2022-03-08, 00:15
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det kom ikväll - Ryssland hotar med att stänga av gasleveranserna i Nord Stream 1:
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/QyBvPQ/russland-truer-med-aa-stanse-gassleveranser-gjennom-nord-stream-1

Tack.. Det går stick i stäv med senare argumentation från Ryssland.

”Att kasta bort rysk olja kommer att vara "katastrofalt" för globala marknader, varnar Moskva. Att förbjuda oljeleveranser kommer att skicka priser till oöverträffade rekord, tror Ryssland.”
”Ryssland är inte så beroende av västvärlden och "vet vart det ska omdirigera" sina förnödenheter om det behövs. Ändå kommer Moskva inte att vidta ömsesidiga åtgärder mot Europa i det här fallet, tillade han.”

https://www.rt.com/russia/551442-oil-gas-prices-novak/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude
Hade bara ryssarna fått officiell status på Krim så hade vi alla bara väntat på en nice vår med hockey wm och sen CL-final plus ett episkt bra fotbolls WM..

Nä så klart inte, Woke Europa var tvungen att gå full retard över ett pissigt öststatsland.

Vilken jävla risig värld man lever i.

Instämmer är som att se två lokala Alfahannar på samma bar som ska försöka imponera på en kvinna.och ingen av dem vill backa samtidigt som dem förstör för alla andra som vill ha lugn och ro..

Alla politiker och media profiler som hetsar för det här borde åka ner till Ukriana och slås vid deras sida...
Jag skulle med glädje bidra med pengar till den kassan så dem kan åka ner ditt. Då jag så klart stödjer deras starka åsikter om att kriga mot Ryssland..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Tror inte det finns någon "hedersam" väg ut för Putin längre.
Ukraina (och väst) kommer aldrig acceptera att Ryssland kommer ur detta utan att ersätta Ukraina ekonomiskt eller utan att de bli rejält strypta ekonomiskt under överskådlig tid.
Enda ryska chansen till en hyfsad "deal" är om ledningen byts ut.

Ja det blir ett enormt skadestånd. Dessbättre har dumryssarna precis som alla andra en massa tillgångar utomlands. Tex valutareserven i USA, vad var det $600 miljarder nåt? Detta kommer så klart kvittas mot skadorna som orsakats, invalider och döda, änkepensioner..
Citera
2022-03-08, 00:17
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Mycket bra men hur kan Ukraina se vilka som dödats? Den för några dagar sedan var ju en känd generalmajor och där medgav ryssarna att han blev skjuten.

Lite underligt detta men ett tecken på enorma ryska bakslag.

På Generalsnivå är det svårt att mörka om ngn inte kommer hem. I detta fall ska det vara sigint och en insp som nämner den nya dödade generalen. Stämmer det då kommer det kommuniceras i morgon av Ryssland också.

Ryktet säger att en stor del av ledningen för 8-10k man rykte vid den händelsen.

Jag tar allt med en nypa salt så länge det inte finns bild/video minst i HD.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Ja det blir ett enormt skadestånd. Dessbättre har dumryssarna precis som alla andra en massa tillgångar utomlands. Tex valutareserven i USA, vad var det $600 miljarder nåt? Detta kommer så klart kvittas mot skadorna som orsakats, invalider och döda, änkepensioner..

630 miljarder dollar, "war chest". Men läste att det är 40% av dessa som är frysta utomlands.
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Samtidigt är klimatfrågan sprängstoff i Tyskland. Jag har mycket svårt att se att de kan få med sig befolkningen på att börja elda olja som modell för att göra sig oberoende av rysk gas.
Realiteten är att de självmant satt sig i Putins punggrepp. Ny kärnkraft tar alldeles för lång tid och har dessutom folkopinionen mot sig, så den vägen tror jag inte de går. Om de kan kicka igång de reaktorerna som de precis stängde så är det iallafall något.

Jag gissar på att de satsar på en snabb och massiv utbyggnad av land- och havsbaserad vindkraft samt ny kolkraft.

Just SMR:er går ju att köpa ”från hyllan” från Sydkorea bland annat och har visat sig vara väldigt snabbt att driftsätta i vissa fall. Runt tre år tror jag det tog för Förenade Arabemiraten att gå från köp till driftsättning och då är vi alltså nere på en implementationstid som knappt ens vindkraften kan mäta sig med. Men sen slipper de ju så klart många andra hinder som Tyskland har, främst byråkratiska och politiska sådana.

Den enda riktigt hållbara lösningen kommer vara en mix av alla möjliga energislag, dvs. precis som det ser ut idag. Och du har kanske rätt i att just kärnkraft har en lite väl brant uppförsbacke i Tyskland, i så fall blir det nog mer kol och havsbaserad vindkraft som du säger. Någon form av fossilförbränning kommer de i alla fall behöva köra på för att lösa energiplaneringen.
Citera
2022-03-08, 00:18
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Det som är intressant är hur Ryssland ska klara sig nu när deras ekonomi är helt körd. NS1 är det sista de får i inkomstväg nu när EU har slagit till med alla dessa ekonomiska sanktioner.

Chicken race. Vem kör åt sidan först.

Ryssland har ingenting att förlora egentligen efter alla dessa sanktioner så nu kan de lika gärna börja hota med att samtliga får hänga med dem rakt in i väggen om så måste.

I nuläget så har Europa betydligt mer att förlora än vad Ryssland har. De är redan slaktade.
Citera
2022-03-08, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
De kommer inte kunna bo kvar i villakvarteren om detta fortsätter. Priserns på många basala matvaror i Sverige har redan innan detta gått upp 40 - 100% på 4 - 5 års tid. Lönerna har i princip stått still under samma period. Sinnessjuka elpriser, rekordhöga bensin- och dieselpriser och kommande mycket kraftiga prisökningar på mat kommer göra tillvaron ohållbar för stora delar av medelklassen.

Ryssen har det typ 25 ggr värre.

20% ränta, rubel mindre värd än hundbajs, kan ej förnya Netflix.
Citera
2022-03-08, 00:19
Medlem
Sqrbankens avatar
Ja, situationen blir problematiskt för en rad EU-länder om tsaren stryper gasen men tsaren måste samtidigt också överväga inkomstbortfallet detta medför, det som öht möjliggör hans pågårnde brott mot mänskligheten. Inte direkt så att detta auktoritära pissland skapat en god miljö för innovation och företagande åt sina medborgare att nettoproducera ihop en hållbar statskassa på.
Citera
2022-03-08, 00:21
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Det svar jag har fått är att den skulle vara fejk och uppspelad baklänges.

Om man kollar på baklängesversionen så måste man vara förståndshandikappad för att inte se att det är helt fel.

Sen är folk helt säkra på både det ena och det andra utan att kunna bekräfta sina tvärsäkra påståenden.

Jag förstår att detta är svårt att ta in och se på eftersom man är på dom fina och korrekta Ukrainarnas sida.

Då blir det ju syntax error i skallen och man vet inte hur man ska försvara det dåliga beteendet man nyss skådat.

Tänk om det vore tvärtom, en Rysk soldat som placerade en sprängladdning vid en lekplats.

Då hade folk, likt hyenor, skrivit sig blodiga om fingrarna om hur onda och omänskliga Ryssarna är.

Eller!?
Ja fast nu är det ju Ryssland som har en pågående invasion i Ukraina, så det skulle väl inte vara så konstigt.

Du är värdelös på att komma någonstans, du har suttit i över en timma och ältat om en video.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Mycket bra men hur kan Ukraina se vilka som dödats? Den för några dagar sedan var ju en känd generalmajor och där medgav ryssarna att han blev skjuten.

Lite underligt detta men ett tecken på enorma ryska bakslag.

Man plockar de Id handlingar som går från de döda helt enkelt. Det där med att ryssen tagit Id handlingarna av sin militär tror jag inte på då vi sett på filmer hur man går igenom de döda och hittar Id handlingar. Därför tror jag även att den rapporterade siffran döda ryssar stämmer rätt bra och tom är i underkant då alla döda inte går att ta reda på.
Citera
Medlem
FarangDingDongs avatar
Jag har tjatat om detta sedan innan detta krig nu.

Vi bevittnar just nu rysslands kollaps.

Det spelar ingen roll längre om de blir av med putin på något vis. Vi är "past the point of no return". Momentumet har byggts upp i åratal och snart rasar det igen likt ett korthus precis som 1990.

Det var likadant då. Man hade sett det komma i åratal. Jag skrev några veckor innan kriget att jag inte trodde putin skulle gå in i donbass då det var så uppenbart att han saknade resurser att ta regionen.

Nåväl jag hade fel, han anföll men det ändrar ju inte utgången. rysslands fullständiga kollaps för andra gången på 32 år.

Till er som är oroliga: Inga kärnvapenkommer användas denna gången heller, och ja, vi var lika rädda sist det rasade för ryssen.

ryssland kommer likt sovjetunionen, "not go out with a bang but with a whimper"
Senast redigerad av FarangDingDong 2022-03-08 kl. 00:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in