2022-03-06, 20:09
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Med de friska tagen förstår jag inte att du sitter här och skriver. Åk till Ukraina och låt dig fläkas upp av ett pansarskott. Jag ser ingen mening i det. Visst ska man stå upp för sin sak, men jag låter mig inte luras att slåss för ett korrupt styre, samtidigt som det inte alltid är det klokaste att mucka med en överlägsen motståndare.

Du vet att gasleveranserna till Europa skurits ned, men USA har för tillfället inga planer på att stoppa oljeimport från Ryssland.

Varför skall jag åka till Ukraina? Jag har gjort min tid i grönkläder i mitt fäderneslands tjänst, tackar som frågar. Alla är inte små timida fröknar som du.

Klart vi skall stå med Ukrainarna mot ryssen, enade. Vill ryssen slå mot oss för att vi ålägger sanktioner och skickar vapen så får ryssen väl göra det. Vi kommer inte att bli en vasall till ryssen eller låta honom diktera för oss vad vi skall göra och inte göra. Det bestämmer vi själva, som fria människor. Förstår att det kan vara svårt för en ryss att ta in att vi i väst inte har en slavmentalitet utan hellre faller än blir slavar. Hela den ryska folksjälen är ju grundad i slaveri, först till mongolerna och sedan till varandra, träldom in på 1800-talet och annat skit och sedan kommunism i sjuttio år. Inte konstigt hela kulturen är sned.
Citera
2022-03-06, 20:10
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Varför ger de inte bara upp? Inget stöd från nato eller något annat land så vad vill man uppnå?
Ett helt land i spillror?

För att de inte vill bli rövknullade av storebror!
Citera
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Hans
En rimlig utväg hade ju varit att inte starta krig. Eller menar du att Ukraina invaderat Ryssland om ryssarna inte startade kriget?

Hade scenariot varit helt tvärtom så hade du förstått USA. Om inte så är du väl utvecklingsstörd.
Citera
Medlem
mjoelk-kannas avatar
Citat:
Men om man tar bort testosteronet.
Är det fortfarande mattematiskt smart att rasera hela landet och vem vet hur många som dör?

Kommer ju ändå sluta med överkörning oavsett vad man hoppas på.

Du får nog jobba på din empati om du vill förstå varför folk hellre motbekämpar ryssland än att låta sig ockuperas.

Citat:
Nato kommer inte.
Nato har noll inblandning i det här kriget. De kommer inte av samma skäl som Danmark, Japan, Tyskland, Sydafrika, Zimbabwe eller Kina inte kommer.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Men om man tar bort testosteronet.
Är det fortfarande mattematiskt smart att rasera hela landet och vem vet hur många som dör?

Kommer ju ändå sluta med överkörning oavsett vad man hoppas på. Nato kommer inte.

Det är det förstås inte, och därför borde Putin avbryta sitt aggressionskrig.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Från WW3

Det verkar som Putin vill ha ett världskrig.
Han är på väg att starta ett oavsett det var hans intention eller inte.
Citera
2022-03-06, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Nej direkt på! Vid träff bildas smälts en hål i skrover. Blir en djävla smäll, skulle säga att alla dör alt blir väldigt skadade.

Fordon och armerade fordon blir skrot direkt. En stridsvagn kan kanske ta en träff eller tvp i fronten men på sidan alt bak blir den också skrot!

Njah inte moderna stridsvagnar. Dom har du väldigt svårt att äta genom pansaret på med pansarskott (sluttande sidor gör mycket för tjockleken). Däremot kan du lätt slå ut framdrift och skada vagnen så den blir ett lättare mål. Normalt brukar man väl räkna med 5 pansarskott för att knäcka en modern stridsvagn.
Citera
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Putin den jäveln. TV4 visade nyss brutala bombningar på civila mål. Vilket jävla as han är. Ni som hejar på Putin i den här tråden, var JÄVLIGT glada att jag inte möter er i en mörk gränd.

Hur vet du att bilderna tv4 visar är det de påstår?

Hur vet du att det är ryssarna som skjuter?

Källkritik är av nöden, hur vet du vad som är sant när den andra sidans media är spärrad för dig och du bara får ett narrativ upprepat för dig.

Och kom inte med trötta klyschor om "putintroll" och dylikt strunt. Den individen är DEN ENDA vars död skulle glädja mig lite i detta krig.

Och kom inte med tomma hot mot människor som har en annan åsikt än du har, oavsett hur osmaklig DU tycker den är.
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.guld
Om ryssen faller, vilka riskeras domar i Haag? Hur långt ned i militärkedjan kan man gå för krigsbrott som skett på grund av order?

Inte ens efter Nazityskland bröt samman så dömdes speciellt många krigsförbrytare. En handfull som hade störst symbolvärde. Tro det blir en intern uppgörelse i Ryssland med defenstrering, drunkningsolyckor i badkar och kalsonger med novichock. Ryssarna har en 100årig traditionn av sådant.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Defenestration
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Tack för bra beskrivning. Har vi alltså skickat skitvapen till Ukraina som vi annars hade kasserat?

Skitvapen är det väl inte vad jag vet, lär vara ett betydligt billigare alternativ än det där robotsystemet för att slå ut många typer av fordon.
Citera
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Tyckte "anfallet" gick så lugnt till. Ingen moteld eller andra ljud, förutom från soldaterna som hukade i öppen terräng.

Såg lite konstigt ut.

Jo det ser arrangerat ut. De verkar helt obrydda om moteld har tid på sig sig fippla med handskar ooch mobilkamera ch liknande när ett fientligt fordon ska vara några 100 meter bort.
Spontana tanken är att de är Ukrainare som kom över lite rysst skort och vill göra kul klipp som minne och bli virala och göra egen propaganda typ. Men de lär vi aldrig få reda på.
Citera
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
ja precis de första som sa det kanske lyckades förklara att deras pansarbil gick sönder men nu är det flera hundra fordon, jag tror cheferna inte går på den längre.

De får väl höja motivationen med den gamla sovjetiska taktiken att ha de flesta och kraftigaste vapnen bakom de anfallande trupperna och skjuta på allt som rör sig bakåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in