2022-03-07, 22:30
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Ukraina får troligtvis inte heller söka EU medlemskap då det är svårt att vara neutral med Lissabonföredraget 42.7.

Det går så klart att komma undan genom tex frikostiga frihandelsavtal. Norge är inte med i EU och åtnjuter ändå fri tillgång till den inre marknaden.
Citera
2022-03-07, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Tvärtom. Det ser man på ryssarnas krav. Dessa har blivit mildare dag för dag.

I det senaste utkastet pratade man inget alls om de-militäriseringen och de-nazifiering.

Lyckas ryssarna däremot komma åt och tysta Zelensky så är det rejäl uppförsbacke för Ukraina vid förhandlinsbordet.

Mariupol är ju snart taget. Det är där majoriteten av azov finns. Dom kommer snart att vara döda.
Citera
2022-03-07, 22:31
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude
Nä det är inte rätt. Ibland eller allt som oftast så vinner skurkarna, bara att lira med det.

Efter att i veckor läst igenom vad ni Nato liberaler skriver och hatar 24/7 så håller jag med Thåström.

Är det fred vi vill ha?

Det är egentligen inte en fråga för oss utan för ukrainarna.

Jag tänker inte sitta här och leka Hitler som ryssälskarna gör.

Men någon form av kompromiss är ingen dum lösning eftersom Putin är desperat och säkert personligen kan tänka sig att ta till kärnvapen.
Citera
2022-03-07, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude
Okay men då kör vi WW3.

Skall detta ta slut på ett någorlunda okay slut så måste Nato och Väst ge Putler chansen att dra tebax trupperna och få behålla sitt ansikte.

Om inte.... Lights out.

Putler torde vara en av dom sista som styr världsordningen och dessutom skulle den lilla nollan aldrig få uppmärksamhet igen, tror inte han skulle kunna leva med det.

Man får väl fråga sig om livet är värt att leva under Putlers känga helt enkelt? Inget jag skulle önska min värsta fiende.

Verkar iofs vara rysstroll främsta tankegods, ”ska du får leva så måste du gå med på allt Putler säger!!”

Jag tar hellre mina barn med mig i döden än kompromissar med utvecklingsstördas idéer om hur Putin ska få förtrycka dom.

Sen vet ju alla att framförallt den ryska befolkningen kommer drabbas särdeles hårdast oavsett.
Senast redigerad av Som-nam-na 2022-03-07 kl. 22:40.
Citera
Medlem
Bengt-Hanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Nya Testamentet är en falsk bok. Vad du yrar om dock vet jag ej.

Nya testamentet är inte Tanakh. Om kung David står det i Tanakh, den judiska heliga skriften (gamla testamentet i kristen tradition). Han var både kung och krigare. Du hävdar att judar inte får vara varken politiker eller soldater. Jag hävdar att du har fruktansvärt fel eftersom det vimlar av nåde krigare och politiker i den judiska skriften. Var du får Nya Testamentet ifrån är dock ett mysterium.

Lär dig lite religionshistoria innan du uttalar dig.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Putin kan bli kuppad också.

Det finns flera olika lösningar.

Frågan är om man vill ha en militärkupp i Ryssland just nu.
Citera
2022-03-07, 22:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Men du.., precis nu läser jag detta :

Russland truer med å stanse gassleveransene gjennom Nord Stream 1-rørledningen, ifølge uttalelser fra landets visestatsminister til statlig russisk TV.

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/QyBvPQ/russland-truer-med-aa-stanse-gassleveranser-gjennom-nord-stream-1

Det här är tecknet att Putin bokstavligen har ryggen mot väggen. För det här är ett av hans sista kort han kan spela ut. Efter detta kan ingen lita på ryssland som en stabil energi-försörjare längre.

Detta vet han nog om själv. Kriget måste gå mycket, mycket dåligt för Ryssland nu.

Jag tror det är bra att gasen stoppas. Folk får frysa lite mer helt enkelt under mars, April. Sen kan man förhoppningsvis installera mega-vindkraft fram till November. Samt få mer gas från Norge och LNG
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det är inte rätt på något sätt men en lösning där den ena sida villkorslöst kapitulerar är extremt osannolik.
Å andra sidan är Ryssland närvaro i Ukraina helt ohållbart ekonomiskt för Ryssland. Snart måste Ryssland dra sig ur. Och det är inte bara det ekonomiska, utan Ryssland lär få rejäla problem inrikes också om de fortsätter med detta idiotiska krig. Inbördeskrig såg jag som osannolikt förut, men om deras ekonomi kollapsar så är det verkligen inte uteslutet, eller om någon nära Putin hugger honom i ryggen till slut. Jag förväntar mig inte att Putin kommer avsluta det, men jag tvivlar starkt på att alla runt om honom är lika verklighetsfrånvända.
Citera
Bannlyst
140 dollar fatet nu. 12 dagar in i ett rätt segt krig.

När ryssarna dunkar på ordentligt åt helgen kommer kraven att kapa all ryssk olja bli så höga från Väst.

Då är vi uppe i 200 dollar fatet mot påsk.

City diesel i Sverige kring 38 kr.

Ekonomisk depression i hela OECD.

Detta var Putins long game.
Citera
2022-03-07, 22:34
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OverAndUnder
Opecs plan sen sommaren har varit att man varje månad ska öka dagsproduktionen med 400.000 fat olja. Tror bara man nått det målet någon enstaka månad hittills. Opec producerar fortfarande långt under de nivåer man producerade innan Covid. Om sanktionerna mot Venezuela och Iran hävs kommer produktionen troligtvis öka en hel del. Plus om Saudiarabien kan maxa sin produktion kanske man kommer upp i den nivå som gällde innan Covid. Kanske räcker för att ersätta den del Ryssland exporterar till Europa? Förutsätter här att Rysslands export till Kina och övriga Asien fortsätter som förut.
Ryssland tycks stå för 11% av världsmarknadsproduktionen.
Det känns inte orimligt att helt ersätta dem om andra länder skruvar upp sin produktion. Problemet är väl att många av de oljeproducerande länderna är gangsterstater som kanske inte är särskilt intresserade av att slå undan benen för Ryssland.

http://www.energikris.nu/siffror.htm
Citera
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
BREAKING!

Gleb Bazov
@gbazov
#FLASH—#IMPORTANT—#Russia announces that it will maintain a ceasefire regime from 10:00, March 8, 2022 to allow civilians from #Kiev, #Kharkov, #Chernigov, #Sumy, & #Mariupol to evacuate these cities.

#Ukraine #UkraineRussia #RussiaUkraine #UkraineRussiaWar #RussianUkrainianWar
https://twitter.com/gbazov/status/1500940090306174977?s=20&t=487e94lP0Vx78aSQJlEUGg

Då får vi hoppas att det inte blir ett njet från Zelensky.

Har faktiskt en positiv känsla inför det här. Hoppas verkligen inte att jag har fel.

Har ryssdjävlarna ont om ammunition eller är det stridsviljan som är slut, veka typer.
Citera
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag trodde att drönarna var slut nu. Är denna händelse aktuell tror du?
De fick en till leverans av nya drönare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in