2022-03-06, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Frågan är var alla ryssar tar vägen efter att de hoppar ur sina bilar? Går de hem till Ryssland? Gömmer de sig i en koja i skogen? Går de till fots efter sina kamrater i sin trupp som åker pansarbil? Det måste ju vara tusentals fordonslösa ryssar som stryker omkring.

Ja, det är en jävla gåta. Hem kan de knappast gå. Risken är väl att ligger i nåt dike
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Det gör påståendet ännu mindre sannolikt. Så Ryssland bröt eldupphör för att bomba mitt ute i ingenstans, utan anledning. Ja, eller hur.

Ja, vi kan resonera in i absurdum om du vill. Det verkar ju vara din devis, misskreditera all form av information och faktaresistens. Man kan vara för sund skepticism, men du tar nog priset. Flera medier rapporterar om precis samma sak nämligen, så desto mer sannolikt är det.
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Jag har inte riktigt begripit hur de svenska pansarskotten fungerar. Ska man alltså skjuta pansarskotten över sitt mål?

Det är mycket sammanblandningar av p-skott 86 och rbs 57 här och i media.

P-skott 86 är ett peka och skjut vapen, dvs det finns ingen styrning utan bara en granat (med riktad sprängverkan-laddning) som skjuts iväg och sedan åker i den riktning som den skjuts i tills den träffar något eller gravitationen tar ut sin rätt. Granaten armeras först efter 30 meters färd, och jag vet i fanken om man skulle vilja skjuta något som är så nära, och längsta effektiva stridsavstånd är ungefär 300 meter (men jag skulle inte rekommendera det om det är rörliga mål). Skjuter du på ett fordon från sidan träffar du sidan, inte uppifrån. Det är ett vapensystem som är bra på och till för att slå ut pansarskyttefordon och liknande och inte stridsvagnar som har mycket tjockare pansarplåt.

Rbs 57 däremot är en helt annat sak, nämligen ett robotsystem. Med detta avses att det som avfyras i någon del manövrerar. I detta fall bland annat genom att det systemet själv räknar ut vad som behöver korrigeras i färd för att träffa ett fordon som rör sig. Systemet kan ställas in på att träffa uppifrån eller där du siktar (vanligen sidan). Systemet har också en mycket mer kraftig stridsdel än p-skott 86 och kan alltså slå igenom mer pansarplåt vilket innebär att man kan slå ut stridsvagnar. Det har också en mycket längre räckvidd. Det finns mer lull-lull, men detta räcker nog som beskrivning av skillnaderna.
Citera
2022-03-06, 19:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Trodde att VDV hade " V " markeringar på sina fordon, dessa har väl " Z " ?
V är markering från vilket område de kommer ifrån.
Z är allmän märkning för att visa att materielen är rysk.

Fordonen är BDM, lättare och lite mindre än vanliga stridsfordon för att kunna bäras av transportflyg. Används av luftburet infanteri det vill säga VDV.
Vanliga armén använder BMP i olika varianter.
Citera
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mossadmartin
Så jävla barnsligt av Carl Bildt att twittra ut att om 20% av de svenska pansarskotten får träff så kommer 1000 ryska pansarfordon förstöras. Och detta är alltså en fd stats -och utrikesminister. Helt otroligt. Sånt där trams passar här på Flashback eller i Samnytts kommentarsfält. Sånt som jag skulle kunna skriva efter några glas.

Maken till krigshets har jag aldrig skådat. Helt otroligt.
Vadå barnsligt? Vi skickar väl dit pansarskott av en anledning?
Citera
Medlem
mossadmartins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Men att anfalla ett grannland och mörda civila är inte krigshets?

Jo givetvis. Jag är som de flesta självklart emot kriget. Jag är emot Putin. Men språkbruket är barnsligt och onödigt krigshetsande. Man kan liksom inte hämnas Putins krigshets genom att hetsa tillbaka. Det brukar inte vara ett vinnande koncept.

Men folk är helt rabiata. Var är alla vuxna?
Citera
Medlem
Citat:
Så jävla barnsligt av Carl Bildt att twittra ut att om 20% av de svenska pansarskotten får träff så kommer 1000 ryska pansarfordon förstöras. Och detta är alltså en fd stats -och utrikesminister. Helt otroligt. Sånt där trams passar här på Flashback eller i Samnytts kommentarsfält. Sånt som jag skulle kunna skriva efter några glas.

Sen behövs 2-3 träffar enligt vad vi lärde oss i lumpen.
Citera
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Så jävla barnsligt av Carl Bildt att twittra ut att om 20% av de svenska pansarskotten får träff så kommer 1000 ryska pansarfordon förstöras. Och detta är alltså en fd stats -och utrikesminister. Helt otroligt. Sånt där trams passar här på Flashback eller i Samnytts kommentarsfält.

haha Ja, wtf håller idioterna på med? Har dom fått betalt för att dra in sverige i kriget eller?

Eller så tror dom kanske inte ryssarna vågar röra sverige och vill stå på sidlinjen o bjäbba så de kan slå sig för bröstet sen? Men om björnen kommer kommer dessa vara de första som flyr landet..
Citera
2022-03-06, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
https://twitter.com/lynseyaddario/status/1500469003780771846

Till alla ryska troll som skriver här: är ni stolta över er själva?

Apart from the furthest away child, they seem well perfused(good skin colour) for being dead. Their positioning also look suspicious, I'm not pro russian by any means, but this look staged.
Citera
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akeJJ
Ja, vi kan resonera in i absurdum om du vill. Det verkar ju vara din devis, misskreditera all form av information och faktaresistens. Man kan vara för sund skepticism, men du tar nog priset. Flera medier rapporterar om precis samma sak nämligen, så desto mer sannolikt är det.

Bara för att många rapporterar något, innebär inte att historian blir mer trolig. Den låter väldigt osannolik.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Det är mycket sammanblandningar av p-skott 86 och rbs 57 här och i media.

P-skott 86 är ett peka och skjut vapen, dvs det finns ingen styrning utan bara en granat (med riktad sprängverkan-laddning) som skjuts iväg och sedan åker i den riktning som den skjuts i tills den träffar något eller gravitationen tar ut sin rätt. Granaten armeras först efter 30 meters färd, och jag vet i fanken om man skulle vilja skjuta något som är så nära, och längsta effektiva stridsavstånd är ungefär 300 meter (men jag skulle inte rekommendera det om det är rörliga mål). Skjuter du på ett fordon från sidan träffar du sidan, inte uppifrån. Det är ett vapensystem som är bra på och till för att slå ut pansarskyttefordon och liknande och inte stridsvagnar som har mycket tjockare pansarplåt.

Rbs 57 däremot är en helt annat sak, nämligen ett robotsystem. Med detta avses att det som avfyras i någon del manövrerar. I detta fall bland annat genom att det systemet själv räknar ut vad som behöver korrigeras i färd för att träffa ett fordon som rör sig. Systemet kan ställas in på att träffa uppifrån eller där du siktar (vanligen sidan). Systemet har också en mycket mer kraftig stridsdel än p-skott 86 och kan alltså slå igenom mer pansarplåt vilket innebär att man kan slå ut stridsvagnar. Det har också en mycket längre räckvidd. Det finns mer lull-lull, men detta räcker nog som beskrivning av skillnaderna.
Längsta är 400 m mot rörligt och 500 m mot fasta mål.
Citera
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Visar de sorgescenerna där oskyldiga civila attackeras??

RT rapporterar sakligt och objektivt om vad som händer i kriget. Snyftreportage och annan agendajournalistik får du i tidningar som Aftonsnusket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in