2022-03-06, 22:10
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Poänglöst att diskutera andra ställen. Donetsk och Luhansk är numer under ryskt inflytande. Så kommer det även att vara i södra delen krin Mariupol. Samt krim. Resultatet av det här kriget blir att Ukraina delas upp i mindre delar. Jag har ju tidigare föreslagit att Polen ska få tillbaka sin förlorade mark.

Man kanske ska fråga ukrainarna vad de vill?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Jo, vi har hört det i tråden ett par gånger nu. Kan ingen länka till nån källa? Ryskspråkig sådan är helt ok - jag har google translate.

Jaha, har inte varit inne i tråden på 3-4 dagar, men det är en total nobody på twitter som sagt detta. Ignighted heter han på twitter
Citera
Medlem
Markdaisys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Sägs att Rysslands general Shoigu har planerat en militärkupp mot Putin. Och det sägs även att han snart kommer bli arresterad för korruption eller förräderi.

Vi får se helt enkelt den närmaste tiden om han blir gripen

Var kan man läsa om detta?
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Lösenord? Vad pratar du om? Du har inte mycket militär erfarenhet ser jag.

Bortsett från det var min poäng att det nu inte verkar finnas någon måtta på hur lite koll lille Ivan har i sina bakre linjer och hur fort han lägger benen på ryggen.

Tror postaren pratade om Pantsir här då han beskrev att "radarn var igång".
Man har inte lösenord för avfyrning men man har nog operatörslösenord/keycard vid login och startup på den pjäsen då den tar ned allt upp till 15000m höjd ink civil luftfart.
Citera
2022-03-06, 22:11
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
SU25 och MIG29 är gjorda för Just Det, de kan flyga från ett tillräckligt hårt gräsfält. Eller grus. Läs På!

Mig29 kan starta och landa från en lerig åker…
Citera
2022-03-06, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Clarke
Bra källor du länkar till.

Om västerländsk media diskuterar en planerad militärkupp så har den antingen ägt rum för längesen eller andra ens varit på tal. Putin har givetvis stenkoll på alla runt omkring sig. Media vet knappast mer än Putin.

Jag tycker att det är för otroligt för att vara sant så skulle testa flashbackarna härinne om dom skulle gått på det utan att fråga om källor. Tydligen inte
Citera
2022-03-06, 22:12
Medlem
Massmedias avatar
En kommentar angående pansarskotten m/86 som Sverige har skickat 5000 st av till Ukraina. Det är korrekt att dessa inte på något sätt är några Javelin-missiler. Långt därifrån.

Men de kompletterar väldigt bra, och används i en annan situation.

Javelinen är målsökande, styr sig själv och kan användas på upp till 2-3 kilometers avstånd. Träffsäkerhet ca 94%. Men den kostar 1.6 miljoner kronor per missil. Fungerar bra ute på den Ukrainska slätten, som vi nu ser otaliga exempel på.
https://en.wikipedia.org/wiki/FGM-148_Javelin

Pansarskott m/86 kostar 10000 kronor styck. Kan användas på 100-200 meters avstånd och är inte målsökande (det krävs att man siktar rätt). Denna är helt perfekt vid strid inne i en stad, speciellt mot pansarfordon ovanifrån, typ 10:e våningen i ett hus. Där är den direkt dödlig. Träffsäkerhet i närstrid ligger på ca 30-50%.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pansarskott_m/86
Senast redigerad av Massmedia 2022-03-06 kl. 22:14.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Vladimir Putin är psykopat. Det innebär att han saknar empati och kan göra precis det han känner är rätt för stunden. Vill han trycka på knappen så kommer han göra det. Risken är enorm och inte MINIMAL.

Han är en tvättäkta narcissist: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Narcissism
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JurgenPommerenke
Bl.a. 5000 pansarskott skickas från Sverige till Ukraina.

Har sett några som uttryckt oro över att Ryssland blir förbannade på att Sverige har skickat pansarskott. Undrar om det behövs sådan oro egentligen.

Ryssland skulle ju nog kunna hitta en orsak till att anfalla Sverige ganska enkelt. Ett förslag; Engelbrektsdivisionen (länk 1). Det jag menar är, gräver man i arkiven kan man säkert hitta orsaker till varför Ryssland borde frälsa Sverige med en fredsbevarande styrka.

Det jag dock funderar allt mer på är - varför så få pratar om Lissabonfördraget 2009. Artiklarna är fluffiga men de tillåter (och i viss mån anmodar) alla medlemmar till att ge militärt stöd.

Om Sverige anfalls inser väl dom flesta EU medlemmarna att de står näst på tur. Dvs. ganska snart står Tysk, Fransk, Dansk ...osv bredvid Sverige på slagfältet. Visst, med NATO skulle man veta säkert att man inte stod ensamt mot övermakt (med massdesertering som följd) men L 2009 ger ju trots allt visst skydd.

+++
länk 1: https://sv.wikipedia.org/wiki/Engelbrechtdivisionen
Citera
2022-03-06, 22:13
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Trams de slår ut allt ryssen har i Ukraina med en träff
från sidan eller bak, utom de vagnar med ERA och T90 vagnarna.
Användaren "hash" har rätt i sak. Man behöver sikta rätt med pansarskotten. Därför rekommenderas att man skjuter tre skott mot samma mål. Sveriges donation av 5000 pansarskott räcker alltså till att slå ut 1600 stridsvagnar.
Robot 57 däremot behöver man inte sikta rätt med – de letar sig självmant fram till målet och sprängs strax ovanför stridsvagnen. Men några sådana skickade vi inte. Antar att vi vill ha dem själva om pissråttorna från Ryssland anfaller oss.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Dom är under ryskt inflytande eftersom Ryssland använt militärt våld. Ukraina ska få tillbaka öst och Krim när Ryssland retirerar.

Vi kan stämma av till sommaren. Då kanske du har hunnit acceptera att det inte blev som du ville.
Citera
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
Vad heter den andra drogen de använde?

pervitin. Ger dig vingar och nya vyer https://www.youtube.com/watch?v=PfoMvgDY8hk&ab_channel=Yarnhub
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in