Citat:
Ursprungligen postat av
Saruman
Russia kills at least 16 children in Ukraine as Putin’s forces cluster bomb nursery school:
https://www.thesun.co.uk/news/17801028/russian-troops-killed-children-ukraine-nursery/
Okej. Nu vet jag vad du kommer säga: "Aha! Artikeln berättar inte att kvinnor dog när ryss-råttorna klusterbombade. Det var bara barn!"
Men då är mitt svar till dig: Det finns andra artiklar där det beskrivs hur kvinnor mördas av ryssråttor som skickar klusterbomber på dem.
Så vi talade om att kritiskt granska källor.
I sann chock-journalistik så försöker rubriken få läsaren att tro att artikeln handlar om att minst 16 barn skulle ha dött av en splitterbomb på en förskola.
Själva artikeln är mycket rörig och handlar om att internationella domstolen i haag skall börja utreda fall av anmälda krigsbrott i Ukraina. Den hoppar helt utan struktur mellan olika rapporteringar om dödade barn.
Jag har fakta kollat artikeln nu, för att få svaren. Så kan du svara på följande två frågor efter att ha läst artikeln.
Enligt rapporter, hur många barn dog under attacken där förskolan träffades av splitter?
Vem är tidningens källa till uppgiften att ryssarna hade dödat minst 16 barn i Ukraina vid tidpunkten?