2022-03-08, 11:07
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Rätt kul när någon inläggare senare frågar om hur stora Ukrainas förluster är så blir det helt tyst i twittertråden.
Trådskaparen själv är en ren partisk ukrainsk propaganda informatör.

Det är väl ingen påstår att de skulle vara låga? Till skillnad från ryssen kommer det dock siffror. 4 ukrainska soldater dog tex i morse i artilleribeskjutning. 70 dog häromveckan under bara en beskjutning.

En intressant sak häromdagen sades från en liten by i Ukraina. Alla männen runt 20 st hade tagit upp vapen mot ryssen. 3 st hade hitills dött.

Rent taktiskt borde de ukrainska förlusterna vara mindre eftersom det är lättare att försvara än att anfalla. Men nu har vi ju ryssen som har som tradition att bomba utskiljningslöst så det innebär ju många döda ukrainare.
Citera
Medlem
Jag insåg just en sak.

Den här T-14-vagnen som blev världskänd när den fick motorstopp under genrepet till paraden i Moskva, som de sedan inte kunde bärga då handbromsen var på...

Det var inte alls ett misstag. Det var ju en övning inför den här invasionen. Handbromstaktiken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Ja, ett stort antal sårade med. Ryssarna har väl inte kommit med några siffror sedan i omsdags heller.. Antagligen går det riktigt dåligt för dem.

Det kan ju absolut inte ingå i planen att få så stora förluster. Jag förstår inte hur man så totalt kunde underskatta försvararnas stridsmoral.
Citera
2022-03-08, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Strunta i Tucker nu.
Tucker är väl i krig med USA regering också. .
Citera
2022-03-08, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Precis så tänker jag också.

Jag tror också det finns någon direkt koppling mellan USAs satelliter och hur Ukraina plockar alla dessa ryska fordon.

Såhär tror jag det fungerar:

USA har stenkoll på allt och har sannolikt sedan 2014 skapat infrastrukturen så att USA i princip kan fjärrstyra försvaret till Ukraina och ge dom överlägset intel på Ryssland i realtid.

USA kör miljoner av simulerade krigar i sina superdatorer varje sekund, baserad på realtid-input från satellit och sensornätverk dom har utplacerad i Ukraina i samarbete med försvaret i landet.

Baserad på detta ger dom "intel" till Ukraina kring den exakta strategi som har högsta sannolikhet för att lyckas. USA kan sannolikt beräkna detta på individnivå, beräkna en persons fysiska styrka, hur hungriga dom är, erfarenhet och detaljanpassa vad dom kan klara av så dom "matchas" mot ryssar som i boxningsmatchar där dom i varje match möter någon dom borde besegra.

Jag gissar att USA sannolikt kan beräkna hur många kalorier den enskilde ryska soldat har ätit, hur många meter han har vandrat, sömn och annan data. Dom kan beräkna precis vart enskilda fordon kommer att stanna då dom inte har bränsle och liknande. Allt fångas upp av satelliter, matas in i AI-system som gör om bilderna till modeller för enskilda individ, fordon och liknande.

Vartenda vapen, person, fordon är simulerad av USA. Därför vet USA exakt när och om det finns behov av att ta ut något fordon.

Soldaterna i Ukraina behöver inte veta vad som egentligen försiggår, dom har bara himla "tur" i princip allt dom gör. USA ger info kring vad som måste prioriteras och följer Ukraina intel från USA kommer dom alltid att få jackpot.

Det att befolkningen i Ukraina är så smarta, fattar vart bränslefordon finns, hur dom är kamouflerade och liknande tror jag är täckmantel för den extrema precision USA har i hur dom simulerar krig i sina superdatorer.

Det som styrker din teori är att det cirkulerar en hel del stridsflyg/arméflyg och stora arméhelikoptrar från USA/airforce, nära den Ukrainska gränsen i Polen.

De har full koll.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Bayaktar sägs ha förstört tre ryska T-80 igår. https://mobile.twitter.com/UAWeapons/status/1501133327629172737

De verkar ha ökat förmågan med dessa. Undrar om de dödade generalen och hans hejdukar med en sådan? Jag har sett att ryssarna har speciella bilar för stridsledningen (De hade övergivit en sådan), om de bombar en sådan dödar de lite generaler.
Citera
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ja, ett stort antal sårade med. Ryssarna har väl inte kommit med några siffror sedan i omsdags heller.. Antagligen går det riktigt dåligt för dem.

Ryssland gick väl ut med 498 dödade ryssar i onsdags förra veckan. Det skulle innebära ca 80 per dag. Sedan dess har striderna hårdnat betydligt.

även om man går på Rysslands siffror så skulle det ligga på runt 1500 idag. Detta kan inte Ryssland gå ut med, så jag tror inte vi får några mer siffror från ryssarna under detta krig.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Även om man får ta siffrorna med en nypa salt så vågar man nog inte överdriva för mycket, man kan ju sätta det relation till att runt 14500 ryssar stupade i det drygt nio år långa kriget i Afghanistan..

60.000 döda på ca tio år blev för mycket för USA i Vietnam. Där kanske Ryssland är om två månader om det fortsätter som nu.
Citera
2022-03-08, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror Ukraina har en fördel med det för de har bättre ledning och samband, och information om var trupper är från USA. Så då vet man att man lurpassar vid en väg så kommer alla pansarbilar som passerar där vara ryska, för man vet var de egna trupperna håller till. Större risk för Ryssland som har dåligt radiosamband och verkar ha dålig samordning. Jag har sett att Ukraina målar flaggor på stridsvagnar de erövrat från ryssarna.

Det var ett rykte att ryssarna krigade med sig själva söder om Kiev och förstörde flera fordon.

Förr i tiden hade man färgglada uniformer så att man såg tydligt vem som var svensk och ryss etc. Nu skall allt vara kamouflagemålat så då ser allt likadant ut. Så istället har de röda och gula band på armarna för att synas! Och man ritar Z på stridsvagnarna! Kanske går vi tillbaka till färgglada uniformer och även målar stridsvagnar i fina färger? De ukrainska skulle kunna vara gula nedtill och blå på övre halvan.

Håller med i din analys att Ukraina har bättre överblick. Men det är mycket vi inte får veta om var försvarsstyrkorna finns och det är ju bra.
Citera
2022-03-08, 11:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Man kan ju alltid hoppas.
Du hoppas att USA förklara krig mot Ryssland, förstod jag dig rätt?
Citera
2022-03-08, 11:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
60.000 döda på ca tio år blev för mycket för USA i Vietnam. Där kanske Ryssland är om två månader om det fortsätter som nu.
Absolut, men Vietnam vad folket i USA undrade då var vad i helvete gör vi där. Den tanken borde dom ställa sig lite oftare inte bara när deras soldater dör utan varje går dom krigar.
Citera
2022-03-08, 11:13
Medlem
barkies avatar
"The truth has no defence against a fool determined to believe a lie".

Summerar ihop hela situationen perfekt.

Jag är säker på att alla "I stand with Ukraine"-peeps är samma som ville införa vaccintvång och kallade alla med fri vilja för "antivaxxers".

Ganska intressant det här med nazism, tvång och att kalla folk för "rysstroll" och "antivaxxers".. Det verkar ju som att kostymen passar så att säga..

Inga nazister i Ukraina, va?

https://twitter.com/i/status/1500471082557616133
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in