2022-03-06, 23:38
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Stoltenberg uttalade i januari att frågan om medlemskap ligger i våra händer men att det skulle gå fort om vi ville gå med eftersom vi redan uppfyller alla demokratikrav etc, vi redan ingår så djupt i nästan alla Natostrukturer samt att våra förband uppfyller krav på tekniskt kompatibilitet. I rådande situation kan det nog gå kvickt att få medlemskap beviljat om vi begär detta.
Kan du inte tycka att det vore mer än lovligt korkat att ansöka om medlemskap som landet ligger i skrivande stund...? Somliga vill hävda att det är mer befogat och angeläget nu än kanske någonsin förr, men min uppfattning är att man kanske borde tänkt tanken lite tidigare... om den nu bör tänkas, ö.h. Vi vet ju att Nato-frågan är känslig för Putin. Sedan har vi suveränitetsaspekten och att ingen ska komma och komma och ha sig, men ändå — tycker Sverige ligger lågt ett tag nu.
Citera
2022-03-06, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Nu är det inte Sverige det handlar om. Det handlar om din omtanke om Ukraina. Vi har hundratusentals döda i jemen. Men nej, det är för jobbigt att införa sanktioner mot Saud Arabien. Dom tjänar vi ju pengar på.

Allas lika värde nån? Har du inte gått den obligatoriska värdegrundsutbildningen?

Jag är ledsen. Allas lika värde är skitsnack. Offrar dig innan jag offrar mina egna barn.

Flera svenska städer har historisk blivit nedbrända av ryssarna, Saudi har brännt noll svenska städer och anekterat noll europeiska länder.
Avståndet till Ryssland är kortare an Saudi.
En sak i taget....
Citera
2022-03-06, 23:39
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Hur skulle det gå till när alla tre koder behövs för att få iväg skiten. Ska Putin cykla iväg med dom ?
Jag förstår inte din fråga.
Citera
2022-03-06, 23:39
Avslutad
USA överväger sluta importera olja från Ryssland, de importerar väl ca 20 miljoner fat därifrån per månad.
Citera
2022-03-06, 23:40
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
USA överväger sluta importera olja från Ryssland, de importerar väl ca 20 miljoner fat därifrån per månad.
Saudiarabien kommer öka produktionen och täcka upp.
Citera
2022-03-06, 23:41
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Putin är en farlig man och jag kommer förespråka att lägga ner vapnen om vi kommer till sådana direkta hot mot hela vår existens. Sedan får du gärna leka hjälte och säga att vi minsann inte ska lägga ner våra vapnen och kriga mot ryssen i all oändlighet, men det spelar liksom ingen roll.
Tror att vi alla håller med om att Putin är en farlig man. Men det är ju också orimligt att man låter Putin ta över varenda land i världen under kärnvapenhot.
Eller? Vad händer om han inlemmar Sverige i det nya stor-Ryssland? Kan vi leva med det?
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Ser ingen som helst anledning för Ryssland att angripa Sverige. Skulle föredra att Sverige kunde ha bra relationer med Ryssland. Men det är svårt med ett NATO som representerar ekonomiska intressen för några får. Om du tror att NATO finns till för Europas befolkning är du bra naiv.

Det är frivilligt att gå med i Nato och deras enda uppgift är att hjälpa om man bli angripen. Det existerar inga fördelar att angripa. Nato är världshistoriens mest framgångrika mekanism för att ingen angripare ska sätta sin fot på någons mark.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutataxera
Jag är ledsen. Allas lika värde är skitsnack. Offrar dig innan jag offrar mina egna barn.

Flera svenska städer har historisk blivit nedbrända av ryssarna, Saudi har brännt noll svenska städer och anekterat noll europeiska länder.
Avståndet till Ryssland är kortare an Saudi.
En sak i taget....

Jämförelsen handlar inte om Sverige. Det handlar om Ukraina och konflikten där. Sen din oro för att Ryssland ska anfalla Sverige får du ta med en psykolog.
Citera
2022-03-06, 23:42
Medlem
Sqrbankens avatar
Knappast en Oscarsnominering för den här insatsen.

Edit: Sen ska klippet inte vara fake yada yada vi kan den disclaimern nu.

https://twitter.com/tabbysstar/status/1500595013364899851
Citera
Medlem
Missförstå mig inte
Du har bra poänger och jag är ingen NATO kramare men jämföra Fr/Uk mot tysken i WWII går inte enl mig , då vapen att utplåna mänskligheten fanns inte just då och UK/Fr trodde de kunde krossa tysken då båda var kolonial makter.

Om Ryssland inte haft kärnvapen så hade de flesta säkert EU/NATO redan vart i Kiev och slagits sida vid sida. Nord Korea angriper ingen även bara typ 5-10 st kärnvapen för tillräckligt att skada som fan... just pga de har kärnvapen även många här vill befria NK:ska folket går inte just nu.

Vi kan göra narr av Rysslands rostiga bilar etc..men de har ändå 6000 kärnvapen, 2% (120 st) av de är tillräcklig att skicka modernare Sverige tillbaka till år 1022. Detta ska vi ha i åtanke

Så jag skulle inte ha för höga tankar att få hjälp militärt av USA om inte med NATO.

Säg Ukraina anfaller Turkiet så kommer jag iaf inte hjälpa Erdogan. Tycker NATO ska vara demokratiska nationer med yttrandefrihet.

(m
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
För att Sverige tillsammans med de andra nordiska länderna är ett av de mest fria och demokratiska länder i världen och en förebild för många länder. Skulle Ryssland gå in i ännu ett land efter Ukraina spektaklet skulle inget land i Europa vara säkert. Storbritannien&Frankrike förklarade krig emot Tyskland av samma anledning några dagar efter invasionen av Polen 1939.

Dessutom har vi ett väldigt tätt försvarssamarbete med Finland och även med Nato är i princip bara på pappret vi inte är med.

Men vi är inte garanterade någon militär hjälp men att vi inte skulle få något militärt stöd anser jag som högst osannolikt.
Citera
Medlem
NixonGonzaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Som jag förstått saken hade Putins Ryssland behövt ca 10 ggr så många soldater dvs 1,6 miljoner istället för 160 000. För att framgångsrikt invadera hela Ukraina. Nu kanske det aldrig var aktuellt att ta hela Ukraina, utan bara den Östra delen.

Ja, för att kunna hålla okuperat område så stämmer säkerligen 1,6 miljoner. Enligt Putins uttalanden efter invasionen så går allt enligt hans plan, tillåt mig att tveka! Om hans plan var att demilitarisera hela Ukraina så skulle även det kräva 1,6 miljoner man. Det vi ser nu är Sovietkrigföring á WWII.
Citera
2022-03-06, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är frivilligt att gå med i Nato och deras enda uppgift är att hjälpa om man bli angripen. Det existerar inga fördelar att angripa. Nato är världshistoriens mest framgångrika mekanism för att ingen angripare ska sätta sin fot på någons mark.

Också väldigt framgångsrika vad gäller att orsaka mänskligt lidande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in