Citat:
Ursprungligen postat av
MikeHanlon
Även om mannen ifråga var beväpnad rådde ju vid tillfället ett eldupphör för "korridorer" som vi såg ej efterlevdes. Det var därför dessa familjer var påväg med resväskor
Mnja inte helt säker på den saken. Jag tror det här skedde för ungefär en vecka sedan. Titta på datumen för det andra klippet - dvs det som Ukrainska hemvärnet tog på offren i bilen. När jag såg de bilderna kunde jag inte förstå vad som hade hänt, jag trodde det var stageat av Ukrainska styrkor. Propaganda. Men nu förstår jag.
Under den tiden var det inga humanitära eldupphör. Men det spelar inte någon roll. Även under pågående strid gäller både militärmanualer och G.K.
Det enda jag sett som argument för varför bilen besköts var deras gula märke i framrutan som signalerade att de var handikappade i bilen. Det skulle kunna ha misstolkats som att bilen var militär. Vill nog dock avfärda det. Tveksamt att man kan se en sådan gul lapp från en skottglugg i det bepansrade fordonet. Det här är besinningslös eldgivning mot civilt mål.
Visst, vi vet inte om det stod 5 Ukrainska stridsvagnar bakom den civila bilen. Men något säger mig att det ryska fordonet inte hade svängt om och åkt vidare i sådana fall.
Krigsförbrytelse.