2022-03-07, 19:42
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Underrättelser från omvärlden
Tippar att telefonlinjen mellan Kiev och Washington går varm.

Ja det är klart, glömde den lilla biten på mig själv.
Men det verkar ju som att ryssarna inte ens försöker stoppa dom när dom går till attack
Citera
2022-03-07, 19:43
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naofumi
Azov nazister vägrar låta civila lämna Mariupol, då de civila användas som mänskliga sköldar för att förhindra ryska attacker på nazisterna. Tydligen kallar de ukrainska nazisterna detta för "terodefense" alltså "terror defense"
https://twitter.com/ClintEhrlich/status/1500351736677998595
De får inte lämna för att ryssarna konstant bombar vägarna ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Du glömde säga att den går bara ses med hjälp av vpn. Prova utan vpn...

Sluta ljug, funkar prima utan VPN.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Venezuela är ett lysande exempel på vad som händer när man förstatligar egendom. Oljeindustrin gjorde enorma vinster, de privata ägarna återinvesterade en hel del av vinsterna, men när staten tog över gick alla pengarna rakt ner i statskorruptionen istället. Venezuela har världens största kända oljereserver, men är på gränsen till statsbankrutt eftersom staten inte återinvesterat en Bolivar sedan övertagandet. Det som då var i drift börjar nu sina eftersom det krävs investeringar att fortsätta driften, statens pengar hamnar mest i korrupta fickor och kassakon är slaktad. Nu krävs privata investerare för att återigen få igång en fungerande oljeindustri, men vis av tidigare erfarenheter är ingen så dum att man gör det. Venezuela har dödat sin oljeindustri helt på egen hand.

Det är lite den vägen Ryssland går nu och det kommer visa sig snart. Det finns delar av den ryska oljeutvinningen som är helt och hållet beroende av utländsk expertis och utrustning som Ryssland nu helt enkelt gjort sig av med.

Det här är inget som tex Kina eller Iran kan lösa, dom är notoriskt odugliga vilket är väl känt.

För exempel, se på vad som hände när Tanganyika Oil såldes till Sinopec. Efter Lundinarnas expertis försvann fick den kinesiska staten knappt upp oljan längre..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Samtidigt så gör det ont i själen att se gevär med rails på fast utan optik. Någon borde sponsrat dem med rödpunktsikten, men de kanske är lika svåra att få tag på för dem som de är civilt nuförtiden.
Jag personligen skulle nog tagit med egen optik om jag åkte ner samt majoriteten av utrustningen som behövs
Citera
2022-03-07, 19:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jag hörde idag om att det här estniska fartyget som gått på en mina utanför Odessa sägs ha varit under rysk kontroll och tvingats in dit för att kontrollera huruvida området var minerat. Vet någon mer om detta? Låter som ett solklart krigsbrott. Varken det första eller det sista, men hade varit bra att få det bekräftat.

Skulle också kunna räknas som ett anfall på ett NATO-land.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Men så är det knappast, du har lika lite som jag en aning om vem som skjuter och mot vad.

Om ryssen inte brytt sig hade dom bombat för länge sedan, det borde du begripa

Vadå så är det knappas? Var den dummaste kommentaren jag läst, vadå knappast? Knappast enligt vem? Dig eller?

Och du borde begripa att varför man inte bombat på en gång var för man trodde man kunde ta Ukraina inom några dagar. Detta är alla experter och underrättelsetjänster eniga om.

Nu har dom inget plan B, så det dom kommer göra är precis det dom gjorde under tjejtenien kriget, man kommer fullständigt mala sönder alla städer. Googla Grozny om du vill se hur ryssar krigar.

Att dom bombar sjukhus och bostäder finns det både boende och utomstående vittnen till så hur du kan förneka det förstår jag inte.
Citera
Medlem
Medlemmar i den amerikanska kongressen pressar president Joe Biden att skicka stridsflygplan till Ukraina från Nato, rapporterar Reuters.

Världskrig here we come.
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Har Ryssland gett vika på kravet att Ukraina skall avmilitariseras??

Citat:
-"Ukraina måste erkänna Krimhalvön som ryskt territorium.
-Regionerna Donetsk och Luhansk måste erkännas som självständiga stater.
-Ukraina måste sluta strida.
-Ukraina måste skriva i sin grundlag att landet ska vara neutralt och att inte får gå med i några allianser."

Skulle om så är fallet vara ett stort steg i rätt riktning.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g6OmP9/rysslands-krav-for-avsluta-invasionen-av-ukraina

Ser ut så. Man noterar att Ryssland har blivit mycket mer förhandlingsbenägen nu när det går jävligt tungt för dom. Nu tas det in folk från Syrien och från östra ryssland
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/t8n7gq/a_lot_of_captured_russian_invaders/

Putler vill inte offra sina soldater utan tar folk långt ifrån för att slippa mer problem. Vänta 1 vecka till så har putler strukit fler punkter från sina krav. 2 veckor då är putler jävligt mjuk och går med på vad som helst bara han får vara i livet.
Citera
Bannlyst
Citat:
Jag hörde idag om att det här estniska fartyget som gått på en mina utanför Odessa sägs ha varit under rysk kontroll och tvingats in dit för att kontrollera huruvida området var minerat. Vet någon mer om detta? Låter som ett solklart krigsbrott. Varken det första eller det sista, men hade varit bra att få det bekräftat.
Vad för krigsbrott och av vem?
Citera
2022-03-07, 19:45
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Ja det är klart, glömde den lilla biten på mig själv.
Men det verkar ju som att ryssarna inte ens försöker stoppa dom när dom går till attack
Ja du. De borde ju försöka iallafall, om de har luftvärn med sig. Men vi vet så oerhört lite om vad som egentligen pågår. Problemet är väl att om Ryssland till slut tar Ukraina så kommer vi aldrig få svar på alla de frågorna vi sitter med nu.
Citera
2022-03-07, 19:45
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
Sluta ljug, funkar prima utan VPN.

Han menar nog tv-kanalen.

Testa att klicka på live.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera