2022-03-08, 15:43
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omnik
Ja men när Zelnsky kräver en flygfri zon som leder mot en direkt konfrontation mellan nato flyg och ryssarnas och kan orsaka ett tredje världskrig går det att ifrågasätta om han strider för Ukrainas folk eller sin egen regims stolthet. I vilket fall är hela den mänskliga civilisationens överlevnad viktigare än Ukraina(Kärnvapenkrig) men det bryr sig inte Zelnsky om.

Det så mycket propaganda åt båda håll att det är svårt att få sig en korrekt uppfattning om läget men stämmer det att ukrainas styrkor är nere på 25% (i s.k ''Cauldrons'') borde regimen kapitulera för civilbefolkningens skull.

Kan inte jämföra storbritannien vs Tyskland med Ukraina vs Ryssland, det är inga grannländer med en periodvis gemensam historia, det är inget brödrafolk alltså helt
annat geopolitisk läge. Sverige vs Danmark är en relevantare jämförelse.
Vad menar du med att "Ukrainas styrkor är nere på 25%"? 25% av vad? Ursprunglig bemanning eller kapacitet? Var har då de 75% tagit vägen, stupat, skadats eller gett upp?

Finns väl få länder som krigat så mycket med varandra som Danmark och Sverige... så den jämförelsen kanske haltar en smular.

Däremot var det "tyskar" och "danskar" som gav namnet "England" via invandringen av Angler, Saxare och Jutar efter romarrikets fall. Så gemensam historia finns nog så det räcker mellan Tyskland och England.
Citera
2022-03-08, 15:44
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Ja jag flyttar bara till Norge. Typ helt samma land
Jaha, och varför inte tillbaka till Serbien. Norge kommer inte att ta emot dig.
Citera
2022-03-08, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Skulle inte vilja säga att en militär enhet som för krigföring mot sin egen befolkning kan jämföras med hemvärnet. Men det får stå för dig. Som använder artiller- granateld mot sin egen befolkning. Som har klara nazistsympatier. Hittar du många likheter med hemvärnet?
Putin vill vara lika effektiv som Stalin när det gäller att döda ryssar, han har en bit kvar men han kämpar enträget.
Citera
2022-03-08, 15:46
Medlem
naturtvåls avatar
Evakueringen av studenter från Sumy har skett idag i 12 fullpackade bussar..

Källa:https://www.youtube.com/watch?v=C9jqAFLQmTQ
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Ni styrs av judarnas tramsmedia. Ni är så kallade NPC:er.

Så nu är nazisterna och NPCs på samma sida? Fan vad fort det vänder. Jag trodde nazisterna var de goda, de som skulle slåss mot HBTQ-judarna och för den stolta vita rasen?

Det är svårt att hänga med längre, måste jag medge. På min tid var det enklare.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelensky
Problemet är att varken EU eller NATO egentligen vill ha med Ukraina som medlemsstat. EU/USA/NATO vill bara ha Ukraina som lydtstat i deras geopolitiska spel mot Ryssland.

Jag säger tvärtom..

Putin/Ryssland kommer att sabotera varje närmande i form utav återkommande gränstjafs, någon bomb smäller av, "upprörda" ryska politiker.., etc..

För de vet att NATO ytterst ogärna tar in nya medlemmar när det finns problem på yttergränserna.

Till EU kommer det att tid även, korruption är bara en sak.., ett medlemskap betyder ju mycket för landets lantbrukspolitik (här kommer fransmännen inte att vara vara givmilda). Ukraina kommer att ha flera beska piller att svälja om man skall in under anus-Bryssel`s paraply..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Självklart; en lyckad invasion som skapar ett "neutralt" Ukraina i sin helhet skulle också gå ett sådant öde till mötes.

Ryssland skulle inom en generation vänligt acceptera Ukrainas demokratiska önskan att bli en del av samma stat som Ryssland.

Lösningen är givetvis att avskaffa tramset "Ukraina" en gång för alla. De psykotiska halvpolackerna i regionen kring Lvov kan fördrivas till Polen, judarna kan bli till tvål och lampskärmar och resten av landet inlemmas i Ryssland. Slutet gott allting gott.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
Jaha, och varför inte tillbaka till Serbien. Norge kommer inte att ta emot dig.

Om nu ryssen kommer är jag den första som sticker, och jag är även övertygad om att många krigshetsare på twitter och Flashback känner samma sak. Man är tuff bakom skärmen men en helt annan när väl missilen landat utanför fönstret
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Ja jag flyttar bara till Norge. Typ helt samma land

Gör alla en tjänst , flytta nu medans tid är.
Citera
2022-03-08, 15:47
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinGustaxdottern
Vad säger ni lärda och insatta: När faller Kiev? När är Kiev i ryska händer och okej rensat på ukrainskt motstånd?

Ingen är lärd eller insatt i detta, och det går inte att spå någonting faktiskt.
Med tanke på ryska uppladdningen och Putins tal inför invasionen, borde Kiev redan varit under kontroll.
Inkluderat ett tillfångatagande eller mord på Zelensky med stab.

En avgörande stad i syfte att få andra städer att ge upp försvar.

Nu två veckor in i invasionen är det alltjämt relativt stilla på Kiev´s gator.
Ryska armen har en historisk doktrin att arbeta efter, och det är att rulla på med större och mer artilleri över all form av bebyggelse, vartefter avancemang bromsas.
Vi är någonstans i dom dagarna nu, att ryska styrkor tar i allt hårdare med bombardemang och en övre gräns finns nog inte - Det kan tas hela vägen till taktiska kärnvapen.

Litet passus dock, då Putin uppfattas hysa försiktighet med Kiev då det är "alla ryska städers moder".

En sak är jag helt säker på, och det är att ett försök på Kiev kommer inte förrän ryssarna har Kharkiv under kontroll.
Citera
Medlem
Enydrions avatar
Man undrar ju hur effektiva sanktioner är?

Senast det begav sig var det väl EU som vägrade exportera typ smör, ost etc och det fick ju ryssarna att bygga upp sig jordbruk igen (rätta mig om jag har fel)

Det var då ost och smör var skitbilligt här.
Citera
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinGustaxdottern
Vad säger ni lärda och insatta: När faller Kiev? När är Kiev i ryska händer och okej rensat på ukrainskt motstånd?

Beror på för många saker för att kunna säga. Beror ju på hur tålmodig Putin är, hur försvaret ser ut och en mängd andra saker. Men vi pratar veckor troligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in