2022-03-07, 09:48
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Det var precis vad som hände under andra världskriget där Panzerfaust delades ut till Volksturm (män upp till 60-årsåldern) och Hitlerjugend (pojkar mellan 12-16) i slutskedet av kriget.

Volksturm var kombattanter iom att de bar band fastsytt på ärmen men det förekom säkert att helt civila sprang runt med dem. Då helt utan skydd av krigslagarna förstås.
Ja de där vita armbilderna har man ju sett nu senast igår på bilder.
Citera
2022-03-07, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Är det bäst för tjejen att låta sig bli våldtagen, eller att först få armar och ben knäckta, sedan bli våldtagen och därefter strypt?

Zelenskyj har valt det senare för sin befolkning. Det här är ett krig Ukraina inte kan vinna.

Nu får Ukraina sitt land sönderbombat och måste sedan betala tusentals miljarder i krigsskadestånd till Ryssland. När man hade kunnat fredsförhandla.

Haha, så du menar att Ukraina ska betala för alla ryska bomber och missiler?
Citera
2022-03-07, 09:50
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
När har du eller någon av de andra någonsin kämpat för någonting? Svensken i gemen har ju mestadels helt tyst och passivt tittat på när hela Sverige blev förstört och medan svenskar gjordes till en hatad och utsatt minoritet i sitt eget land.

Nu har makten givit den fega och kuvade svensken ett tillåtet och påbjudet utlopp för decennier av undertryckt missnöje, oro, ilska och hat. Detta ska/får riktas mot "ryssen", inte mot makthavarna som har förstört Sverige eller mot de kulturberikare som misshandlar och våldtar svenskar i drivor varje dygn.

Va? Vad har detta med ämnet att göra?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HARD-WORKER
Såg du Ukrainas flaggor och nyheter dygnet runt när invånare i Ukraina slaktades 2014-2022? 1000% fler har avlidit än under kriget nu. Så var finns relevansen?

Rapport efter rapport kom om neo nazis i Ukraina men helt dött om den rapporteringen nu när Ryssland påpekar problemet.

Om Putin, på riktigt, hade trott att någon "slakt" förekom i området kunde han ha lyft detta på korrekt vis till korrekta instanser. Inte gå full vigilante.

Men hur ska Putler ha det? Är det "slakt" eller NATO-expansion som är problemet? Han, och hans minions, virrar till det hela tiden. Och anledningen till att vi som inte är rysstroll ser rakt igenom det som nu sker är att argumenten från Putinsidan saknar logik. Varför anföll Ryssland just nu t ex? Varför ljög Putin och sa att det bara var fråga om en militärövning när det var förberedelse för krig? Varför blåljög han, när han blev synad, och sa att väst var hysteriskt och att Ryssland inte skulle anfalla? Varför skrev han nyligen en uppsats om att Sovjetunionens fall var århundradets misstag? Varför satt han för ett par veckor sedan som en galen Ernst Stavro Blodeld och höll ett tal i ryska Duman (såg ut som SPECTRE i en Bondfilm från 80-talet) där han påstod att Ukraina inte egentligen är ett eget land?

Summa summarum: Putin har drabbats av storhetsvansinne och vill avsluta sin karriär som det nya Storrysslands tsar. Men det hela har gått i stöpet. Ryssland kommer bli utfattigt och ryssar lär inte vara välkomna någonstans i världen på lång tid. Kanske om folket massivt gör motstånd mot regimen så kan de snabbare förlåtas. Men tystnad är medhjälp och acceptans.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Just nu är tendensen tvärtom att de ryskvänliga regionerna i Moldavien och Georgien passar på att trycka på för självständighet och närmare relationer med Ryssland.

Jo jag läste om det igår. Vi får se.

Missnöjet hemma i Ryssland växer iaf för varje dag.
Citera
Medlem
mr.demons avatar
Kommer Syrien bli mindre ryssvänliga nu , när jag antar att det inom kort kommer dödas många araber i Ukraina? Eller kommer dom att ses som martyrer?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
Haha, så du menar att Ukraina ska betala för alla ryska bomber och missiler?

Det är så det brukar bli i krig. Förloraren betalar för segrarens förluster.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
När har du eller någon av de andra någonsin kämpat för någonting? Svensken i gemen har ju mestadels helt tyst och passivt tittat på när hela Sverige blev förstört och medan svenskar gjordes till en hatad och utsatt minoritet i sitt eget land.

Största problemet som jag ser med Sverige. Är ni fånar som bara sitter och gnäller om precis allt. Sååå jääääävla gnälliga. Aldrig själva lyft ett handtag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Hans
Jag förstår inte riktigt narrativet i filmen.

Ukrainanska högernationalister attackerar ryssar som protesterar mot förbud att prata ryska (som jag inte kan hitta en enda länk kring när jag googlar vilket gör att jag ställer mig försiktigt kritisk till sanningshalten) --> Ryssland anfaller --> det blir krig --> civilbefolkningen som stöttar upproret drabbas fruktansvärt av kriget --> därför behövs mer krig för att skydda befolkningen som drabbas av kriget som ryssarna drog igång.

Har jag förstått det rätt då?

Här är en annan vinkel på samma konflikt, i huvudsak efter övertagandet av "kontrollen".
Bitvis oavsiktligt humoristisk.

https://youtu.be/woD44CsR4jg
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vad betyder denna mening? Bara en floskel?
Jag tror att det betyder att de kommer att göra det.

Och i förlängningen lösa konflikten. Säkerligen utan Europas villkor som det primära.
Citera
2022-03-07, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
Nej. Filmen handlar om hur inte några enskilda extremister, utan ukrainska regeringstrupper genomförde etnisk rensning i Donbass. Svenska medier rapporterar nu periodvis om den ukrainska befolkningens lidande, men i 8 år har de varit tysta och fortsätter att vara tysta om förstörelsen av civilbefolkningen i Donbass.
Så här sa den svenskstödda ukrainske presidenten. Han uttalade detta med Europas samtycke och med Sveriges samtycke:
We will have work, not them.
We will have pensions and they will not.
We will have benefits for pensioners and children, they will not!
Our children will go to school and day care, their children will stay in the cellars!
Because they can't do anything.
And that's how, precisely that, we will win this war.
Och total tystnad om den Ukrainska oligark-demokratin, där oligarkerna äger partierna och köper korrupta politikers röster för egen vinning. Så har det varit i stort sett från början, även före 2014.
Ukraina som ansågs ha de bästa ekonomiska förutsättningarna av de avknoppade Sovjet-republikerna har en BNP per capita som är hälften av vad Belarus har. Belarus har i den kontexten, fd Sovjet-republiker varit ganska framgångsrika ekonomiskt och har div industri som fungerar.
Citera
2022-03-07, 09:52
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
Du ärhelt okunnig om kärnvapentaktik och skall därför inte yttra dig.Detta fantasikärnvapen skulle då bekämpas av polskt robotsystem, följt av en konventionell attack mot avfyringsplatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
"Mainforcepatrol", du verkar helt seriöst tro att command and conquer är samma som verklighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
Vad är "command and conquer"? någon form av "underhållning"?

Jag är väl insatt i militära system och taktik tack vare tidigare och nuvarande arbete.

Så håll inne med dina okunniga kommentarer Tack.

Så Nato skall bomba ballistiska fasta baser och mobila robotsystem, långt inne i Ryssland,
efter att polska robotsystem skjutit ned inkommande stridsspetsar.

Och det tror du på baserat på "Jag är väl insatt i militära system och taktik tack vare tidigare och nuvarande arbete."

Vilka/vilket system har polackerna som klarar av att ta ut inkommande stridsspetsar?
Från tex Satan II.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in