2022-03-06, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jo jo, visst. Och? Det jag var ute efter är Rysslands ekonomi inte är strukturerad som de svenska och att en räntehöjning inte får den betydelse en motsvarande höjning skulle få i Sverige, där den förstås skulle få enorma konsekvenser. Säkert får en räntehöjning kosekvenser även i Ryssland, men då på ett annat vis än i Sverige. Det var denna skillnad "experten" inte hade någon som helst koll på, utan han utgick från att vår galna bostadslånssituation har generell giltighet, alltså även i Ryssland.

Det var denna brist på perspektiv jag reagerade på. Och det är en brist som avspeglas i hur krigets mål och fortskridande skildras. Exempelvis "Den stillastående konvojen", "Ryssarna har inte lyckts inta Kiev".

Ryssarna förefaller huvudsakligen ha slagit ut de stridskrafter som kan hota "konvojen" och de anfaller på flera fronter med många fordon antagligen för att skapa otydlighet om vilka geografiska mål man är ute efter. En stor del av detta är att skapa förvirring. Vad gäller målen så förefaller ryssarna mindre intresserade av att erövra städer utan är ute efter militära mål. De är på god väg att ringa in en mycket stor anhopning av militära krafter i syd-ost, kanske uppemot 60 000 man. Det finns också vissa städer där militär är förlagd, dessa kommer under beskjutning och man får bara hoppas att civilbefolkningen kan ta sig därifrån om dessa stridskrafter inte kapitulerar.

Ligger långt efter med läsningen eftersom jag kom till ditt inlägg först nu, men enligt Text TV gör ukrainska styrkor motattacker idag och är dom på väg att bli inringade någonstans så smiter dom ur omfattningen. Jag "tror" dom för ett mycket smart krig men möjligen fick dom en flygplats idag förstörd. Detta kriget blir långvarigt och Ryssland kan inte hållas isolerat och nedtryckt hur länge som helst innan folket tröttnar på kriget.
Citera
2022-03-06, 16:33
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Är det en överraskning? Finns det något krig där det visas respekt för civilbefolkningen?

Nej, krig är skit.
Citera
2022-03-06, 16:34
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Den kan absolut bli värre.

Och det blir säkert bieffekter, som drabbar länder utanför EU och Ryssland.

Det blir brutala år ...

Jag är inne i min bubbla nu, och tänker mest egoistiskt, på mitt eget land och EU. Man stålsätter sig.

Även i Norden kommer ekonomin att drabbas.

Usch. Allt känns läskigt nu.
Det blir säkert tuffare under tiden framöver. Men det finns också ljusglimtar i mörkret.
För världen är det nu oerhört tydligt hur farligt det är att göra sig beroende av olja och gas från skurkstater. Det innebär att man kommer behöva accelerera satsningarna på miljövänlig energi. Det är bra för vårt gemensamma klimat.

Det är också viktigt att komma ihåg att Ryssland har en liten plutt-ekonomi som inte är större än Spaniens. Att koppla bort Ryssland från världsekonomin får därför inga jättestora konsekvenser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Han ville gå före i kö men fick inte.
Egentligen Nato vill att ett land ska kunna bidra med militära medel av betydelse för att kunna vara med.
Ryssland var klar godkänt i så fall.

Ta detta i någon NATO-tråd. Här diskuterar vi Putins slaktande av civila m fl i Ukraina. Ett krigsbrott för vilket han förhoppningsvis kan ställas till svars i Haag-domstolen framöver. Alternativt att någon "tar hand om problemet" internt i Ryssland.

Jag fattar att Ryssland är van vid starka ledare (läs envåldshärskare) och att det lär bli en stunds kaos när Putin tas bort, men i längden kommer ni alla få det bättre. Med "ni alla" menar jag ryssar såväl i Ryssland, rysstroll på diskussionsforum samt andra som drömmer om att ha sin bosättning i det nya Ryssland. Utan en ny Marshallplan skulle Ryssland bli ett (fullskaligt) u-land så omfattande hjälpinsatser kommer vara nödvändiga framöver. I förhoppning om att det ryska folket äntligen ska få leva i en riktig demokrati får omvärlden hjälpa till med denna nya Marshallplan. Dyrt. Men fan värt det om omvärlden i fortsättningen kan slippa tyranner med drömmar om "Storryssland".
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Börjar bli uppenbart vilka trollen är i denna tråd.

Landsförrädare som vill starta kärnvapenkrig mellan Nato och Ryssland.

Vilka har att vinna på det kan man fråga sig.

Fråga Putin & hans ja-sägare i Kreml.
Det är han som invaderat ett självständigt land.
Citera
2022-03-06, 16:36
Medlem
MuntertMongos avatar
Även Kazakerna protesterar mot kriget och dom är vältaliga:

Citat:
I grannlandet Kazakstan har omkring 2 000 personer deltagit i protester mot kriget på söndagen. Demonstrationen hölls i landets största stad Almaty och filmer från protesten delas nu på sociala medier, rapporterar Reuters.

Demonstranterna har hörts ropa ”nej till krig” och ”Putin är ett kukhuvud” samtidigt som de viftat med ukrainska flaggor.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swehardrocker
Med prat om oljan, rapporterades idag att en Amerikansk delegation besökte Venezuela för att lyfta på sanktionerna och börja köpa deras olja istället. Som sagt marknaden anpassar sig, Ryssland inte

LOL. Så principfasta var de i USA. Snart ryker väl embargot mot Kuba med när det blir dåligt med socker
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Absolut. Mycket glad för det. Ledsen bara att det används av Putlers propagandamaskin för att dränka alla konversationer i propagandistisk dynga.

Ja men det är ju liksom meningen. Diametralt motsatta åsikter. Jag tycker det är kul. Jag vurmar inte för NATO. Men om någon här älskar NATO så respekterar jag det. Dom skriver fördelar med NATO och så skriver jag nackdelar. Det är helt i sin ordning. Det blir ju ointressant att besöka forumet om alla här har samma åsikt. Här sitter många o skriver o läser som inte nöjer sig med SVT. Det är ju bra. Jag tittar på SVT men även på SwebbTV. Det är bra det finns alternativa källor till sanning/nyheter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
Whataboutism ät när nonsens diskuteras som inte har något med ämnet att göra eller att man försöker dribbla med absolut ingenting. Min katts ränneskit har exempelvis ingen jämförelse med invasionen av Ukraina. Hur många platser vann nazisterna till Ukrainas parlament? Börjar du förstå whataboutism. Ryssland har invaderat Ukraina, ett demokratiskt land. De är inte perfekta. Men deras befolkning har inte bett att bli dödade, eller barn, eller kvinnor, eller män, eller djur. Inte heller efterfrågar man någon som helst denazifiering. Massflytkt råder. Ryssland har inte där att göra, backa ut, betala skadestånd och sköt ditt eget land är vad Putin borde göra.
Whataboutism har idag blivit ett skällsord för man vet att man har fel. Man vill helt enkelt hålla debatten inom ett snävt område utan att låta motparten använda belysande exempel. Whataboutism kräver ju också lite kunskap om historia som man då vill lära den andra parten. Tycker du det inte är bra att lära av historien?

Svoboda har en plats och det visste jag. Ett ganska bra stöd från en befolkning på 44 miljoner. Sen som jag sa är dom splittrade i olika organisationer dessa nationalister och neo-nazister. Det mest intressanta är att många av dessa ingår i Azovbataljonen, "Servant of the Peoples" väpnade extrema gren inom militären och finansierad av Ihor Kolomojskyj som naturligtvis även sett till att Zelensky kom till makten.

Du känner till Azovbataljonen? Dom där som skickades ner 2014 för att plåga utbrytarrepublikerna och som vägrar att gå med på Minskavtalet. Samma typer som skickades till Odessa för åtta år sedan för att bränna och skjuta ihjäl människor i fackföreningshuset för att stoppa pro-ryska protester där. Azovbataljonen är nu omringad av ryssarna och låter inte civilbefolkningen lämna Mariupol för dom används som mänskliga sköldar. I media är det ju naturligtvis ryssarnas fel att en korridor för civila inte kan öppnas men vi vet alla att ryssarna abslout inte kommer att tjäna på en massa civila döda för då blir det ramaskri i världen. Därför håller Azovbataljonen civila kvar. Till och med bussarna för evakueringen är saboterade och de enda som har närhet till dom är just Azovbataljonen.

Det sista, tja, jag har svårt att inte hålla med, ryssarna bör lämna så snabbt som möjligt och betala skadestånd. Innan dom lämnar ser jag gärna fram emot att Azovbataljonen krossas och ansvariga för Odessa och annat dessa åtta år ställs inför rätta och döms.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Krigets verklighet...
Tomma livlösa ansikten som fått sätta livet till för en nostalgisk idiot.

Ja fy fan vad sorgligt och meningslöst.
Vad dör de för? Exakt vad?
De dör för klantarslen och deras grandiosa fantasier.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Du har inte följt denna konflikt från 2014 eller hur?

Du har rätt i att Ukraina är ett suveränt land och det var ju Korea, Vietnam, Afganistan, Irak och Syrien också. Demokratisk var dom före 2013 då alla partier kunde verka men nu är en del förbjudna eller motarbetade och odemokratiska partier har kommit in.

Man kan ju inbilla sig det att folk numera har ett val i Ukraina då man har neo-nazister och CIA-controllerade SBU hängade över axeln.

Du har rätt, jag tycker också folket ska få välja om dom vill gå med i NATO eller inte. En folkomröstning helt enkelt då man direkt frågar folket om dom vill riskera krig med Ryssland. Det blev ju naturligtvis aldrig av för Biden och nationalisterna vill ju ha krig med Ryssland.

Är det helt i sin ordning av svenskar också gör som i Ukraina 2013-2014 och jagar bort vår statminister med hjälp av högerextrema grupper för att få sin vilja igenom? Att inte vänta tills nästa val. Att vi sedan ger en del av ledarna i dessa grupper toppjobb och inflytande? Att vi sen tillåter främmande makt att ta över våra säkerhetstjänster och träna vår militär?

Det finns mycket att läsa och lära om Ukraina och jag begriper inte att folk inte gör det utan hoppar direkt på dagens masspsykos. Inte ens Maggan orkar och hon vet nog inte att en del av hennes mysiga vapen kommer att hamna i högerextremisters händer men dom är väl som i Ukraina, väst nyttiga idioter som ska döda ryssar och oliktänkande civila.

Kul att du tar upp Korea. Vid Potsdamkonferensen beslutades att Korea skulle bli självständigt från Japan efter kriget och att Sovjet och USA skulle inneha varsin ockupationszon för att förbereda landet för självständighet. Nu blev det inte så utan Sovjet satte efter något år upp en "lydregim" i Nord och fria val hölls i syd.

Den kommunistiska regimen i Nordkorea invaderade, med Stalins och Maos stöd, Sydkorea 25 Juni 1950. Sydkorea vädjade om hjälp från FN och eftersom Sovjet bojkottade FN-arbetet och Kinas plats fortfarande innehades av Republiken Kina, beslutade FNs säkerhetsråd att skicka trupper till Sydkoreas hjälp. Totalt 616000 utländska soldater från 16 länder tjänstgjorde i FN-styrkorna i Korea. Det hela ledde till vapenstilleståndsavtalet 1953 och inget har efter det hänt mer än att Nordkorea är en utfattig genomkorrupt paria-stat medan Sydkorea ligger jämt med Italien i välståndsligan.

Så var vi där med högerextremisterna igen. En diktator som vill upprätta ett nytt storryssland, som fängslar oppositionella, som tystar all fri media, som fuskar i val och har invaderat grannländer 3 gånger de senaste 14 åren påstår att det finns Fascister och nazister i ett grannland. Men det finns inget som tyder på att det inte är Puttler själv som är fascisten här.
Citera
Medlem
Frickys avatar
Nu när VISA och Mastercard har lämnat Ryssland så får ryssarna hjälp av Kina.

"Several Russian banks said on Sunday they would soon start issuing cards using the Chinese UnionPay card operator's system coupled with Russia's own Mir network, after Visa and MasterCard said they were suspending operations in Russia."

https://www.reuters.com/business/finance/russian-banks-rush-switch-chinese-card-system-2022-03-06/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in