2022-03-06, 22:15
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
Har sett några som uttryckt oro över att Ryssland blir förbannade på att Sverige har skickat pansarskott. Undrar om det behövs sådan oro egentligen.

Ryssland skulle ju nog kunna hitta en orsak till att anfalla Sverige ganska enkelt. Ett förslag; Engelbrektsdivisionen (länk 1). Det jag menar är, gräver man i arkiven kan man säkert hitta orsaker till varför Ryssland borde frälsa Sverige med en fredsbevarande styrka.

Det jag dock funderar allt mer på är - varför så få pratar om Lissabonfördraget 2009. Artiklarna är fluffiga men de tillåter (och i viss mån anmodar) alla medlemmar till att ge militärt stöd.

Om Sverige anfalls inser väl dom flesta EU medlemmarna att de står näst på tur. Dvs. ganska snart står Tysk, Fransk, Dansk ...osv bredvid Sverige på slagfältet. Visst, med NATO skulle man veta säkert att man inte stod ensamt mot övermakt (med massdesertering som följd) men L 2009 ger ju trots allt visst skydd.

+++
länk 1: https://sv.wikipedia.org/wiki/Engelbrechtdivisionen

Putin är långsint - räkna med en örfil förr eller senare.
Citera
2022-03-06, 22:15
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nja, så har det inte lärts ut, det har gång på gång påståtts att det behövs 2-3 träffar i ett stridsfordon för att slå ut detsamma. Det är rent nonsens, de ryska fordonen( inte strv) är sårbara och slås normalt ut med en träff, två i undantagsfall.
En typisk myt som spridits i ett armé som aldrig slagits mot pansar.

För BRDM 2 räcker det med en i fronten.
Citera
2022-03-06, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Ett s k valsamarbete. Det är fortfarande separata partier med separata partiledare.

Men du tycker inte att det är en betydande andel, 315 000 som röstar på ett ultranationalistiskt/högerextremt parti. Det borde ju göra dig som vänstermänniska livrädd.
Citera
2022-03-06, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Jag undrar mest varför man väljer att ha en försumbart liten armegren som är nazistisk?

Om den var försumbart liten borde Ukraina klarat sig utan den kan man tycka.

Hur tänker du?

Min fråga var dock ledande till vad som anses tillräckligt för att annektera ett land. Det råder ju delade meningar om exakta siffror. Sett till antal invånare får man ju anse den vara låg då, om vi ska börja anmärka ord. Min fråga kvarstår, är det tillräckligt?
Citera
2022-03-06, 22:17
Medlem
Vem eller vilka bär huvudansvaret för att den ryska invasionen gått så snett?

Varför skickade man in så många outbildade soldater?

Har militärledningen lurat Putin och gått bakom ryggen på honom?

Här är alltför mycket som inte stämmer. Den här invasionen borde ju varit planerad under en så lång tid att Ukraina borde varit nedkämpat på 10 dagar.

Jämför när en ganska liten stridsgrupp kom till Falklandsöarna. Det var vältränade soldater och dom hade Argentinas flygvapen emot sig men klarade ändå av att relativt snabbt ta tillbaka Falklandsöarna. Se så snabbt man planerade.
Jämför detta med det fiasko vi nu ser. Hur kunde det bli så?
Citera
2022-03-06, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Det var ett fälttåg under polsk ryska kriget. Det hette "De la Gardieska fälttåget" lett av Jakob De la Gardie.
Aha, Den stora oredan. Jag har aldrig förstått att Sverige hade trupp i Ryssland då. Trodde bara det var en massa svenska diplomater som sprang runt i Moskva och hade synpunkter på vilken som skulle leda Ryssland.
Citera
2022-03-06, 22:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Trams de slår ut allt ryssen har i Ukraina med en träff
från sidan eller bak, utom de vagnar med ERA och T90 vagnarna.

Med tanke på att ukrainarna troligen kommer att möta ryskt pansar i urban miljö bör man ha större nytta av RPG(raket) och NLAW(robot) än av svenska pansarskott då de kan avfyras inifrån byggnader.

Pansarskott med bakblås kräver ett visst fritt utrymme bakom skytten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Om Maggan är seriös i sin roll som regeringschef borde hon kalla samman riksdagens krigsdelegation och deklarera krig mot Ryssland. Detta skulle ta Putin på sängen. Självklart är vi underlägsna Ryssland på alla fronter, men Putin vet hur jävla mycket han sätter sig i skiten om ett västland blandar sig i konflikten och som han vet får defensivt understöd för att försvara sitt eget territorium. Jag föreslår att vi mobiliserar och gör en offensiv mot Kaliningrad Oblast som ändå är landlocked gentemot resten av Ryssland och sen minerar vi finska viken.

Har Sverige kärnvapen? Sån handling ger ryssen rätt att använda kärnvappnnet mot Sverige. Jag oxå vill se RU försvinna fr Jordens yta och ersättas medd hav...men sånt klarar Sverige icke!
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Du snarare förlöjligar det hela genom att använda påhittade namn, blir lite dagisnivå.
Du tycker att en psykopatisk diktator som mördar barn förtjänar att bli hedrad? Berätta gärna mer! Hur tänker du, kamrat Engback?
Citera
2022-03-06, 22:19
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundbonden
Aha, så det finns inga extremister i ukraina. Vem är det som är lobotomerad egenligen? Du tror på allt som Ukraina och deras vänner säger är fakta.
Det finns 1000 gånger fler extremister i Ryssland inte minst Putin himself.
Citera
2022-03-06, 22:19
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Om Maggan är seriös i sin roll som regeringschef borde hon kalla samman riksdagens krigsdelegation och deklarera krig mot Ryssland. Detta skulle ta Putin på sängen. Självklart är vi underlägsna Ryssland på alla fronter, men Putin vet hur jävla mycket han sätter sig i skiten om ett västland blandar sig i konflikten och som han vet får defensivt understöd för att försvara sitt eget territorium. Jag föreslår att vi mobiliserar och gör en offensiv mot Kaliningrad Oblast som ändå är landlocked gentemot resten av Ryssland och sen minerar vi finska viken.
Ska Magdalena Andersson kunna tas på allvar så bör hon raka agera raka motsatsen mot det du skrev.

Skulle Sverige deklarera krig mot Ryssland så skulle Sverige hamna i precis samma situation som i Ukraina. EU och NATO-länder hade stöttat oss med vapen, men inte hade dom skyddat våran mark med deras egna soldater.
Citera
2022-03-06, 22:21
Medlem
Citat:

Vi är ett säkra om Finland går med i NATO. De måste tugga sig igenom Finland innan de kommer till oss. Inte en chans i världen att deras flotta lyckas ta sig över Östersjön hit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in