2022-03-08, 17:21
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Senaste jag hörde var onsdag men det flyttas nog framåt igen som du säger.

Kan ha varit baserat på planerade militära framgångar som uteblivet.

Ja, det är nog säkert tätt sammankopplat med den militära planeringen. En orosfaktor är nu att sådden sker på dom stora fälten in Ukraina. Det blir stora problem om det fördröjs alltför många veckor. Men jag tror ingen sida har nått intresse av att vilja störa det.
Citera
2022-03-08, 17:23
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Det är inte bara männen som stannar kvar i Ukraina och slåss (textat på engelska)
Kvinnliga självmordsbombare

Behöver inte överdriva, klippet har ingenting med självmordsbombare att göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu får nazi-smutset i Ukraina sällskap med Daesh-skräpet från Idlib, Syrien:

450 Arab and foreign extremists from Idlib arrive in Ukraine

Almost 450 extremists from various nationalities arrive to Idlib to fight against Russian troops, after leaving Syria and passing through Turkey.

https://english.almayadeen.net/news/politics/450-arab-and-foreign-extremists-from-idlib-arrive-in-ukraine

Nya hjältar ni kan hylla!

Funderar dock på om det inte är en ök mellan Erdogan och Putin att skicka de värsta av dem rakt in i köttkvarnen.

Under tiden som vi gör det kan du skämmas för( om du har den kapaciteten ) vad dina hjältar åstadkommer.
En död familj i en gyttjefylld krater: https://twitter.com/Gadhwara27/status/1501212802442166272?s=20&t=tS08CP3cbOZW3zfVF2Z1AA
Hoppas det känns riktigt bra. Tur att Putin och ryssarna tog tag i detta med att bringa fred till Ukraina.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Ryska trupprörelser öster om Kiev. Mycket har handlat om Bucha, Irpin, Gostomel väst om huvudstaden. Nu rör det sig i Shevchenko, Bogdanovka, Bolshaya Dymerka, Rudna och Brovary.

https://t.me/boris_rozhin/29617
Senast redigerad av baggebo1 2022-03-08 kl. 17:27.
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corv1
Det var ju en av dom saker som historikerna har lärt oss att det är dumt att bomba städer. Dom blir svårtagliga efteråt.

Militärt är bombningar av städer näst intill noll i militärt värde.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror Ukraina planerar lite större offensiver nu när de får mer vapen och trupper. De gör små offensiver i Pruluki och Kharkiv nu, men kommer nog något större inom ett par dagar.

Ja, 140000 män hade kommit nu så en rejäl förstärkning. Gäller att EU förser dem med vapen o utrustning också.

Snart är naZisterna i rejält numerärt underläge
Citera
2022-03-08, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
Se hur de ukrainska nazisterna använder de tätbefolkade kvarteren i Kharkov för att provocera fram en rysk vedergällning mot dem:
https://www.youtube.com/watch?v=P5IgMgJozLU

Vad har ryssarna där att göra från början?
Hemska, elaka ukrainare som försvarar sig när de blir anfallna oprovocerat
Citera
2022-03-08, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Militärt är bombningar av städer näst intill noll i militärt värde.
Bara om du vill öka moralen i fienden och göra det svårare för dig själv..men vem vill göra något sådant.......
Citera
2022-03-08, 17:26
Medlem
Så ukraina slåss nu med al qaeda?
Citera
2022-03-08, 17:27
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, 140000 män hade kommit nu så en rejäl förstärkning. Gäller att EU förser dem med vapen o utrustning också.

Snart är naZisterna i rejält numerärt underläge

Aha där var inspirationen för Z passande.

Tyskarna sa att dom kommer jobba stenhårt för att reducera gasbehovet till 1/4 del på radion. Missade vad dom tänkte göra med antar dom kommer damma av alla reaktorer dom stängt.

Gansak bra hot mot ryssarna.
Citera
2022-03-08, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En suverän stat har rätt att ta emot hjälp av vem fan som helst vad du än säger.

Den enda gräns som är relevant är gränsen mellan Ukraina och Ryssland som Putin totalt skiter i.

Det centrala är att Ryssland kränker Ukrainas territorium militärt, allt annat prat syftar till att ta fokus från Rysslands brott mot folkrätten.
Ta emot och anklaga Nato för att vara indirekt skyldigt när en flygfri zon inte kommer ske är två helt skilda saker, det oavsett vad du säger.

Att du inte ser en sammandrabbning mellan kärnvapenmakter som en gräns är oroväckande, det är tur för hela världens välmående att Natos ledning är smartare än så och drar en tydlig gräns.
Citera
2022-03-08, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Många frågar varför UA fördröjer lidandet?
Ja varför ger inte ett gammalt lejon sig, när han vet att han kommer åka på pisk? när den slåss mot en yngre och starkare lejon?

Varför biter kaninen pytonormen när den ändå inte kan vinna?

svaret är enkelt: För då erkänner det gamla lejonet / kaninen att han är redan död..så att UA skulle bara ge upp bara för en starkare part är enl mig nonsens men alla beslut finns en grym konsekvens så är det i verkligheten tyvärr.

Jag ser ingen ljus sida för UA trots 70% FB sväljer allt media säger men frågar tex inte var är UA flygvapen är, där frågar ingen varför media inte tar upp det? då blir det tyst i tråden,
för Ni vet redan att den är borta eller stor del. Så nu MÅSTE UA balansera med SAM och jag hoppas de har gott om dessa. Det är nu deras enda chans att stoppa framryckning i Kiev.

Kiev kan inte försärka sina trupper om omringade det hoppas jag även de mest "jag tror vad media säger " folket kan räkna ut.

Men om ryska trupper omringar Kiev+ flyganfall så är det slut i Kiev

Enl en Georgisk soldat som var tillfångatagen av Ryssen och tog del av hur ryssen krigade då i Georgien kriget:

"Putin har inte mkt övers för civila men han gillar kulturella byggnader, i (Georgien )kriget sket han fullständigt i civila, men fiendens försvarsmakt fick order att inte störa de 1000 åriga kyrkorna , om landet är i aska så kommer iaf kyrkorna vara hela " sa han

Vad anser ni om detta? kan Kievs centrum räddas från Artelleri pga kyrkan där, För Putte är väl väldigt pro Ultra Ortodox kyrklig, samt stark fäste i Ryssland

Om man ska tro hans intervjuv 20 år sen när han var ny som president då man frågade honom vad som var dåligt med kommunismen
Han svarade inte exakt citat men typ "jag bad väldigt mkt, och smög med det och gick i kyrkan ofta "

Är det någon annan som känner igen ngt liknande ?

Svarar inte på den fråga här men jag vill invända mot att du tror Kiev blir omringat. Finns absolut inget som tyder på att Ryssland kan omringa Kiev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in