2022-03-08, 18:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
I Mariupol så försökte ryssen angripa genom de humanitära korridorerna där bla minor röjts undan.
Så lite aldrig på en ryss.
Källa ukrainska Telegram-kanaler antar jag.

Men vet du vad? Mina uppgifter kommer från samma källor som du kanske ser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ryska förstärkningar anländer.

https://mobile.twitter.com/TheDeadDistrict/status/1501177057467895818

Det är inget fel att transportera trupp i civila bilar. Ryssarna hade/har enligt TLDR endast 4000 militärlastbilar. USA har cirka 100 000. Det är ett skälet att logistiken inte fungerar så väl. MEN slaget vid MARNE 1914 avgjordes delvis på grund av Fransmännen transporterade soldater i taxibilar. Dock kommer de civila bilarna gå sönder ännu fortare. Det här början på de stridsvärdsminsking vi ser i den Ryska armen.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Rysk propaganda kanal.

Sluta med ditt trams.

15 års fängelse väntar dig.
Så där höll FSB-agenter på vid Donetsk flygplats, döda ryssar låg lite överallt, utbrända strv vrak stod här och där. Förbrytaren Givi gick runt och påstod att det var ukrainska lik som klätts i rysk uniform
Ryssarna börjar att bli desperata nu när det läcker ut bilder på deras sönderskjuta armé.
Citera
2022-03-08, 18:13
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starsailor
Sverige har nu anmält Ryssland till den internationella brottsmålsdomstolen i Haag för folkmord, krigsbrott och brott mot mänskligheten.
Det skulle vara intressant att veta vilka bevis det hänvisas till.

Av vad jag hört rapporteras om i svensk media har det mest varit;
”Zelensky säger…”, ”enligt den Ukrainska regeringen..” och en massa märkliga intervjuer med random ”offer”.
Inget som borde eller ska hålla i Haag.

Om man skall lyckas att fälla någon för folkmord så måste man nog ha rätt rejält på fötterna. Säger man sig verkligen vilja dra Ryssland inför rätta för en sådan anklagelse? Det jag har hört är att man anklagat Ryssland för att ha kommit med en falsk folkmordsanklagelse mot Ukraina för deras behandling av utbrytarregionerna, vilket de sedan haft som ursäkt för att inleda kriget. Detta har man då som en del av sin argumentation gällande de andra anklagelserna.

Men jag kan ha fel, du får gärna rätta mig i så fall.

Krigsbrottsanklagelsen skulle de nog kunna lyckas med däremot. Ryssland har ju skött sin kommunikation via okrypterad radiotrafik och denna har avlyssnats av såväl underrättelsetjänst som hela kollektiv av radioamatörer. Har det förekommit ordergivning om att beskjuta civil bebyggelse på de frekvenserna så har det med stor sannolikhet spelats in.
Citera
2022-03-08, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
En till som saknar varje form av utbildning antar jag.

Fråga:

Hur ska de samsas med de andra tillskyndande soldiers-of-fortune som t.ex. stridit med kurderna som den där svenske jeppen som nu dragit till Ukraina?

viljan att döda ryssar ska inte underskattas, titta bara hur enat världen står mot bageri och barn sprängarnade ryssar.
Citera
2022-03-08, 18:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Är det inte när man ger upp som man har vitt?

Det var de andra som sa att ryssarna har vita, jag har sett att de har röda. Men för att ge sig skall man nog ha en vit flagga?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omnik
Det är att tänka rationellt, en förnuftig människa bör bli rädd ifall hela planeten hotas av ett kärnvapenkrig, att undvika det är prioritering nummer ett.

När alternativet är en sammandrabbning mellan kärnvapenmakter så absolut är det som råder just nu välmående, läs om ''Atomvinter''.

Jag fruktar kanske mer att leva i en värld som ständigt hotas av en rysk diktator än att inte leva alls, har du ens tänkt tanken vad de tappra ukrainarna kämpar för och vad som får dem att inte ge upp?

Det är bättre att leva ofri och ständigt under hot om att dödad av en diktators medlöpare än att inte leva alls?

Tar man inte striden nu kommer man inte heller våga göra det när Putin skramlar med kärnvapen när han ämnar rädda Baltikum från nazister, det är samma atomvinter som hotar.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Videon är från Kyrgyzstan.

Frågan är varför i he "testar" de ett ballistiskt system mitt i bebyggelse??!
Nej, kära vän. Ingen kommer att köpa in dina lögner. Det här är platsen och det är i Kharkov, Ukraina.
Charkiv Palace of Children's and Youth Creativity
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A5%D0%B0%D1%80%D0%BA%D1%96%D0%B2%D1%81%D1%8C%D 0%BA%D0%B8%D0%B9_%D0%9F%D0%B0%D0%BB%D0%B0%D1%86_%D 0%B4%D0%B8%D1%82%D1%8F%D1%87%D0%BE%D1%97_%D1%82%D0 %B0_%D1%8E%D0%BD%D0%B0%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1% 97_%D1%82%D0%B2%D0%BE%D1%80%D1%87%D0%BE%D1%81%D1%8 2%D1%96

https://goo.gl/maps/Zwx5fK7BSvJUqZWs5
Citera
2022-03-08, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Börjar vi närma oss en kapitulation från Ukraina nu eller vad säger expertisen i tråden? Tycker det är svårt att veta vilka uppgifter man ska tro på så jag frågar er som följt det här noga i ett par veckor.

Som det ser ut just nu är min högst amatörmässiga åsikt att en kapitulation är mindre trolig. Det beror på vad som händer om och när ryssarna bestämmer sig för att angripa Kiev (om de kommer ha kapacitet att göra detta är förstås öppet för diskussion).

Fortsatta förhandlingar är troligt men jag tror inte att Ukraina kommer att kapitulera bara sådär. Ryssarna har i stort sett kört fast och deras planering verkar av allt att döma ha varit orealistisk. Varje dag som går gör logistiken svårare för bägge sidor, och den verkar inte fungera alls för ryssarna.
Citera
2022-03-08, 18:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Och här visar dom sin egna förstörda utrustning:

https://t.me/intelslava/21747

Ukrainians continue to film their destroyed equipment, calling it Russian. This time the BTR-70M was in the frame. Pixel camouflage is again visible on the nose and there is an upper flap characteristic of the Ukrainian armored personnel carrier.

Jag fullkomligt njuter av att fler lögner nystas upp
Det går bra nu:

ASB News / MILITARY〽️
@ASBMilitary
BREAKING: Ukraine is ready for negotiations with the Russian Federation on key points, but wants to receive a "clear and specific, legally binding set" of guarantees for its security in a situation where NATO has openly announced that it will not accept Ukraine.
https://twitter.com/ASBMilitary/status/1501189428647276561?s=20&t=BH0hily4gLj47oky3ES2jw

Det handlar om att erkänna Donetsk och Luhansk som självständiga regioner och att Krim tillhör Ryssland samt naturligtvis neutralisering av övriga Ukraina. Det efter att Zelensky gett upp hoppet om NATO-stöd.
Citera
2022-03-08, 18:16
Medlem
baggebo1s avatar
Dagens rapport från ryska försvarsministeriet:
Citat:
Briefing by the official representative of the Ministry of Defense of the Russian Federation Igor Konashenkov as of 20.00 March 8, 2022

▪️The grouping of troops of the Lugansk People's Republic , continuing offensive operations, took control of the settlements of PUDOVKA and NIZHNE during the day .

Units of the People's Militia of the Donetsk People's Republic established control over the settlements of OLENOVKA , POL'NOE and YUZHNO- DONBASSKOE .

▪️In the city of MARIUPOL , after the end of the "silence regime", the units of the Donetsk Republic advanced another 800-900 meters .

▪️Subdivisions of the Russian Armed Forces have taken control of the settlements PEREDOVOE and KARIERNAYA .

▪️During the day, bomber and attack aircraft of the Russian Aerospace Forces destroyed 32 military facilities.

Among them: 4 command posts, 3 radar stations, 2 fuel depots and 23 areas of concentration of weapons and military equipment.

▪️In total , during the operation, 2581 objects of the military infrastructure of Ukraine were destroyed.

Among them: 90 command posts and communication centers of the Ukrainian armed forces, 123 S-300, Buk M-1 and Osa anti-aircraft missile systems, as well as 81 radar stations.

Destroyed : 897 tanks and other armored combat vehicles, 95 multiple launch rocket systems, 336 field artillery pieces and mortars, 662 units of special military vehicles, as well as 84 unmanned aerial vehicles.
https://t.me/rybar/27868
Citera
2022-03-08, 18:17
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
Se hur de ukrainska nazisterna använder de tätbefolkade kvarteren i Kharkov för att provocera fram en rysk vedergällning mot dem:
https://www.youtube.com/watch?v=P5IgMgJozLU

Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Videon är från Kyrgyzstan.

Frågan är varför i he "testar" de ett ballistiskt system mitt i bebyggelse??!

Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
Nej, kära vän. Ingen kommer att köpa in dina lögner. Det här är platsen och det är i Kharkov, Ukraina.
Charkiv Palace of Children's and Youth Creativity
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A5%D0%B0%D1%80%D0%BA%D1%96%D0%B2%D1%81%D1%8C%D 0%BA%D0%B8%D0%B9_%D0%9F%D0%B0%D0%BB%D0%B0%D1%86_%D 0%B4%D0%B8%D1%82%D1%8F%D1%87%D0%BE%D1%97_%D1%82%D0 %B0_%D1%8E%D0%BD%D0%B0%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1% 97_%D1%82%D0%B2%D0%BE%D1%80%D1%87%D0%BE%D1%81%D1%8 2%D1%96

https://goo.gl/maps/Zwx5fK7BSvJUqZWs5

Videons rubrik säger att det är från Kyrgyzstan.
Testa att översätta rubriken.

Intressant. Rubriken är ej korrekt. Det är från Ukraina.
Senast redigerad av shoottheelks 2022-03-08 kl. 18:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in