2022-03-06, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det som hänt i Tjetjenien, kommer nog att hända i Ukraina också.

Finns ingen ockupationsmakt i världen som skonar civila.
Terror mot civila är en essentiell del av en lyckad ockupation.
Terror och övervåld är standard. Molottovcocktails bemöts med tanks, bostadshus jämnas med marken, kollektiv bestraffning och massakrer är standard.

Medelåldern i denna tråd verkar påfallande låg. Vissa inlägg är så yrvakna så man blir rädd.

Om man betvivlar att ryssarna siktar på civila och svinar loss, måste man vara väldigt ung (eller bara obildad).

Klart de klusterbombar, klart de spränger personbilar med familjer i, klart att de begår övergrepp.

Detta är en ockupation, ingen tebjudning.
Visa mig videos där civila ukrainare kastar molotovs på ryska trupper.(förutom den enda videon som visar ungdomar kasta en molotov på en av ukrainsk bonde bogserat ryskt fordon) Dom existerar inte.
Fattar du inte att hela molotovgrejen var ett propagandajippo ifrån Ukraina för att boosta moral och visa ryssarna och väst till viss mån att man "är kämpar".
Det borde ha läckt ut mängder av videos av dessa molotovsvideos vid detta laget men icke. Bara när dom "tillverkar" dom.
Citera
2022-03-06, 13:37
Medlem
Dr.Necessitass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
"Det är över om en månad" sa svenska bombhögern. Det tog 20 år.....

Med en "paus" på 12 år. Men OK, man vill kanske definiera krig på olika sätt.
Citera
2022-03-06, 13:37
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
För att Nato var nära på att få in Ukraina i alliansen.

Nära skjuter ingen hare. Du sa att Ukraina inte skulle få gå med så varför har Putin invaderat Ukraina?
Citera
2022-03-06, 13:38
Medlem
Det kommer gubbar från alla håll, bla Frankrike:

https://www.svd.se/elitsoldater-ansluter-for-att-strida-for-ukraina

Självklart råder febril aktivitet vid polska gränsen. Enligt SVD befinner sig "polska militärfordon" i Ukraina (vid gränsen) och där tar man också in soldater, som ska slåss på Ukrainas sida. Fullt ös...

Enligt SVD vill franska främlingslegionärer inte vara öppna med vad de gör, men logiken är svårbegriplig.

Alla vet att detta är en historisk häxbrygd, som just börjat sjuda och alla vet att flera länder är insyltade.

Vem orkar låtsas längre? Vem orkar vara hemlig? Och blir man intervjuad, är man inte särskilt hemlig.

Jaha främslingslegionen är i Ukraina. Nu vet alla det.

Att polackerna (och troligen NATO) skulle befinna sig i Ukraina (vid polska gränsen) känns självklart.
Jag förmodar att det finns en plan för flyg också, för att skydda alla Västvänliga grupper vid gränsen.

Gissningsvis bygger Polen (i samarbete med NATO) upp en helt egen zon i Ukraina, precis vid polska gränsen. Man vill väl säkra trafiken in och ut ur Ukraina och förebereda sig för ryssland, som inte bör komma ända fram till gränsen.

Ryssland kommer inte fram till Polska gränsen överhuvudtaget, är min gissning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naofumi
Ukraina må inte vara ett fake land som Putin säger, men nog fan är Ukraina en riktig jävla fake-fabrik utan dess like, aldrig i mitt liv har jag sett så mycket fake och lögner från ett land. Det ena efter andra uttalande debunkat efter 24-48 timmar.

Har du något exempel, uppgifter om tex förstörda flyg, tanks och liknande finns det ju oberoende siffror som stöd för, (inte för ryssarnas siffror naturligtvis)

Citat:
Enligt Ryssland har de förlorat 500, enligt USA/UK ca 2000-3000. Då kan vi anta att den sanna siffran är mellan 500-3000. Vad Ukraina säger kan man bara spola ner i toalett direkt. Den stackarn som tror att Ukraina dödat 10k+ ryska soldater och förlorat 300 soldater finns det nog inte mycket hopp för i denna värld.

Då får vi nog anta att den sanna siffran är mellan 3000-10000 enligt samma resonemang, även om vi väljer att bortse ifrån att det finns oberonde som rapporterar mer i linje med ukrainska "officela siffror", ryska, not so much....

Citat:
Tvärtom, exakt tvärtom. Vi behöver pressa USA att låta den Ukrainska regeringen förhandla fred med Ryssland, USA försöker just nu få kriget att pågå så länge som möjligt så att så många Ukrainare som möjligt dör så USA får foder till sin propaganda maskin.

Budapestfördraget eller fortsatt krig. finns inget annat sätt för ryssarna att "vinna fred".

Citat:
USA högsta dröm är en afghanisering av kriget, så vi får ett oändligt kriget mitt i Europa. USA vill alltså se Europa omvandlas till mellanöstern.
Det behöver inte USA Ryssarnas eller ukrainarnas hjälp för att uppnå. vare sig idag eller för 70år sedan.. eller tiden därimellan.

Citat:
För Ryssland del så slåss de ett existentiellt krig som de inte kan förlora, Ryssland har ju ingenstans att backa - USA vapensystem och militärbaser kan inte tolereras i Ukraina,
Usa Hade inga militärbaser eller "vapensystem" i ukraina att tala om 2014 när ryssland bröt budapestfördaget. Så ditt resonemang haltar betänkligt, det grundar sig heller inte i Ukraina konflikten utan i teoretisk anfallsrealism.

Citat:
ifall Ryssland skulle förlora T.ex. att deras ekonomi skulle krossa av sanktioner. Så ligger det enbart i Ryssland intresse att eskalera kriget till maximal nivå. Sanktioner är ju en krigsförklaring och om den ryska staten riskerar att kollapsa på grund av sanktioner från PK-diktaturerna i NATO, ja då är nästa steg för Ryssland uppenbart och oundvikligt.

Det händer även om ryssland "vinner kriget i ukraina". snabbare ju längre de väljer att kriga.

Citat:
Värt att notera förstås att militärt så kan inte Ryssland förlora i Ukraina, trots propaganda i PK-diktaturernas media och alla ukrainska bottar som spammar i social media.
Korrekt, dock verkar det inte som de kan vinna kriget heller, och att vinna freden ser jag som helt omöjligt, för många barn och civilila har redan mördats

Citat:
Den Ukrainska armén är redan förintat som enhet, deras ammunitionsdepåer, bränsledepåer, logistikcenter, kommunikationscenter är förstörda. Det är bara en massa separata enheter med begränsad rörligt, det är därför de flyer in i städer och gömmer sig bakom civila.

Källa?

Citat:
Jag citerade detta tidigare men jag kan citera det igen
Kan du länka källan, hittar inte citatet i google.

Citat:
Förhoppningsvis så ser vi alltså Ukraina och Ryssland komma överens om villkor, skapa ett Minsk-3 fredsavtal och avsluta kriget imorgon.

Ingen risk, det är återupprättande av budapestfördraget eller fortsatt nedmontering av ryssland som gäller.
Senast redigerad av slö 2022-03-06 kl. 13:48.
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
För seger / Mot seger

Z stands for the Russian words “За победу” (Za Pobedu), meaning “for victory.” “З” is the Cyrillic equivalent of the Latin “z.”

Tackar.

Går igenom några ryska twitterkonton för att följa demonstrationerna i Ryssland och ser att flera av dem lägger upp bilder på att symbolen börjat ploppa upp lite här och där i tunnelbanorna och på sociala medier.

Man får en smått eerie känsla.

https://twitter.com/SifDaughters/status/1500140425608413186

https://twitter.com/Rainbowbunny_Di/status/1500037764879953924

https://twitter.com/Rainbowbunny_Di/status/1500038254669750272
Citera
2022-03-06, 13:39
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det är din åsikt att du inte respekterar gränser dragna efter WWII. Kalininggrad(fd Königsberg) utgör inte specialfall här utan ingick fullt integrerat i det sammanhängande område som utgjorde Sovjets expansion mot väster.

Sovjet finns inte längre, det är bara du och Putin som drömmer om att det skall återuppstå.
Citera
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Här är en fin träff förmodligen mitt i natten. Soldaterna lever sig in verkligen haha.

https://youtu.be/k2cXjeMGs5k

Man har faktiskt viss förståelse för att ryska soldater överger sina stridsvagnar, det är ett brutalt sätt att dö på. Med alla de Javelins som strömmar in i Ukraina så är de ryska stridsvagnarna och pansarfordonen praktiskt taget "sitting duck".

En Javelin som har låst på målet har 94% träffsäkerhet på 2500 meters avstånd.
Senast redigerad av Massmedia 2022-03-06 kl. 13:41.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Visa mig videos där civila ukrainare kastar molotovs på ryska trupper.(förutom den enda videon som visar ungdomar kasta en molotov på en av ukrainsk bonde bogserat ryskt fordon) Dom existerar inte.
Fattar du inte att hela molotovgrejen var ett propagandajippo ifrån Ukraina för att boosta moral och visa ryssarna och väst till viss mån att man "är kämpar".
Det borde ha läckt ut mängder av videos av dessa molotovsvideos vid detta laget men icke. Bara när dom "tillverkar" dom.

Jag pratar om generella regler, som gäller för alla ockupationer.
Har du sett en ockupation, har du sett alla.
Jag pratar generellt. Jag tror inte du förstår det. Hej då.
Senast redigerad av Eremona2.0 2022-03-06 kl. 13:41.
Citera
2022-03-06, 13:40
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gottgodis
"NATO är en försvarsallians"
Fråga flyktingarna från Syrien, Irak och Afghanistan om de tycker att det är en försvarsallians
I synnerhet de som flydde från Afghanistan när talibanerna nu tog över.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Säg inte det. Storbrittanien sa visserligen att de skulle hjälpa oss, men inte på vilket sätt. Jag antar att USA har samma inställning. Det ska låta bra, men verkligheten kommer nog med största sannolikhet att vara som den Ukraina nu går igenom. Ingen utomstående vill smutsa ner sig mer än vad som är nödvändigt. Tänker du efter själv så är det ganska naturligt att resonera så. Kan man hålla kriget borta från en själv så mycket det går så kör man på det. Visst låter det fint att vi ska få hjälp av andra, men grovjobbet kommer vi få göra själva.

De som styr våra länder är mentalt handikappade i jämförelse med de som säger sig komma till undsättning vid ett eventuellt krig. Vi är blåögda och känner oss genast trygga i falska löften, eftersom vi aldrig har varit i en situation där dessa löften ska förverkligas. Ukraina är det största beviset på det just nu. De som nu bistår Ukraina gör det visserligen för att de menar väl, men jag är övertygad om att det mest är för att samla lite godhetspoäng. Disksvampen suger just nu åt sig för fullt, från alla håll. Om man helhjärtat hade velat hjälpa Ukraina så hade man gjort det vid det här laget.

Nej, vi kommer hamna i samma situation som Ukraina om nu ryssen skulle få för sig att våldta oss också.

Visst, men primärt så slulle Ryssland anfalla Finland och vi, oundvikligen dras in. Men, mycket troligt är att både Finfland och Sverige kommer att ha hunnit bli NATO-medlemmar inNan höstens val.

USA sitter på underrättelser som pekar på att Finland kan vara nästa mål. Men det förutsätter att det går bättre i Ukraina för Putler än det gör idag, vilket inte är troligt, alternativt att Putler utropar krigstillstånd och mobilisersr 2 miljoner soldater. Men innan de är på plats så kommer Findland och Sverige hunnit gå med i NATO.

Dessutom kan USA, utan större svårigheter, flyga över 300 000 soldater till Europa och skeppa det matriell som man inte redan förhandslagrat.Det blir ca 400 000 amerikanska soldater i Europa, samma antal som de hade här på 50-talet. Tillsammans med det övriga länder kan mobilisera, så räcker det för att avskräcka Ryssland ifrån ett storkrig. Speciellt som NATO är helt överlägset Ryssland vad gäller stridsflyg, marinstridskrafter och konventionella precisionsmissiler.
Citera
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Så länge det inte utgör hot för någon annan annars är det klart att någon reagerar.

Varför vågar Sverige inte gå med? eller finland.
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in