2022-03-08, 18:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Kolla det tlillägg jag gjoede i mitt tidigare inlägg. Känner du dig bekväm med företaget/terrororganisationen Wagners grundare med sin SS-tatuering? Pultler har skickat 1000 av dessa nazidrägg till Ukraina för att mörda det landets judiska president, som dessutom har släkt som mördades under förintelsen.
Nu fabulerar du?

Vilka belägg har du för det?

Zelenskys uttalande är inte belägg.

Jag tror att ryssarna vill ha Zelensky vid liv till varje pris. Av rena strategiska skäl. Tvärtom kan Zelensky riskera att få en kula i skallen i från dem närmast honom en False Flag-attack. Men nu spekulerar jag alltså.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag fruktar kanske mer att leva i en värld som ständigt hotas av en rysk diktator än att inte leva alls, har du ens tänkt tanken vad de tappra ukrainarna kämpar för och vad som får dem att inte ge upp?

Det är bättre att leva ofri och ständigt under hot om att dödad av en diktators medlöpare än att inte leva alls?

Tar man inte striden nu kommer man inte heller våga göra det när Putin skramlar med kärnvapen när han ämnar rädda Baltikum från nazister, det är samma atomvinter som hotar.
Det du uppmuntrar till är självmord för oss alla(alla arter på ytan) och den tanken delar jag inte nej. I det scenario du målar upp vore det ändå bättre att leva i värld som hotas av en diktator än att det inte finns någon värld kvar att leva i.

Det blir ingen atomvinter om inte två sidor deltar. Putin kommer inte att attackera det som ligger bortom hans intressesfär, frågan är om han sitter kvar efter kriget i Ukraina, det återstår att se.

Men en strid mellan Nato och Ryssland är ingen Strid, det är slutet på den mänskliga civilisationen och allt liv på ytan. I ett vanligt krig hade Nato besegrat Ryssland (USA hade gjort detta ensamma) så räkna då ut vad Putin gör när det går illa (En modern stridsspets är 100 gånger kraftfullare än Hiroshima bomben som hade ihjäl 80.000 människor, Ryssland har 6000 + sådana i toppskick)
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
Ett jävla klappmongo är han.

Nja. Källan är ABC News.
Jag tror detta är början på en lösning.
Citera
2022-03-08, 18:56
Medlem
Enligt Pentagon, 2000-4000 döda ryssar. Säg att det är 4000, då har ukrainarna saltat på 8000 döda ryssar. Hur mycket har dom då inte saltat siffran för ryska militära förluster och framförallt civila dödsoffer?

Börjar ni förstå hur mycket propaganda det kommer ifrån båda håll? Men det som rapporteras i sverige är främst ukrainska uppgifter, som exempelvis har all svensk media rapporterat 12 000 döda ryska soldater.

Fattar ni nu?
Senast redigerad av Oksai79 2022-03-08 kl. 18:57. Anledning: glömde ord
Citera
2022-03-08, 18:56
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Om väst sanktioner ej biter på Putin så öppnar Putin börsen.

Men om han ej vågar öppna börsen så är de ganska uppenbart att väst sanktioner har dragit ner Rysslands ekonomi t Nordkorea nivå.

Ring och ställ Putin mot väggen och hutta med fingret om han försöker slingra sig!

Rapportera sedan till oss på tråden hur det gick...

Jag är ledsen, ingen kan diskutera om något som man inte vet och helt ärlig så bryr jag mig inte ett dugg om vad Putin gör med börsen i Ryssland...

Ser du detta som ett tecken att Ryssland kommer bli Nordkorea, så säger det nog mer om dig än om honom...
Citera
2022-03-08, 18:57
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
Mycket intressant karta över trupprörelser
https://twitter.com/Nrg8000/status/1501213722634764296?s=20&t=_b3ILINsdTEeSRcb6RE_Ww

Om den stämmer kommer ryssarna utanför Kiev få stora problem snart.
Dessutom har Kiev fått förstärkningar av 40 000 frivilig stridande från utlandet nu.

Verkligen intressant. Det ser ut att vara mycket små framsteg för ryssarna hela senaste veckan sedan 1:a mars. Det skulle nästa kunna klassas som dött lopp, eller åtminstone oerhört trögt.

Ett annat problem för Putin är att den värsta vårleran sätter in inom några veckor. Då kommer de tunga pansarfordonen och luftvärnspjäserna bara kunna röra sig längs de större och stabilare vägarna (helst asfalterade). Detta ser sannerligen inte bra ut, från ett ryskt perspektiv.
Citera
Medlem
Apropå krigsbrott...

Urklipp från Ammesty:

Citat:
Ukraine: Abuses and war crimes by the Aidar Volunteer
Battalion in the north Luhansk region

Citat:
"It’s not Europe. It’s a bit different… There is a war
here. The law has changed, procedures have been
simplified… If I choose to, I can have you arrested
right now, put a bag over your head and lock you
up in a cellar for 30 days on suspicion of aiding
separatists."
--Aidar battalion commander to Amnesty

Citat:
International researcher
Members of the Aidar territorial defence battalion, operating in the north
Luhansk region, have been involved in widespread abuses, including
abductions, unlawful detention, ill-treatment, theft, extortion, and possible
executions.

Säkert bara påhitt.
Citera
Medlem
AdMortems avatar
På riktigt! https://www.snopes.com/news/2022/03/02/what-is-ukraines-azov-battalion/

Länken berör något nynazistiskt parti som menas vara så få att de Ryssland inte kan hävda deras existens försvara ryssarnas invasion.

Och nu har Sverige beväpnat nynazister med pansarskott att använda mot Putin som förvarar invasionen med att det är en operation mot just dem?!
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Finns flera bilder på konvojer som slogs ut i början vars last bestod av kravall utrustning. Det förklarar också varför man skickade in fallskärms förbanden utan någon direkt understöd. De trodde helt enkelt att de inte skulle möta något motstånd annat än civilbefolkningen och att militären bara skulle lägga ner sina vapen.

Putler måste haft ett lika uselt underrättelseläge som Biden har ett utmärkt sådant!🙂

Jag är också glad och stolt över att Sverige medverkat till att utbilda den ukrainska försvarsmakten, samt att vi försett den med 5000 pansarskott 86.🙂

Slava Ukrsini!
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Hur görs det rent praktiskt?

Här kan man se hur ryssarna kan göra det.

ISDM

https://youtu.be/1gFPFnuQmns

Distansminering, olika typer av minor.

Alla klipp vi har sett som ser ut att vara stalinorglar måste inte ha varit det.
Citera
Medlem
Rysk youtubekanal 1420
Are Russians scared to discuss the government?
https://www.youtube.com/watch?v=KoXem8VtgPA

I det här klippet så påstår en ryss att folk i som demonstrerar mot kriget skickas till fronten. Ligger det nån sanning i det? Har inte hört om det från något annat ställe
Skrämmande isf
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ställde en fråga tidigare som du kanske kan besvara. Hur ska de samsas med dem som t.ex. stridit med kurderna i Syrien?

Jag tycker att det är synnerligen tragiskt att nu svenskar åker ner i någon missriktad solidaritet. Det goda det kommer att medföra är att många nu får finna sig i att strida tillsammans med nazister och nu också islamister.

Vi kommer att få intressanta ögonvittnesskildringar från Ukraina skulle jag tro.

Om de överlever alltså, då ryssen antagligen kommer att avrätta tillfångatagna då tillresta inte omfattas av några krigslagar.

Jo de omfattas av krigslagarna din idiot. Du får googla själv och försöka slita dig från bilderna på döda kvinnor och barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in