2022-03-08, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hinku
En fråga!
Vad tjänar ryssarna på att civila inte får fly från städerna?
Återkom gärna med svar!

-Har de inget enkelt kvar att mörda
-Svårt att denazifiera ett land om nazisterna smiter
-svårt att välja mål om där inte finns civila att sikta på.

Finns många bra anledningar om man tittar på rysk militär doctrin "in action"....
Citera
2022-03-08, 13:19
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FFL96
Kina med Xi i spetsen kommer rövknulla Putler så in i helsike. Det inte ryssen fattar är att den stora vinnaren i allt detta är de två stormakterna Kina och USA. Ryssarna kommer hamna rejält på efterkälken efter detta fiasko.
Tror att Ryssland kommer att kollapsa helt och splittras i mindre, mer obetydliga luffarstater.
Citera
2022-03-08, 13:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Tänkte precis posta samma och fråga ryssarna här i tråden hur det går med deras fredsprojekt. Eller är det kanske ett äldre par nazister som sitter i bilen som blir massakrerad?

Jävla as som gör såhär! Hoppas de överlever kriget så de kan dömas för sina krigsbrott och skämmas inför sina mödrar och babusjkor.
Då måste man veta vilka det var eller hur, man får inte gissa vad man själv vill att det ska vara eller hur!
Citera
2022-03-08, 13:20
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Som du hör är det den Ryska Federationen som uppmanar dom spinkiga ukrainska soldaterna att ge upp. Det var sista chansen.

Jag hör ingenting, jag bara såg din text.

Och om det du säger är sant så ska du se att det kommer fler chanser.
Citera
2022-03-08, 13:21
Bannlyst
Titta. En sann intervju om den ukrainska krisen dök upp av misstag på BBC News (på engelska). De försökte tysta expert, men han kunde berätta sanningen. Denna video är inte tillåten på svensk TV.

https://youtu.be/CkSJM9c9hWs
Citera
2022-03-08, 13:22
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Varför protesterar inte ryssarna? Ja...De har inte tid. De slås för en kastrull på IKEA. Hoppas att inom kort tvingas de slåss ännu hårdare för mat till sina hungriga barn.

https://m.youtube.com/watch?time_continue=11&v=gqHkgBkJ3d0&feature=emb_l ogo
538-podcast diskuterar Putins ’approval rating’ på drygt 70% och kommer fram att det nog stämmer. Frågan är om det är en ”rally to the flag”-effekt, brist på korrekt information eller om ryssarna faktiskt gillar idén med en invasion av sin mindre granne.

Jag lutar åt att ryssarna väl förtjänar den ekonomiska stenålder de kommer att hamna i de kommande 10 åren. Man skall komma ihåg att Ryssland, trots 20% av BNP i form av fas och olja, har en ekonomi i storlek mellan Spanien och Canada och en BNP/capita långt efter alla länder i väst. Med undantag av vapenindustrin (som kommer att hamna under embargo, och med tveksam PR just nu) så har Ryssland ingen kultur- eller industriexport öht. De är helt oförmögna att tillverka eller utveckla någonting som någon vill köpa. Nu kommer utlandsinvesteringarna att gå mot noll, undantaget det som Kina kanske köper upp, och exporterna från gas och olja är högst osäkra.

En första indikation kommer när Moskva-börsen till slut öppnar. En rys(s)are.

https://fivethirtyeight.com/features/politics-podcast-what-to-make-of-polls-that-suggest-americans-want-a-no-fly-zone-over-ukraine/
Citera
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tror att Ryssland kommer att kollapsa helt och splittras i mindre, mer obetydliga luffarstater.
Jag tror tyvärr inte man ska ta ut segern i förskott. Jag tror inte heller någon tjänar på att Ryssland blir en "failed state". Ett Ryssland utan Putler vore dock utmärkt.
Citera
Medlem
Frickys avatar
ZELENSKYJ: VILLIG ATT "DISKUTERA FRAMTIDEN" FÖR DONBASS OCH KRIM

"Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj är villig att "diskutera framtiden" för Krimhalvön och Donbassregionen, säger han i en intervju med ABC News."

Zelenskyj har tidigare sagt nej till dessa krav, men öppnar nu för kompromiss.

– Jag är redo för dialog, men vi är inte redo att kapitulera, säger presidenten.

– Vi kan diskutera och hitta en kompromiss för hur de här områdena kommer att leva i framtiden. Det viktiga för mig är hur folket i dessa territorier som vill vara en del av Ukraina ska leva och vem i Ukraina vill ha in dem, så frågan är svårare än att bara erkänna dem, säger han och poängterar att de inte är intresserade av några ultimatum.

Zelenskyj kräver däremot att Putin inleder en dialog och "slutar leva i sin bubbla".

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/
Citera
Medlem
Lite döda spinkisar och sprängda fordon utanför Mariupol.

https://twitter.com/spriter99880/status/1501170857003134979?t=6MLmgdXdr32P1qUic39NCw&s=19
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jasså?

Ja, det har ju inget med de fakta jag nämnde att göra, men om det är så din hjärna fungerar så.

Då enas vi om att ryssarna inte fanns där för 1000 år sedan eftersom varken dagens ryska etnicitet eller Myggträsk existerade.

Skönt med samförstånd.

Ja, jag påpekar bara att "Krimkriget" har speciell status bland den ryska historieskrivningen. Ungefär som Nevsky på isen eller vad han nu hette. Varav inga hade någonting med Moskva att göra, utan har på senare tid skrivits om för att passa politiken.

Byzantium kallade ju Kiev-rus för "egentliga Rus" och Moskva för "perifera Rus". Lite fritt översatt.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinku
Enda tydliga exempel jag sett där man bombar civila mål för att knäcka fiendens stridsmoral historiskt är Dresden,Hiroshima/Nagasaki,Belgrad,Bagdad,Tripoli och säkert flera där till.
Det är en krigsteknik som används av västmakter.
Att Putin skulle vilja bomba sönder ukrainska civila är ju en absurd fantasi.
Då hade vi sett helt andra webm på nätet.

Att Putin sätter sina egna mål över (både ryska och ukrainska) människoliv är ställt bortom rimligt tvivel. Om han inte hade haft världens ögon på sig hade han självfallet bombat skiten ur civilbefolkningen.
Citera
Medlem
"Det är ett oerhört oroligt läge här i Ryssland"
Jobb försvinner, pengar och mediciner riskerar ta slut, och unga män som snabbt kan skickas ut i krig – läget för vanliga ryssar är oroligt när sanktionerna nu får effekt.

– Ute på gatorna är det ganska lugnt, men överallt hör man att folk är oroliga och upprörda, och förtvivlade över kriget, säger Anna, boendes i en större stad i västra Ryssland.

Sedan kriget kom har oron ökat enormt bland vanliga ryssar, berättar Anna som egentligen heter något annat eftersom hon inte vågar vara offentlig.
Allt är riggat för att det inte ska gå att protestera, förklarar hon, protester är olagliga, och folk som ändå försöker åker i fängelse.

– Det är få som vågar. De som gör det arresteras, och alla vet att det är så. Det börjar till och med bli farligt att ge uttryck för sin åsikt i sociala medier, berättar hon.

Källa SVD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in