Citat:
Ursprungligen postat av
Bengt-Erik
Jag har inte riktigt begripit hur de svenska pansarskotten fungerar. Ska man alltså skjuta pansarskotten över sitt mål?
Det är mycket sammanblandningar av p-skott 86 och rbs 57 här och i media.
P-skott 86 är ett peka och skjut vapen, dvs det finns ingen styrning utan bara en granat (med riktad sprängverkan-laddning) som skjuts iväg och sedan åker i den riktning som den skjuts i tills den träffar något eller gravitationen tar ut sin rätt. Granaten armeras först efter 30 meters färd, och jag vet i fanken om man skulle vilja skjuta något som är så nära, och längsta effektiva stridsavstånd är ungefär 300 meter (men jag skulle inte rekommendera det om det är rörliga mål). Skjuter du på ett fordon från sidan träffar du sidan, inte uppifrån. Det är ett vapensystem som är bra på och till för att slå ut pansarskyttefordon och liknande och inte stridsvagnar som har mycket tjockare pansarplåt.
Rbs 57 däremot är en helt annat sak, nämligen ett robotsystem. Med detta avses att det som avfyras i någon del manövrerar. I detta fall bland annat genom att det systemet själv räknar ut vad som behöver korrigeras i färd för att träffa ett fordon som rör sig. Systemet kan ställas in på att träffa uppifrån eller där du siktar (vanligen sidan). Systemet har också en mycket mer kraftig stridsdel än p-skott 86 och kan alltså slå igenom mer pansarplåt vilket innebär att man kan slå ut stridsvagnar. Det har också en mycket längre räckvidd. Det finns mer lull-lull, men detta räcker nog som beskrivning av skillnaderna.