2022-03-06, 05:13
Medlem
sneebeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag har inte postat en enda bild på civila offer. Civila lider därför att de offer jag postat bilder på har invaderat Ukraina.

Så om krigsmakten kallar in dig blir du automatiskt involverad som soldat ?? korrekt?? du kan inte ha en egen ståndpunkt om kriget?
Citera
2022-03-06, 05:20
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneebeen
Så om krigsmakten kallar in dig blir du automatiskt involverad som soldat ?? korrekt?? du kan inte ha en egen ståndpunkt om kriget?

Ja om krigsmakten kallar in mig och jag drar på dig en uniform så blir jag naturligtvis en soldat. Det är väl själva definitionen av att vara soldat eller har jag missat nåt? Det har väl inget med ståndpunkt att göra? Man kan vägra, även om det kan skapa problem. Många ryska soldater verkar desertera och det gör de rätt i. De har inget i Ukraina att göra. Man ska inte invadera andra länder och förstöra människors liv.
Citera
2022-03-06, 05:22
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Nato tar inte in länder som är under krigshot och som inte kan försvara sig själva nåt nämnvärt.
Sverige har dessutom bara satsat hälften vad som absolut krävs på försvaret sedan hur länge som helst..som nato kräver
Vi tog bort värnplikt..monterade ner 80 procent av vår flotta..luftvärn är bara en fragment kvar.
Flygvapnet är hårdbantat..militärbaser bortagna.
Gotland oförsvarat osv osv..vi har levt gott på dom pengarna som vi skulle satsat på försvaret...detta vet övriga natoländer när dom ska rösta.
Man kan inte brandförsäkra sitt hus när grannfastigheten brinner.

NATO tittar nog inte på Sveriges investeringar i försvaret i första hand utan som ett strategiskt läge vi innehar. Island har ingen stående armé exempelvis. Däremot är det riktigt att de vill numera att man har ett åtagande. Frankrike har ju också velat fram och tillbaka inom NATO redan från start när De Gaulle ville köra sitt eget race.2009 ställde de sig in i ledet och accepterade att det fanns en ledning som inte behövde vara fransk. NATO har under sin historia varit skiftande. Men vad Putin har åstadkommit är egentligen det han inte förutsåg och inte heller var hans plan. NATO har fått ett nytt liv och kommer bli ännu starkare och enigare än förr. Se hur länder nu ställer upp i enighet. Det har nog inte hänt innan att alla drar åt samma håll. Och jag tror och hoppas att vi kan bli fullvärdiga medlemmar. Finland också.
Citera
2022-03-06, 05:23
Medlem
sneebeens avatar
Citat:
Ja, det är trist att unga ryska värnpliktiga ska behöva dö för att deras ledare invaderar andra länder, men de är oavsett vilket inte civila.

I min menig är det civila som ej kan påverka sin situation om kriget och inkallelse.
Citera
2022-03-06, 05:24
Avslutad
Vad hade Nato, USA och EU gjort om de kunde läsa Putin och Rysslands tankar och visste att han menade allvar med kriget.
Om man imorgon sagt: Dra tillbaka allt militärt stöd och samtliga sanktioner annars kommer Ryssland förinta hela Väst, Nato och USA. Alla Rysslands kärnvapen står i högsta beredskap.

Och om USA, Nato och EU med 100% säkerhet visste att det var sanning. Ni har exakt 72 timmar på er from nu. Inte ett ord till, ingen kommunikation, utan jag drar mig tillbaka i min bunker. Vad hade hänt?
Citera
2022-03-06, 05:27
Medlem
sneebeens avatar
Citat:
Ja om krigsmakten kallar in mig och jag drar på dig en uniform så blir jag naturligtvis en soldat. Det är väl själva definitionen av att vara soldat eller har jag missat nåt? Det har väl inget med ståndpunkt att göra? Man kan vägra, även om det kan skapa problem. Många ryska soldater verkar desertera och det gör de rätt i. De har inget i Ukraina att göra. Man ska inte invadera andra länder och förstöra människors liv.

Att vägra i Sverige är nog inte detsamma som att vägra i Ukraina eller Ryssland om du fattar poängen.
Citera
2022-03-06, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Aha er familj är alltså en vid Putins köttgrytor. Vad bra att du ville berätta sanningen. Det är inte utan att man drar slutsatsen att tjatet om NATO och Azov egentigen inte betyder något för dig. Det hade kunnat vara vilka skäl som helst, för du har en släkting som är Putins vän.

Haha, inte undra på att du inte tänder några ljus för ukrainare.

Har du den intellektuella kapaciteten att se det från Putins sida. Det är definitivt “input overload”.
Jag tror inte du fixar det…
var ska man börja (dregel på tangentbordet)
Det finns helt enkelt inga instruktioner på SVTs hemsida.
Citera
2022-03-06, 05:35
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinGustaxdottern
Vad hade Nato, USA och EU gjort om de kunde läsa Putin och Rysslands tankar och visste att han menade allvar med kriget.
Om man imorgon sagt: Dra tillbaka allt militärt stöd och samtliga sanktioner annars kommer Ryssland förinta hela Väst, Nato och USA. Alla Rysslands kärnvapen står i högsta beredskap.
Och om USA, Nato och EU med 100% säkerhet visste att det var sanning. Ni har exakt 72 timmar på er from nu. Inte ett ord till, ingen kommunikation, utan jag drar mig tillbaka i min bunker. Vad hade hänt?

Jag räknar kallt med att de baltiska staterna och Polen och Tjeckien har Anti-missile systems. De har i hemlighet redan installerats. Med den vetskapen du har som hypotes hade Nato redan raderat Ryssland från kartan. Det är möjligt att ryssarna hade kunnat avfyra ett par missiler men de hade kunnat förstöras. Ett möjligt scenario.
Citera
2022-03-06, 05:36
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneebeen
Men att gotta sig i att folk som blivit inkallade utan att man vet deras ståndpunkt till kriget är helt sjukt, kan vara människor som definitivt ej vill vara inblandade i detta överhuvud taget men tvingade.

För mig känns det också fel.

De är fjuniga små ryssar som knappt gjort klart värnplikten. Det är inte de som är fienden.

Filmer på dem är i mitt tycke bara ok om det kan få Ryssland att sluta kriga. På samma vis är det med filmer och bilder på civila.

Samtidigt får man förstå att folk är sura på ryssar.
Citera
2022-03-06, 05:39
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinGustaxdottern

Eliten i väst har vetat detta i 15-20år. Det är bara pöbeln som inte vetat om det. En invasion av Ukraina var oundviklig om NATO försökte expandera öst och till Ukraina.

Detta kom inte som en blixt ifrån klar himmel.
Citera
2022-03-06, 05:44
Medlem
sneebeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
För mig känns det också fel.

De är fjuniga små ryssar som knappt gjort klart värnplikten. Det är inte de som är fienden.

Filmer på dem är i mitt tycke bara ok om det kan få Ryssland att sluta kriga. På samma vis är det med filmer och bilder på civila.

Samtidigt får man förstå att folk är sura på ryssar.

Precis samma då Ukraina kallar alla mellan 16-60 in i kriget, tänk dig själv att 1 år efter du fick köra moppe i Sverige så skall du bära en AK-47 och skjuta på andra, det går bra att vi sitter tryggt på distans men att vara där är nog inte så upplivande, det är något bägge sidors ungdomar kommer att bära med sig in framtiden och kommer att forma deras framtid negativt.
Citera
2022-03-06, 05:50
Medlem
Tillssons avatar
Angående symbolen "Z" som synts på ryska fordon och blivit symbolen för Ryssland hittade jag att bokstaven z sägs stå för "za pobedu" (för segern). Den ska också ha använts som en symbol på sociala medier för att visa att man stöttar invasionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in