2022-03-08, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Även om mannen ifråga var beväpnad rådde ju vid tillfället ett eldupphör för "korridorer" som vi såg ej efterlevdes. Det var därför dessa familjer var påväg med resväskor

Mnja inte helt säker på den saken. Jag tror det här skedde för ungefär en vecka sedan. Titta på datumen för det andra klippet - dvs det som Ukrainska hemvärnet tog på offren i bilen. När jag såg de bilderna kunde jag inte förstå vad som hade hänt, jag trodde det var stageat av Ukrainska styrkor. Propaganda. Men nu förstår jag.

Under den tiden var det inga humanitära eldupphör. Men det spelar inte någon roll. Även under pågående strid gäller både militärmanualer och G.K.

Det enda jag sett som argument för varför bilen besköts var deras gula märke i framrutan som signalerade att de var handikappade i bilen. Det skulle kunna ha misstolkats som att bilen var militär. Vill nog dock avfärda det. Tveksamt att man kan se en sådan gul lapp från en skottglugg i det bepansrade fordonet. Det här är besinningslös eldgivning mot civilt mål.

Visst, vi vet inte om det stod 5 Ukrainska stridsvagnar bakom den civila bilen. Men något säger mig att det ryska fordonet inte hade svängt om och åkt vidare i sådana fall.

Krigsförbrytelse.
Citera
2022-03-08, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
Jag förstår. Förklara gärna vilket land kommer att ställas till svar. Inte för att det spelar roll i det långa loppet. Men hur tolkar du det.

Ställas till svars av vem för vad?

Ska ni hota med atombomben nu igen?
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Du, likt många här, verkar leva i en total psychos just nu. Men du kanske är en smyg-nasse själv? I så fall kan jag tipsa dig om UA årliga nazist-festival https://www.youtube.com/watch?v=zKX9OjNy_NI&t=18s

Undrar vad Judarna själva säger?

Ukrainian Jews push back against Putin’s ‘neo-Nazi’ claim as they gear up for battle

https://www.timesofisrael.com/ukrainian-jews-push-back-against-putins-neo-nazi-claim-as-they-gear-up-for-battle/
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Till er som er mer bevandrade inom det materiella vad gäller stridsflyg, hur väl står sig dessa MIG 29or mot det Ryssland har? Hur många plan är det som Ukraina får från Polen och kan det göra någon faktisk skillnad?

Ryssland har många fler plan. Och den stora konvojen skyddas av luftvärn. Svårt att säga.
Citera
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
Tjetjenskt lik. Var vet jag inte men måste vara i östra Ukraina på tanke på snön.

https://twitter.com/ua_industrial/status/1501258480648429572

Vass du är. "Måste vara i östra Ukraina på tanke på snön". Kan väl vara för att ryssen inte ens är i västra Ukraina, ditt obildade rövhål.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Planen kommer inte flygas in.

Varför inte?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Ukraina placerar sina luftvärn i städer för att använda civila som mänskliga sköldar, precis som ISIS gjorde, båda tränade till detta av CIA.
För att räknas som civil får man inte ens bära pistol, inget vapen.

vart såg du luftvärnet i exemplet. var det precis utanför kamervinkeln?
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Går bra att flyga in dom. UA har parkerat plan i Rumänien som flygs in vid behov. Troligen så beväpnas dom i UA före anfall.

Ryssland sa senast i helgen att länder som upplåter flygbaser till Ukraina är att betrakta som part i konflikten.

Precis som någon sa tidigare är det stor skillnad på om man kör vapen i en låda över gränsen eller om en soldat bär dom.
Citera
Medlem
Var ju det sista vi behövde. Nato som lägger sig i.
Citera
2022-03-08, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Till er som er mer bevandrade inom det materiella vad gäller stridsflyg, hur väl står sig dessa MIG 29or mot det Ryssland har? Hur många plan är det som Ukraina får från Polen och kan det göra någon faktisk skillnad?

Det är inga nya plan, och inte i paritet med det bästa som ryssarna har. Dock flyger Ryssland MiG-29 själva också. De är dessutom uppgraderade till NATO-standard för samband och så vidare.

De är framförallt bättre än det Ukraina har (hade) i övrigt.
Citera
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
F-16 plattformen är 50 år gammal. Även om den uppdaterats längs vägen är det fortfarande gammalt och utgående.

Bra plan men långt från sprillans och lull lull...

Tack för info. Erkänner att min kunskap om militärt materiel är begränsat. Så länge det inte är en nedgradering låter det som en utmärkt lösning.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
Mnja inte helt säker på den saken. Jag tror det här skedde för ungefär en vecka sedan. Titta på datumen för det andra klippet - dvs det som Ukrainska hemvärnet tog på offren i bilen. När jag såg de bilderna kunde jag inte förstå vad som hade hänt, jag trodde det var stageat av Ukrainska styrkor. Propaganda. Men nu förstår jag.

Under den tiden var det inga humanitära eldupphör. Men det spelar inte någon roll. Även under pågående strid gäller både militärmanualer och G.K.

Det enda jag sett som argument för varför bilen besköts var deras gula märke i framrutan som signalerade att de var handikappade i bilen. Det skulle kunna ha misstolkats som att bilen var militär. Vill nog dock avfärda det. Tveksamt att man kan se en sådan gul lapp från en skottglugg i det bepansrade fordonet. Det här är besinningslös eldgivning mot civilt mål.

Visst, vi vet inte om det stod 5 Ukrainska stridsvagnar bakom den civila bilen. Men något säger mig att det ryska fordonet inte hade svängt om och åkt vidare i sådana fall.

Krigsförbrytelse.

Nu talar jag inte om det gamla paret i bilen utan om familjen som dog av splittret (den filmen fångades av en utländsk person)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in