2022-03-08, 14:58
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Catalonia, Corsica och Baskien. vill alla vara självständiga. Finns säkert många exempel som jag inte kommer på i nuläget. Att folk i en region vill bli självständiga räcker givetvis inte.

Du har alldeles rätt. Lägg till Nord Irland, Sydtyrolen, Bayern mm så har vi plötsligt ännu ett problem.
Citera
2022-03-08, 14:59
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Tyskarna är idioter som skrotar fungerande kärnkraft och förlitar sig på Ryssland

Absolut, dom har dock redan startat upp sin smutsiga kolkraft samt har stark opinion att köra på med sin kärnkraft igen.
Min källa är släkt i Tyskland
Citera
2022-03-08, 14:59
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vall370
När börjar resten av Europa börja mobilisera mot Ryssland?
En stridsvagn skjuter mot en bil där föraren och medpassageraren är 70+ och funktionshindrade
https://v.redd.it/f78ism2hk5m81
Här ser man hur bilen ser ut efter att blivit träffad av stridsvagnen
https://v.redd.it/bsjzgi5c7nk81

Hur kan detta vara okej?
Av att döma hur de presterat hittills tror jag nog de flesta funderar på att skala ner sin försvarsbudget. Vad i helvete va vi så rädda för hela tiden?
Citera
2022-03-08, 15:00
Medlem
Ser att många envisas med att skriva mongoler hela tiden, använder Ryssland burjater för att strida i Ukraina eller är det för att slaver är besläktade med mongoler?

Räcker det inte med att skriva ryssar? Kan förstå om man vill framhäva tjejtjener men burjaterna är väl främst kristna eller buddhister?

Eller är det ett rent förakt mot mongoler i sig, kineser, japaner, koreaner etc. inräknat?
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Är det inte dom jag skrev ovanför?
Jag kanske blandade ihop bådas länkar så fel svar ligger vid fel citering men båda finns i inlägget.
De amerikanska flygen i området är intressanta
Just nu får jag det till 8 flygplan/helikoptrar från USAF mellan rumänska Brazov och Svarta havet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Jag är inte rysstroll, jag är bara mot kriget. Man borde ha löst det vid förhandlingsbordet och jag förstår inte varför zelensky vill kriga för områden som ändå vill vara självständiga. Han har förstört sitt eget land och låtit sitt eget folk dö för sina maktanspråk.

Folket i det tidigare Ukraina-kontrollerade Donbass vill till gigantisk majoritet tillhöra Ukraina.
En gräns där måste dras utmed tidigare frontlinjen.
Skulle ”LNR” och ”DNR” ta över hela Donbass kommer det bli ett fruktansvärt förtryck med olagliga bortrövanden och tortyr och avrättningar.
Citera
2022-03-08, 15:01
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det snabbkörs just nu ett förslag på det i parlamentet.

Oljan kommer bli extremt dyrköpt i Europa, varför även europeiskt parlament snabbkör ett upplägg att strypa även här omkring.
Möte på Torsdag i Frankrike.
Citera
2022-03-08, 15:01
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Jag är inte rysstroll, jag är bara mot kriget. Man borde ha löst det vid förhandlingsbordet och jag förstår inte varför zelensky vill kriga för områden som ändå vill vara självständiga. Han har förstört sitt eget land och låtit sitt eget folk dö för sina maktanspråk.

Det är för att den självständighet de vill ha är ukrainsk. Ukraina krigar för sin överlevnad.

Vad gäller vad folk tycker i de ockuperade delarna Krim, DNR och LNR kan vi inte riktigt veta, men vad vi vet är att den nuvarande befolkningen i DNR och LNR inte är representativ för befolkningen i de två provinserna, vilka hade en etnisk ukrainsk majoritet år 2014.

Den som förstör Ukraina är Putin. Ryssland har invaderat. Det kanske du har lagt märke till?
Citera
2022-03-08, 15:02
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vall370
När börjar resten av Europa börja mobilisera mot Ryssland? En stridsvagn skjuter mot en bil där föraren och medpassageraren är 70+ och funktionshindrade
https://v.redd.it/f78ism2hk5m81Här ser man hur bilen ser ut efter att blivit träffad av stridsvagnenhttps://v.redd.it/bsjzgi5c7nk81Hur kan detta vara okej?

Nej det är ju mord. Situationen blir allt mer ohållbar. Ryska pansarbilen kör i en konvoj, det visar hur livrädda ryssarna är eftersom de skjuter på allt de ser. Det är en förlorande och desperat rysk armé i Ukraina. Jag tror de kan kollapsa snart.
Citera
2022-03-08, 15:03
Medlem
Passa på o tanka idag.. imorrn är priset på bensin långt över 30,- litern..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Av att döma hur de presterat hittills tror jag nog de flesta funderar på att skala ner sin försvarsbudget. Vad i helvete va vi så rädda för hela tiden?

Jag ser detta som en risk, att man gör samma idiotiska beslut som bland annat Sverige gjorde på 2000-talet.

Bundeswehr har fått sin budget fördubblad, men frågan är hur länge det räcker. Det främsta syftet med ett försvar är att det ska vara tillräckligt pålitligt för att inte behövas. I alla fall om man inte är Ryssland, där det främsta syftet är att försöka demilitarisera knarkarnazistbögar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Är det inte dom jag skrev ovanför?
Jag kanske blandade ihop bådas länkar så fel svar ligger vid fel citering men båda finns i inlägget.
De amerikanska flygen i området är intressanta

De stora lufttankarna ligger på vänt hela dagarna. Sen är det väl lite sambandsflyg och en hel del transporter till polsk-ukrainska gränsen. Någon dag förra veckan låg två B52 över Rumänien i många timmar.

Sen är ju detta bara flyg med transpondrarna på. Det flygs säkert en hel del som inte syns på FR24
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in