2022-03-07, 19:12
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Va väl 500 miljoner o inte miljarder 🤷‍♂️
Det är korrekt uppfattat. Jag rättade till mina små siffror i inlägget
2022-03-07, 19:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 114060
Fan vad fint det är att köra elbil just nu. 30 spänn litern innan årsskiftet - lätt.

Snart kostar det mer att ladda elbilen
2022-03-07, 19:31
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
bilar är mer bränslesnåla idag och sen har det varit inflation så lite konstigt att jämföra priser för mer än tio år sedan.

Förbrukningen har inte minstat särskilt mycket för en Volvokombi jämfört för 10 år sedan
10 kronor idag var värt ca 12.50 kronor för tio år sedan.

Bränslet har blivit väldigt mycket dyrare.
2022-03-07, 19:41
Medlem
114060s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Man kan ju alltid producera sin egen el. Lite svårare med olja.

Kvittar egentligen om man som mig som dagligen laddar fullt "gratis" på jobbet. Liksom alla andra med tjänstebil. Privatkörningen blir gratis, sett till drivmedlet. Förmånsbeskattningen är en annan femma. Men fortfarande mycket billigare än ICE-förmånsbil för privatkörning.
2022-03-07, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab

”Snart” har folk sagt i 10år nu, sen Teslan kom 🤦‍♂️

Jag laddar faktiskt just nu helt gratis, på en 50kw station i min stad, denna station har varit gratis i många år nu.
När kommer snart?

Snart kom inte under pandemin heller som ni lovade.
2022-03-07, 19:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
”Snart” har folk sagt i 10år nu, sen Teslan kom 🤦‍♂️

Jag laddar faktiskt just nu helt gratis, på en 50kw station i min stad, denna station har varit gratis i många år nu.
När kommer snart?

Snart kom inte under pandemin heller som ni lovade.

I norge försvinner fler och fler fördelar och rabatter för elbilar, I tillägg går strömpriserna upp och eftersom EU går emot en mer eller mindre energikontrollstat kan du ju räkna hur det kommer bli. När alla har blivit tvingade till elbilar kommer kilometerskatt och annat trams.
2022-03-07, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stromboliz
Vad sägs om att dra in några miljarder som slösas på våra kriminella i fängelset och satsa på sänkt drivmedelsskatt istället? Låt dom få leva på hårt bröd och vatten i en kall cell, medan laglydiga medborgare kan få en chans att överleva på landsbygden.

Vad sägs om att dra in politikernas rätt att bestämma över oss och därefter deras rätt att existera? Då kan jag lova dig att du, jag och många andra snart kommer att få råd med både det ena och det andra.
2022-03-07, 20:19
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uberfuhrer
du är inte seriös va? Vet du om att människor kör 6000 mil om året bara för att ta sig till jobbet? Är du den personen?
Kör man 6000 mil för att åka till jobbet, ja då får man byta livsstil. Oavsett vad människor tycker och tänker, så kommer priset öka. Vi har inflation.
2022-03-07, 20:20
Medlem
Kostanden för drivmedel blir ju snabbt synlig. vägtransporter står väll för ca50% av all olja. Resterande 50% går ju till tillverkningsindustri mm. Den kostnadsökningen för varor som vi köper är det ju en fördröjning på. Men den kommer komma.
2022-03-07, 20:29
Medlem
Dangerzone2000s avatar
Citat:
du är inte seriös va? Vet du om att människor kör 6000 mil om året bara för att ta sig till jobbet? Är du den personen?
Varför ska du bo 6000 mil/år från jobbet om du inte har råd med transporten dit? Ta bussen, flytta eller byta jobb?
2022-03-07, 20:32
Medlem
Vi får finansiera kriget när vi tankar dyr rysk olja.

Läge att plocka bort skatten på drivmedel nu.
2022-03-07, 20:37
Medlem
Citat:

Det är ungefär 120 arbetsdagar på ett år. (6000/120)/2 är 25mil enkel resa. Kan ju inte vara så många som har så långt och de som har bör byta jobb, flytta eller veckopendla.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in