Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Samtidigt är klimatfrågan sprängstoff i Tyskland. Jag har mycket svårt att se att de kan få med sig befolkningen på att börja elda olja som modell för att göra sig oberoende av rysk gas.
Realiteten är att de självmant satt sig i Putins punggrepp. Ny kärnkraft tar alldeles för lång tid och har dessutom folkopinionen mot sig, så den vägen tror jag inte de går. Om de kan kicka igång de reaktorerna som de precis stängde så är det iallafall något.
Jag gissar på att de satsar på en snabb och massiv utbyggnad av land- och havsbaserad vindkraft samt ny kolkraft.
Just SMR:er går ju att köpa ”från hyllan” från Sydkorea bland annat och har visat sig vara väldigt snabbt att driftsätta i vissa fall. Runt tre år tror jag det tog för Förenade Arabemiraten att gå från köp till driftsättning och då är vi alltså nere på en implementationstid som knappt ens vindkraften kan mäta sig med. Men sen slipper de ju så klart många andra hinder som Tyskland har, främst byråkratiska och politiska sådana.
Den enda riktigt hållbara lösningen kommer vara en mix av alla möjliga energislag, dvs. precis som det ser ut idag. Och du har kanske rätt i att just kärnkraft har en lite väl brant uppförsbacke i Tyskland, i så fall blir det nog mer kol och havsbaserad vindkraft som du säger. Någon form av fossilförbränning kommer de i alla fall behöva köra på för att lösa energiplaneringen.