Missförstå mig inte
Du har bra poänger och jag är ingen NATO kramare men jämföra Fr/Uk mot tysken i WWII går inte enl mig , då vapen att utplåna mänskligheten fanns inte just då och UK/Fr trodde de kunde krossa tysken då båda var kolonial makter.
Om Ryssland inte haft kärnvapen så hade de flesta säkert EU/NATO redan vart i Kiev och slagits sida vid sida. Nord Korea angriper ingen även bara typ 5-10 st kärnvapen för tillräckligt att skada som fan... just pga de har kärnvapen även många här vill befria NK:ska folket går inte just nu.
Vi kan göra narr av Rysslands rostiga bilar etc..men de har ändå 6000 kärnvapen, 2% (120 st) av de är tillräcklig att skicka modernare Sverige tillbaka till år 1022. Detta ska vi ha i åtanke
Så jag skulle inte ha för höga tankar att få hjälp militärt av USA om inte med NATO.
Säg Ukraina anfaller Turkiet så kommer jag iaf inte hjälpa Erdogan. Tycker NATO ska vara demokratiska nationer med yttrandefrihet.
(m
Citat:
Ursprungligen postat av
Salcinn
För att Sverige tillsammans med de andra nordiska länderna är ett av de mest fria och demokratiska länder i världen och en förebild för många länder. Skulle Ryssland gå in i ännu ett land efter Ukraina spektaklet skulle inget land i Europa vara säkert. Storbritannien&Frankrike förklarade krig emot Tyskland av samma anledning några dagar efter invasionen av Polen 1939.
Dessutom har vi ett väldigt tätt försvarssamarbete med Finland och även med Nato är i princip bara på pappret vi inte är med.
Men vi är inte garanterade någon militär hjälp men att vi inte skulle få något militärt stöd anser jag som högst osannolikt.