2022-03-07, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Vad jag inte fattar är hur de förväntar sig att någon ska köpa detas propaganda. Jag menar det är ju så inihelvetes bisarrt och absurt att den enda normala reaktionen är att asgarva åt det.

Tänker de verkligen att folk ska ta det på allvar i stil med "nämen oj, säger du det, herrejöstanes, det måste vi kolla upp!"

Det verkar ju så. Heeelt verklighetsfrånvänt.

"Ryssland ligger inte bakom bombningarna" är den roligaste hittills enligt mig.
Citera
2022-03-07, 23:31
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Inte ens Iran är på Rysslands sida. Om jag minns korrekt så är det bara Nordkorea, Syrien, Belarus och Eritrea som tar ställning för Ryssland.
Flera länder lade ner sina röster vid omröstningen i FN och man kan tänka sig att flera av dem i tysthet stödjer Ryssland, men inte vill stöta sig med väst. Oerhört märkligt att Sydafrika lade ner sin röst.
Citera
2022-03-07, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ukraina skjuter alltså sina egna medborgare för att få sympati från omvärlden? Är det också Ukrainare som stulit ryska stridsvagnar och invaderat sig själva för att få sympati från omvärlden?
Det låter lite konstigt i mina öron...

Är inte insatt i detta specifika fall men att regimen och vissa aktörer medvetet skjuter med granatkastare mot den egna befolkningen, medvetet saboterar vapenvilor och evakueringar och medvetet grupperar militär i civila bostadsområden kan man utgå ifrån.

Ryssland har inget att vinna på civila (eller ens militära) ukrainska dödsoffer. Den judiska regimen i landet och Väst har väldigt mycket att vinna på civila offer. De gynnas av det och har starkt incitament för det. En kommande incident med kemiska vapen, som skylls på Ryssland, känns t.ex. som en lågoddsare.
Citera
2022-03-07, 23:33
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dominga87
Jag tycker inte att detta bådar gott för någon längre. Vi alla är nog rätt rökta med tanke på vad som sker i omvärlden. Läste idag att svenska ryssar (och troligen runt om i EU) fryses ut och trakasseras... Varför i helvete håller man på så? Klart som fan att de tyr sig mer till Putin efterhand. Putin förlöjligas världen över, också jävligt onödigt mtp vilken instabil person han är. Man slänger bara mer bränsle i elden... Man retar och provocerar, vilket inte är läge med en sådan man i styre. Ryssland har idag inkommit med krav från deras sida. I mina öron kan det vara ren taktisk bullshit från deras sida, men kan också lugna sig rejält då Putin nu vet om omvärldens reaktion. Ibland får man offra lite för att inte missta hela stycket. I detta fall borde Ukraina lägga sig (även om detta är helt åt helvete). Kanske ger sig Putin på fler länder framöver, men här är tiden vår bästa vän. Varför påskynda ett 3e världskrig nu, om man har möjlighet att skjuta på det och hoppas på att tiden kan göra sitt med ett gott utfall. Jag börjar tycka både väst och öst börjar bete sig som en enda stor dagisgård med allas liv på spel.
Ukraina borde "lagt sig" för länge sedan och gått med på att aldrig bli Nato-medlem. Så hade kriget aldrig börjat. Man får välja sina strider, även om man tycker man har rätt.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
De kan t ex skruva på de tre reaktorerna de stängde av på nyår. Det är 4 GW kontinuerlig el.

Sedan får de leva med dyr el el och värme ett tag.

Tyskland måste, temporärt, ge upp att der ekonomisk supermakt i Europa.
Skruvar Putin av gaskranen så har de inget annat val. Men helt oavsett så har tyskarna nu insett att det var vansinne att göra sig beroende av rysk gas. Man kommer inte sätta sig i den situationen igen, så oavsett hur Putins invasion av Ukraina slutar så har Ryssland inom en snar framtid förlorat intäkterna från sin gasförsäljning.
Citera
Medlem
woefulnissans avatar
Vad Putin ville med Ukraina har vi vetat ifrån dag ett i princip. Att han lämnar fredsförslag är inte pga att han svag och att han egentligen ville ta över hela Ukraina men nu inte kan. Nej, han har varit väldigt tydlig med vad han ville ha ifrån Ukraina, långt innan kriget. Men folk bara älskar att hata något och vara enade mot något. Så de sitter och runkar åt ren propaganda och hetsar med kärnvapenkrig till ingen nytta.

Det är rentav skrämmande att så pass många människor med vanföreställningar har rösträtt.
Citera
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
"Ryssland ligger inte bakom bombningarna" är den roligaste hittills enligt mig.

Man borde nästan samla ihop en "The Best of.." lista med alla galna grejer de sagt.

Hela retoriken nu alltså, jag får sådana Nord Korea vibbar. Det är liksom löjligt på en helt ny nivå.
Citera
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lursan
det är det absolut rimligaste? vad fan skulle han annars göra samtidigt som man ser att han är orolig för vad han har i slutet på pinnen. videon är spelad baklänges

Hur ser man att den spelas baklänges?

Jag säger inte att du har fel jag undrar bara hur man ser det.

Så här ser den ut när den spelas baklänges:

https://streamable.com/40fxjn

Så här ser den ut när den spelas i sitt original:

https://streamable.com/us6kcq

Jag tycker att den som är baklänges känns väldigt fel.

Eller!?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Absolut. Men Putin är pressad och jag tror alldeles säkert att han kommer hota med kärnvapen igen. Han förstår att Ukrainas framgångar till stor del beror på utländsk underrättelsetjänst och vapen från utlandet. Han behöver bli av med all inblandning från väst för att hans invasionshär ska kunna ta landet snabbt. Räkna med ett nytt kärnvapenhot inom de närmsta dagarna. Kom ihåg var du hörde det först.

Stämmer bra, USA har ju live övervakning på ryska trupper. Förra veckan skulle de korta tiden till högst 30 minuter när man informerar ukrainare om var ryssarna befinner sig. Kan han stoppa inflödet av vapen och övervakningen av de ryska trupperna då kan han lyckas med sin plan.

Däremot känns det ju inte som ukraina har en armé längre utan mindre enheter utspridda inne i alla städer. Vilket för mig är konstigt, normalt sett vill man möta fienden innan de står utanför portarna om man inte ska förstöra all infrastruktur
Citera
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Idiot, du begriper inte att ryssen går försiktigt fram i syfte att inte civila ska komma i kläm. Men du kommer att få backa från dina uttalanden men helt säkert då försvinner du från FB skamsen,

Lugna dig nu, du har hållit på hela dagen. Ta en semester i Serbien där ditt folk finns. Ryssland kan inte göra det snabbare för att de inte har tillräcklig kunskap eller någon som helt taktik. Din Grand Master Wizard trodde på allvar att ukrainare skulle beströ marken med gullvivor när mongolerna korsade gränsen. Det blevo tvärtom och många ryska pojkar deserterade. Nu bjuder Putin in muslimska bröder för de vill inget annat än lemlästa en vit kristen befolkning.
Citera
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutataxera
Jag vill tro att hon är så pass påläst att hon förstår vad ett bränslepris upp mot 40kr skulle få för effekter på energikrävande verksamheter och i förlängningen resten av ekonomin.

Viss drivmedelshöjning accepteras säkert men tror inte ekonomiska insatser är långt bort.

Hon har säkert detta klart för sig, i annat fall så lär väl någon förklara det för henne.

Det är dock gott om femtekollonare i tråden som försöker att sprida skräck och lögner.
Citera
Medlem
Dominga87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
I en sån som Putlers ögon är det tyvärr det.

Och vem fan bryr sig om Putlers ögon? Är han så viktig? Låt han briljera och stoltsera med det då. Låt han tro att han segrat. Låt han dö med tron om det. För resten av omvärlden har han gjort bort sig, han har vanärat sin familj och sitt folk. Låt oss inte bli samma jävla instabila skithög som han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in