2022-03-07, 12:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SpamTrapper
Det är bara kompletta idioter som betraktar ryska nyhetsmedier som någon slags balans i nyhetsrapporteringen. Framförallt efter de senaste dagarnas åtskruvning av vad som får och inte får rapporteras därifrån.

Sa aldrig att ryska medier är balanserade. De är lika obalanserade som de ukrainska. Men det är du för hjärntvättad för att kunna se.
Citera
2022-03-07, 12:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo ryssarna brukar benämna sina fartyg ungefär en klass under vad övriga världen anser. De gillar att bygga stora saker och då med den allra största blir det annars lite galet hur man ska benämna den.
En film från händelsen som iofs inte säger något.
Verkar ha beskjutits med Grad?

https://mobile.twitter.com/GeneralStaffUA/status/1500767175795257349
Citera
Medlem
https://youtu.be/1H0rCqaGtJw

Intressant klipp om detta krig.
Citera
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
En annan av experterna i samma artikel sa ju att man ska vara försiktig med att lita på dom ukrainska siffrorna då dom har ett intresse att få det att se ut att gå bättre än det gör. Vet inte vad man ska tro.

Ryssarna vill downplaya sina förluster, Ukraina vill överdriva ryssarnas förluster för att höja moralen, är min teori
Sanningen ligger förmodligen någonstans mellan dessa två
Citera
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Gotland är enligt ryskt synsätt strategiskt viktig i händelse att baltländer skall invaderas. Placering av vapensystem tex medel/långdistans-robotar och ev taktiska kärnvapen.
Nato ser stort skyddsvärde av Gotland.

Det är bisarrt att Putin hel-skaligt invaderat Ukraina, men likförbannat sker det i detta nu.

Inte många dagar sedan ryskt attack/bombflyg markerade inne på svenskt territorium, närmare bestämt just Gotland.
Detta är inget man helst vill tänka på kan jag förstå, men det gäller nog att se det för vad det faktiskt är.

Hur skulle man hantera en eventuell invasion av Gotland?

Hinner man evakuera?
Hur ser försvaret ut i dagsläget?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RomanticDreams
Vilka historiker tänker du på då? 🤔
Nämn två.

Alla seriösa i princip. Vilka historiker nämner att Holdomor var riktat mot specifikt ukrainare och inte bönder i allmänhet? Nämn två.
Citera
2022-03-07, 12:16
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Kul att om Ukraina vinner så kommer de bli mer nationalistiska än någonsin. Helt emot Putlers drömmar alltså. Pungkulsskallen skulle tänkt och sedan handlat och inte tvärtom

Det är det som är så sorglustigt. Han sitter och pratar om hur de är ett folk, och så invaderar han.

En läbbig stalker är vad det är.

- Släpp in mig, Anna!
- Varför då?
- Jag vill skydda dig!
- Mot vad?
- Vad jag tänker göra med dig om du inte släpper in mig!

Putin blev mannen som slutligen begravde alla tankar om östslaviskt broderskap under ryskt styre.
Citera
2022-03-07, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
En läbbig stalker är vad det är.

- Släpp in mig, Anna!
- Varför då?
- Jag vill skydda dig!
- Mot vad?
- Vad jag tänker göra med dig om du inte släpper in mig!

Hahaha, precis ja En snuskgubbe helt enkelt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Ryssarna vill downplaya sina förluster, Ukraina vill överdriva ryssarnas förluster för att höja moralen, är min teori
Sanningen ligger förmodligen någonstans mellan dessa två

Det som är säkert är att Ryssland inte har något att vinna på civila offer. Det skadar dem otroligt mycket medialt.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Ser fortfarande inte visten med att gå med i NATO. En falsk säkerhet. Ett tjat om Gotland. Ryssland kommer inte att ta Gotland. Finns inget att vinna på det. Förklara varför Gotland skulle tas, hur Gotland skulle hållas och hur mycket det skulla kosta alla inblandade länder. Tänker man igenom dom sakerna så framstår det också som bisartt.

Nyhet just nu, och detta kommer alltså från ryska staten:
Citat:
Den ryska regeringen har godkänt en lista över länder som anses vara "ovänliga" mot Ryssland, rapporterar den ryska nyhetsbyrån Tass.

Med på listan finns bland annat USA, Kanada, EU:s medlemsstater, Storbritannien, Ukraina, Taiwan, Singapore, Australien och Japan.

Länderna som nämns på listan har infört eller anslutit sig till sanktioner riktade mot Ryssland.

Du kan ju fortsätta drömma om att vi är ointressanta för Putin och Kreml.
Men då kommer du obönhörligen bli rejält överraskad längre fram.
Citera
2022-03-07, 12:18
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Kul att om Ukraina vinner så kommer de bli mer nationalistiska än någonsin. Helt emot Putlers drömmar alltså. Pungkulsskallen skulle tänkt och sedan handlat och inte tvärtom

Haha exakt, kände inte heller att Ukraina bestod av ett " enat folk ", mer en blandning av folkslag som aldrig riktigt haft självbestämmande

Men om något gjorde invasionen att folket enades och fick något att slåss för, motsatt effekt
Citera
2022-03-07, 12:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Odessa är något väldigt speciellt för ryssar. Skulle inte vara populärt.
En vacker stad, ett fantastiskt operahus och de äldre delarna påminner om italiensk arkitektur. En italienare var den som på uppdrag av den ryske tsaren anlade det moderna Odessa.
Det finns även ett konstmuseum i staden som är fyllt av värdefull konst.

Men Putler vill förstöra och bränna, jag gissar på att de ryska krigsförbrytarna kommer att beskjuta staden i hopp om att döda kvinnor och barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in