % (300 000) röster i valet 2019 Fick partiet och då fick de slå ihop 4 mindre partier för att ens nå upp dit.

Att rättfärdiga en invasion för avnazifiering när inte ens det högerextrema partiet fick en enda röst i riksdagen är lika bisarrt som att påstå att ett folkmord har begåtts i Donbass när det var Ryssland som ockuperade 2014 och det har varit en krigszon med flertalet offer på båda sidor. De riktiga dårarna är de svenskar som faktiskt köper Putins svepskäl.

Ryssland har dessutom också sin beskärda del av högerextrema och flertalet Ryska nazistgrupper är även terrorstämplade.

Som den här ultranationalistiska klubben:

That the story was in Zavtra gave it extra weight, because the newspaper’s editor-in-chief, Alexander Prokhanov, is also head of an increasingly influential ultranationalist think tank. Known as the Izborsky Club, it is a self-described “intellectual circle” of philosophers, journalists, business-people and Orthodox priests, dedicated to promoting Russian power.

They call themselves “Izborists” and claim to seek a more “just” world order, but with clear imperial ambitions to put Russia at its center. And since Prokhanov created the club six years ago, he and its members have been working hard to try to make their ideas a cornerstone of Kremlin policy.

https://www.codastory.com/disinformation/the-club-that-wants-russia-to-take-over-the-world/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in