2022-03-06, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Jaså. Ukrainska soldater verkar älska att ta skydd i förskolor, skolor och sjukhus och riskera utsätta civila för beskjutning. Finns ju flera filmer och foton ifrån just skolor och till och med civila bostadshus där dom satt upp centraler. Klart som fan ryssarna bombar deras truppers positioner.

Källa, för jag har letat?

Jag tycker det är en obehagligt tydlig frånvaro av förstört militärt materiell på de skolor, dagis och sjukhus som har bombats.
Citera
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Putin må vara en idiot men han är knappast korkad. Och har man koll på vad som är Rysslands traditionella sfär och vad dom känner att det alltid "borde höra" till dom så kan man inte vara förvånad över vad som sker. Herregud..det var rätt väntat om man följt med relationerna mellan Ryssland och Ukraina.

Och nej..Finns inga planer på annat..så släpp det. Jag kan lugna er som är rädda att "han nöjer sig inte och Sverige är ett mål" eller dylikt. Förening av dom östslaviska och ortdoxa folken är prioritet. Det som kan ingå vidare är nförlivning av Transnistrien, Sydossetien och Abchazien samt Vitryssland ansluter 'frivilligt'..Kiev är dess "vagga". Jag tror också det kan bli så man nöjer sig med Kiev och österut och söderut..medan man låter Västukraina vara helt enkelt. Men vi får se..

Ang ekonomin så kommer dels Europa att få stora på problem själva efter detta samt att Ryssland blir alltmer beroende av Kina medan Europa blir det av USA.

Det är en ny järnridå som kommer dela Europa. Denna gången är det dock USA och Kina delar på det direkta inflytandet i varsin del.

Det som gör det ännu farligare är ju att USA med väst gjort sig beroende av att handla med Kina som kommer stärka position...Detta är snarare början på en mörk tid..om vi inte börjar använda hjärnan istället för att fortsätta våra bekväma liv. Det är vi konsumenter som kan styra hela världsordningen och ekonomin..tillsammans, om vi vill, i rätt riktning.

Och nej...Putin kommer inte ge sig. Han vill verkligen ge fingret åt oss i väst och få sista ordet. Ur hans synvinkel.

Ja, det är möjligt att du har rätt men inget förändrar det faktum att Ukraina inte verkar speciellt sugna att tillhöra Putins nyryska och med tanke på den fattigdom och isolering som väntar tror jag inte det ryska folket är det heller. Men visst, ur Putins synvinkel är det kanske en vinst och att visa väst fingret.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så det fanns inget reellt "hot" om att Ukraina skulle gå med i NATO.
Då är vi överens.
Putin vill återskapa Storryssland. Oavsett. Allt han säger är ursäkter för att försöka rättfärdiga detta mål.
Det fanns inget hot om det. Alldeles riktigt!

Sedan blev Brandon president.
Citera
2022-03-06, 10:33
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Bara det att det inte deltar några "conscripts" på Rysslands sida. Nu kan de iofs ljuga men så här är den officiella och publicerade informationen. Svårt att tro att man skulle klara av att ljuga inför folket utan konsekvenser och att vi skulle få höra det:
neither conscripts nor those who are called up for training will be involved in the operation in Ukraine

Fast mycket officiell information från Ryssland är ren desinformation och lögner. Så det är inget man kan utgå ifrån. Speciellt inte i krigstider.

YouTube och Twitter är fyllda med videos på ryska krigsfångar. Och många av dessa fångar säger själva att de är värnpliktiga eller kallats in för repövningar. Man ser också på deras utseende och ålder att det verkar stämma. En del är rädda små 17-18-åringar - ser nästan ut som barn i vissa fall - och att de skulle vara yrkessoldater är förstås helt uteslutet pga deras låga ålder. De är värnpliktiga som inte visste vad som väntade dem.
Citera
Medlem
MeAndTheDevils avatar
Citat:
Nämn ett västland som har en nynazistisk militär gren i sin militär som lyder under inrikesministeriet. Det kan du inte för det existerar inte. Men Ukraina har en.
Så svårt att acceptera det va, att en judisk president har nazzar i sin militär som han ger vapen och material till.

Vad menar du?

Vad skulle Sveriges nazister göra i ett krig. Skjuta sina egna?
Citera
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Tyskland och Italien ligger nog värst till när man ser till konsumtion av rysk gas. Tyskarna har tre kärnkraftverk som skulle stängas i år, men det lär nog inte ske. Oklar på om de tre de stängde 2021, det sista i december, går att få igång igen och om det är möjligt inom rimlig tid. Under mellantiden får nog tyskarna och polackerna elda kol, som de ju har gott om, så får Greta gråta om hon vill.
Allt handlar i grund och botten om pengar och tillgång till råvaror, alltså grundläggande mänskliga drivkrafter.
Ukraina är en bricka i ett spel. Ryssland likaså.
Sänk Ryssland och framtvinga ett paradigmskifte så har du ett stort fattigt land med stora naturtillgångar som säljer allt för att få in pengar.
Nedläggning av kärnkraft, tjafs om vindkraft, elbilar, Greta-hysteri, höga elpriser, höga drivmedelspriser, dyrare livsmedel mm. Allt skapar oro och missnöje i väst och när folk är inträngda i det berömda hörnet går de med på vad som helst och vilka åsikter som helst från förljugna politiker och Mammondyrkande storfinans för att allt ska kännas bra och de kan återgå till ett bekymmerslöst, slumrande liv på sociala medier.

Putin-regimens dagar är räknade. Det vi ser är dödsryckningarna. Troligen dör han i en "hjärtattack" i sömnen snart. Oligarkerna tolererar inte att blöda miljarder.

Angående ryssarnas stridsteknik så har den varit densamma i alla tider. Massor med kanonmat och in med mer folk som i sin tur också blir kanonmat.
Det var så redan på den tiden när Sverige och Ryssland var i krig för några hundra år sen. Det var ju på det berömda håret att Ryssland blev utraderade när Karl XII var kung. Han lyckades nästan hetsa turkarna att anfalla ett Ryssland, kraftigt decimerat av krig, men ryssen köpte sig fri i sista minuten.
Citera
2022-03-06, 10:34
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Nämn ett västland som har en nynazistisk militär gren i sin militär som lyder under inrikesministeriet. Det kan du inte för det existerar inte. Men Ukraina har en.
Så svårt att acceptera det va, att en judisk president har nazzar i sin militär som han ger vapen och material till.

Fast Azov är inte 100% Neo nazister heller. Det är alla möjliga personer där. Ca 20% är nazister i Azov.
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Jag hade föredragit någon annan än Biden i det här.

Take your pick!:

Reagan, Bush 1 & 2, Bill Clinton, Obama eller t.o.m. Hillary.

Jag Västvärlden har åkt på en rejäl nitlott i form av Biden som USAs president., med en vicepresident som är snäppet värre.

Trump hade varit mycket bättre. Likaså den mycket erfarne George Bush d.ä.
Citera
Medlem
MrArturs avatar
Citat:

Take your pick!:

Det besvarar inte frågan.
Du skrev
"Jag talar om er korkade idioter som inte förstår att detta är en praktkatastrof av Biden att låta detta hända."

Jag frågade
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Vad hade du föredragit att Biden gjorde? Och hur relaterar det till Nato. Biden är USAs president. Inte NATOs.

Nu skriver du att du gärna hade sett någon annan på Bidens plats, som du uppmanar mig att välja.

Var specifik istället. Detta uppnås åtminstone till viss del av att du besvarar min fråga.

Du säger så mycket utan att säga något. Bara en massa innehållslöst brus med eget värderande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Jo, det ena är en politisk-ekonomisk union och det andra är en militär försvarsallians. En maffia är något helt annat.

Jag menar inte som en mafioso med med ärr i pannan, ögonlapp och cigarr i ett mörkt rum. Men NATO, WHO, WEF, EU och liknande är mafiosos inombords. De vill bara ta allt vi har.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den.dryge
Nu börjar jag mer och mer blir övertygad av att Nato kommer sättas in i dom västra delarna i Ukraina.

Tror inte dom kommer stå och titta på längre.

Max en vecka, sen kommer det sätta in.
Biden har ju sagt flera gånger till sina väljare att det inte blir boots on the ground. Hur ska man gå in nu? Måste ju till ohyggliga attacker mot civila skulle jag tro
Citera
Medlem
Citat:

Take your pick!:

Men herregud nu får du väl ändå börja andas lite. INGEN har tvingat putin att börja kriga, det har herr putin själv gjort, på eget initiativ. Detta handlar såklart inte bara om Nato, han vill åt naturtillgångar, få tillbaka gamla sovjet osv osv bla bla...så kom för i helvete inte och skyll på Biden i detta, denna skiten har putin själv skapat tack vare den person han är, och har alltid varit eftersom hans statsmakt styrs meller mindre som maffian och nu tog han steget längre, för han trodde han kunde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in