2022-03-07, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Städerna kommer vara grushögar i maj.

Jag tror ukrainarna skiter i det nu ärligt talat. Städer kan byggas upp igen men frihet ska man hålla väldigt hårt i när den hotas.
Citera
2022-03-07, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude
Tyskland stänger ner sina sista tre kärnkraft verk om tre månader.

Kommer vara helt omöjligt för Tyskarna att kapa gasen om dom samtidigt skall göra en Greta och Elektrifiera hela samhället.

Eller skall dom köpa smutsig fracking gas från Alaska. Som är 10 ggr dyrare än ren gas från Ryssland.

Vad ár det för svar? Jag länkade till en analys från den främsta experten i Norge som visar hur det ska gå till.
Citera
2022-03-07, 22:47
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Hellre det än kärnvapen.

Fast den risken finns också vid en militärkupp. Du tror väl inte att det blir självaste Sankte Per som tar över efter Putin.
Citera
2022-03-07, 22:47
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FFL96
Om du inte vet vad en Chetnik är så är du en större Serbisk vattenskalle än vad jag är.
Är du säker på att du är en Balkanes? Trodde ni Juggar hatade kommunister.

Vad skulle du säga om Putler skulle befria forna Jugoslavien från Chetniks och annat patrask? Skulle du välkomna honom då?
Du verkar ha mental ohälsa, jag ställer en fråga dumfan!

The Chetniks (Serbo-Croatian Cyrillic: Четници, Serbo-Croatian Latin: Četnici, pronounced [tʃɛ̂tniːtsi]; Slovene: Četniki), formally the Chetnik Detachments of the Yugoslav Army, and also the Yugoslav Army in the Homeland and the Ravna Gora Movement, was a Yugoslav royalist and Serbian nationalist movement and guerrilla force.

Google hjälpte mig, din vattenskalle.
Citera
2022-03-07, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Rätt små krav Ryssland ställer för att dra sig ur Ukraina. I relation till allt vad sagt och gjort!
Ingen ockupation, ingen ryskvänliga regering, ingen utrensning av ”nazister”.
Erkänna Krim som ryskt. Det har dom skitit i förut.

Har dom börjat ångra sig och vill bara dra sig ur?

Hoppas nästan att Ukraina inte släpper dom så lätt. Men jag sitter ju inte i ett skyddsrum utan vatten och el.
Ja, jag tror att Ryssarna (Putin) vill försöka komma ur det här nu. Kriget börjar kosta mer än det smakar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Antal och stridsförmåga är inte samma sak. Du måste kunna transportera materialet, det måste vara väl underhållet, du måste ha folk som är utbildade i att använda det, befäl som kan leda användningen av det, förmåga att serva och rotera det i fält, kunna förse det med bränsle och ammunition etc. Och i Rysslands fall måste du samtidigt också kunna försvara världens till ytan största land och således inte bränna hela din förmåga på ett anfallskrig som ingen ville ha.

På pappret har jag en hel del hagelammunition hemma, men jag vettefan om den är torr nog att använda.
Mycket av materialet är väll 40 år gammalt och det som är nytt vill han nog spara till ett evt NATO vs Ryssland. Många försigpåare är förvånade över hur dåligt det går och att man i väst har överskattat rysslands förmåga, stridsförmågan är ungefär som ett U-land i Afrika.
Tiden för att Putin ska gå all in närmar sig då han börjar få slut på rubel, kärvapen kommer han inte att använda.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strogge123
Jag tänkte faktiskt samma som dig. Det är absolut helt idiotiska(!) krav, men "Putin-mässigt" sett så kändes det nästan som han ville ge ngt som det kanske fanns möjlighet att dom gav med sig på, så han får kliva ur som en "segrare". Kanske börjar masshatet och motståndet från omvärlden att kännas lite besvärande för dåren.
Eller så är det bara önsketänkande.

Japp. Exakt min tanke också. Dagens krav var ”rimliga” om man jämför med smörjan som månglades ut i början av invasionen.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OverAndUnder
De flesta oljeproducerande länder nådde sin produktionstopp för flera eller många år sen. Är få länder med kapacitet att kunna öka sin produktion. Och även om de kan öka den så tar det ofta lång tid (läs flera år). Inte bara en kran att skruva på utan det krävs miljardinvesteringar för att öka produktionen. Saudiarabien är väl i stort sett det enda undantaget då de medvetet drar ner på produktionen och ibland lägger oljefält i malpåse. Eller i vart fall gjorde de så förut.
Ajdå. Det låter ju inte så betryggande. Hur mycket skulle resten av världen kunna öka produktionen på kort sikt? Skulle man kunna ersätta några procent av Rysslands produktion?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strogge123
Jag tänkte faktiskt samma som dig. Det är absolut helt idiotiska(!) krav, men "Putin-mässigt" sett så kändes det nästan som han ville ge ngt som det kanske fanns möjlighet att dom gav med sig på, så han får kliva ur som en "segrare". Kanske börjar masshatet och motståndet från omvärlden att kännas lite besvärande för dåren.
Eller så är det bara önsketänkande.

Enda jag blev förvånad över var att Putin inte har krav att på att man lättar sanktionerna, det här är ju det mer kostsamt för Ryssland än om de skulle förlora 10 000 fler soldater
Citera
Medlem
Smutzs avatar
Jag inser att jag är på foliehattsterritorium nu men kan det vara så att tyska politiker fått en fin present i att de av säkerhetspolitiska skäl kan återstarta kärnkraften nu? Någon som vet hur den inhemska opinionen står kring den frågan? Eftersom de idiotiska besluten togs av numera pensionerade Merkel tänker jag att det iaf inte borde vara så mycket prestige i frågan.
Citera
2022-03-07, 22:49
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude
Har du glömt bort Von Leydens New Green Deal på 800 miljarder Euro.?

Där fanns fan inga importer av supersmutsig fracking gas från Exxon.

Greta gråååååååter.

Miljönissarnas lekstuga får pausa medan Putin bekämpas.
Citera
2022-03-07, 22:49
Medlem
Bengt-Hanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Nej jag hävdar att Paul var en lögnare och att den kristna Bibeln inget har med Judiska skrifter att göra.

Så här skrev du, idag, kl 21.21: "Judar får inte delta i krig.".

Så här står det i Tanakh: "1And it was, after Saul's death, and David had returned from beating the Amalekites, that David dwelt in Ziklag two days."
https://www.chabad.org/library/bible_cdo/aid/15861/jewish/Chapter-1.htm

Sluta blanda in Paulus och andra kristna figurer. Hävdar du fortfarande att det inte står om kung David inom judendomen och att han varken var krigare eller kung? Hur många fler direkta citat från judiska skrifter vill du ha?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in