2022-03-06, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analking
varför länkar du inte?

https://t.me/ednistinfo/22707
Ett uppdaterat telegram
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Bra av Israel att försöka lösa konflikten utan massa vapen. Går dessvärre mer och mer mot ett tredje världskrig.

Israel Ja det är ju en tung spelare i detta krig.
Det är redan 3:e världskriget, på ett konstigt sätt.
Jag äter upp min ena sko om NATO lyckas hålla sig utanför Ukrainska gränsen.
Det bubblar nog för fullt i Polen ......
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Enligt wikipedia har ryssland en styrka på ca 215 000 man medan ukraina totalt har en styrka på ca 1 227 000 man. Det är ca 1 miljon mer på ukrainska sidan, så klart överlägset.

Det där med hur många soldater ett land har spelar nog inte lika stor roll idag. Titta på lilla Israel. Deras fiender har oändligt med soldater men det spelar ingen roll eftersom Israel har en mer avancerad teknologi i det militära.

Missiler som kan styras till exakta mål. Man slösar inte bort missiler på soldater som sitter i skyttegravar. Man spränger istället sönder viktiga enheter som fienden är beroende av. När elen stoppas och broar och flygplatser är trasiga etc så får soldater ingen mat. Inget bränsle till sina fordon. Specialförband är bra men hundratusentals soldater ute på fältet är föråldrat. När de blir hungriga och fryser ger de upp.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Inte att man avsatte den demokratiskt valda presidenten med våld då.

Nu ska du få en siffra:

14.000 döda (lågt räknat).

Vadå nu får du förklara dig vilka är de 14000 döda
Hur många separatister,militär,civila består de olika delarna av. Den där 14k siffran älskar ni ryss älskare dra ur röven hela tiden.
Citera
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Historien talar inte för det när gäller rysk krigföring. Människoliv varken för dom själva eller motståndare inkl. civila har inte varit särskilt mycket värt som i väst. Då har dom ändå tagit det lugnt för att kunna få folk med sig.

Dom kör på till man vinner.
Eller tills de får stryk och revolution utbryter som 1905 och 1917. Betänk även att Ryssland av idag har mindre manskapsresurser än Sovjetimperiet.
Citera
2022-03-06, 09:34
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Självklart är USA beredda att försvara Europa, förutsatt att man är Nato-medlem. Läs artikel 5, central i Natos traktat. Detta vet Putin. Det är precis därför lillhitler jävlas med Ukraina och inte Estland, Lettland och Litauen. Hade ju varit hundra gånger enklare att invadera de nästan obeväpnade baltiska länderna men det vågar inte Putin då han vet att 30 länder omedelbart skulle komma till undsättning.
Ukraina har långt mycket mer betydelse, inte minst känslomässigt, än baltstaterna. Inte ens jämförbart.
Citera
2022-03-06, 09:34
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
https://rumble.com/vwilel-russias-strategy-in-ukraine-follows-syria-model-live.html

Den humanitära korridoren: https://news.yahoo.com/russian-forces-open-mariupol-humanitarian-083225131.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6 Ly9kdWNrZHVja2dvLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAADHY ebuJFHwifWVKS3sDMoe614Cv4bh7Hr6xl-UZ_gfBfx03wLUHqjgAEvoDgRCJ1yUORiiW6Vd8Zp qJ43THNxZ9tblDd2wJRpQfMiGnDdi3qJ0f-CPA3U-c3_iDA04XWxsYLjW6cRnD86WZGvCedDqSLd3SUkV7d2VUxrZ4g B2V

Med tanke på hur vidriga Azov verkar vara skulle det inte förvåna mig om dom tvingar civila att stanna

Ingen aning, vill nog se lite bättre källor på det då hela Putins övriga de-nazifierings argument är haltande.

Talar vi däremot Putins kompisar https://en.wikipedia.org/wiki/Kadyrovtsy så kan vi nog enas om att de inte är några humanitära förebilder. Och vad Ryssland gjorde i Tjetjenien var och är brutalt.

Revealed: Russia's worst war crime in Chechnya
https://www.theguardian.com/world/2000/mar/05/russia.chechnya

War Crimes In Chechnya and the Response of the West
https://www.hrw.org/news/2000/02/29/war-crimes-chechnya-and-response-west
Citera
2022-03-06, 09:35
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swehardrocker
I början av Sovjets invasion av Afghanistan så märkte till slut afghanerna att den Sovjetiska ledningen inte brydde sig om vanliga soldaters liv. Därför efter en tid började dem leta och döda officerare mm eftersom det oftast var söner till parti pampar. Detta vände opinionen mot kriget inom Sovjet. Kanske är en lärdom Ukrainarna har nu också?
Intressant. Har du någon källa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Israel Ja det är ju en tung spelare i detta krig.
Det är redan 3:e världskriget, på ett konstigt sätt.
Jag äter upp min ena sko om NATO lyckas hålla sig utanför Ukrainska gränsen.
Det bubblar nog för fullt i Polen ......

Nato krigar redan indirekt nu, är nog bara en tidsfråga innan man har egna soldater där också. Israel har bra relationer med både väst och Ryssland, viktigt land.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Inte för att vara sådan men vissa av bilderna jag sett beter sig Ukrainarna antingen modigt eller oförstående på vissa scener och bilder jag sett, eftersom flera småbarn dött.

Den lille killen på 18 månader, hur går det till?

Tror inte ett enda barn dog i Balkankrigen. Och man. träffade mycket civila mål.

Inga barn dog i Balkankriget?
Citera
2022-03-06, 09:36
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Det där med hur många soldater ett land har spelar nog inte lika stor roll idag. Titta på lilla Israel. Deras fiender har oändligt med soldater men det spelar ingen roll eftersom Israel har en mer avancerad teknologi i det militära.

Missiler som kan styras till exakta mål. Man slösar inte bort missiler på soldater som sitter i skyttegravar. Man spränger istället sönder viktiga enheter som fienden är beroende av. När elen stoppas och broar och flygplatser är trasiga etc så får soldater ingen mat. Inget bränsle till sina fordon. Specialförband är bra men hundratusentals soldater ute på fältet är föråldrat. När de blir hungriga och fryser ger de upp.

Självfallet är det fler faktorer som spelar roll. Speciellt resurser och strategi.
Citera
2022-03-06, 09:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Vadå nu får du förklara dig vilka är de 14000 döda
Hur många separatister,militär,civila består de olika delarna av. Den där 14k siffran älskar ni ryss älskare dra ur röven hela tiden.
Jag drog den ur Wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/Casualties_of_the_Russo-Ukrainian_War#Total_deaths

Ukrainska officiella siffror enl. Wikipedia.

Edit:

Jag är skitdålig på siffror och får slå upp dem varje gång.

Jag finner hela resonemanget här en smula barnsligt eller ska jag säga morbit.

Folk dör i krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in