Citat:
Ursprungligen postat av
qwerty-66
Cluster fuck i gigantiska proportioner. Kommer det många soldater med erfarenhet från Irak, Syrien , Afghanistan mm så kommer det bli ännu svårare för Putin. Dessutom är dessa väl bekanta med vapen från väst.
Ja, det blir en intressant expertis att möta. Många vakna nätter för Putin..
Han har tappat narrativet och fattar inte vad som händer. Den här känslostormen som drar människor till Ukraina, går inte att diskutera med. En politiker på Putins nivå, måste förstå den här folkrörelsen. Det handlar inte om logik eller ens politik utan om patos.
Jag påstår inte att Ukraina är perfekt eller att allt motstånd Putin är klockrent (det kommer att begås övergrepp och misstag på Väst-sidan tyvärr) men den spontanana solidariteten är imponerande, och omöjlig för Putin att bekämpa.
Ukraina kommer att attrahera många olika personligheter: naiva idealister, legoknektar, hjärnskadade extremister, amerikaner och gud vet vad...
Gränsen mot EU är ju öppen fortfarande. Ryssland har inte nått dit och jag förmodar att alla frivilliga tas in av Ukraina .....
Och mitt i smeten ska Väst försöka skydda miljontals flyktingar, som Ryssland skiter i.
Och eftersom Putin är The bad guy, kommer Väst tvingas vara The good guy, enligt klassisk medialogik. Och har man det ansvaret, måste man backas av NATO.
Det är bara en tidsfråga innan den första flyktingkonvojen bombas åt helvete ....
Clusterfuck var ordet....