2022-03-06, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Den stora skillnaden här är att man slaktar ett annat europeiskt folk (eller egentligen så slaktar Ryssland i detta nu sitt eget folk). Det är svårare för gemene man att smälta. Dessutom att det är I Europa gör det hela ännu mer uppseendeväckande med tanke på två stora världskrig. Det är ett angrepp på västvärlden och en stor skillnad jämfört med när någon bombar i en öken på andra sidan jordklotet.

Hur som helst kan jag inte se att någon kommer vilja ha något att göra med Ryssland i framtiden. Skulle ju vara ett totalt självmord för företag att börja etablera sig igen. Varför riskera bojkott från rika väst för att expandera på nytt i ett fattigt Ryssland? De som tror att sanktionerna kommer blåsa över lever i samma fantasivärld som Putin. Det är för sent nu för Ryssland, tåget har gått och de stackars ryssarna (arma folk) får ännu i en generation lida för sin passivitet. En ny järnridå faller och Ryssland blir åter igen inte mer än en kuriositet på andra sidan.
totalt ointressant lösning. Jobbar du för nån kvällstidning? Sämre analys får man leta efter
Citera
Medlem
Min amatöranalys av Putin. kriget och utvecklingen vid ett konfrontation med väst. Har använt mig analyser som bygger på mina egna uppfattningar och slutsatser.

tt slå till mot Ryssland skulle vara väldigt korkad och ett stort misstag av de som tar ett sådant allvarligt och avgörande beslut som riskerar dra in andra stora länder och förmodligen ett resultat av eliminering av människa på jorden eller nära det och de som överlever komma leva som man gjorde som man gjorde för hundratals år.

Ryssland med Putin är inte att underskatta idag. Han byggt upp landet och dess militära styrkor och är starkare än det ser ut. Han är inte den typen som backa heller även om det skulle va det klokaste beslut. Han är en person som inte på något sätt kan tänka retirera eller förlora under förmjukande former. Han går all in en vinna eller förvinna och väljer enkelt valet att försvinna framför att fly med svansen mellan benen.

Väst länderna skulle vinna ett krig mot Ryssland och dess allierade där länder som Kina, Nordkorea, Iran mfl kommer känna sig tvingade att välja kriga på Rysslands sida. Eftersom de vet att om Ryssland förlorar kommer även de vara körda och dansa helt under västländernas pipa.

Det kommer kosta mycket liv men där väst till slut kommer ha övertag på alla områden. Vilket är då Putin kommer bli farlig och förmodligen försöka göra en fuling och attackera med kärnvapen i tron att om han hinner avfyra sina raketer först så vinner han och därmed inte tappar ansiktet inför hela värden. Han är väldigt mån om bilden av en tuffing som inte viker sig eller förlorar fighter. Han vill inte bli ihågkommen som den historiska förloraren mellan två Supermakt och kanske till och med utradera hela riket och dess i folk. Han är alldeles för stolt och med stor vikt på hans image och sin självupplevda som en man som man kommer prata om i framtiden som en stor ledare, en av dom största. Han som byggde upp Ryssland från utskrattad och öppet förlöjligad under Jeltsin av väst under Jeltsin tid till den stora supermakten som idag kan mäta och stå emot NATO och USA.

Inser han vid storkrig mot väst att kriget är förlorat där Ryssland bombas sönder till ett litet skitland i nivå med U-länder och som inte längre kan hota ett litet grannland som t ex moldavien, ja då kommer vi se på kärnvapen avfyras mot de stora huvudstäderna i Europa och USA. Inte en raket kommer sparas, allt kommer avfyras i desperation och hopp om att man kanske slår ut fienden och man själv klarar sig då hoppet och ens överskattade tro ens förmåga att man tagit det absolut mest korrekta och bästa beslut där och då.

Man ska inte pressa den snubben i onödan och så länge det inte är helt avgörande för Europas länder där de invaderas eller angrips. Det är något han inte kommer göra eftersom han som jag beskrivit en som absolut inte vill åka på spö av inför hela skolgården. Han är tuff och hård men även smart och vet att han inte kan gå på folk hur som helst då han till slut blir uppläxad av väst länderna och sätta dom
i en situation där inget annat val än attack finns.

Så långt vill han inte gå, där han pressar väst länderna i ett läge där attack är det enda alternativet. Han är medveten om att han inte vinner den striden och i stället kommer verkar vara inställd på att kärnvapen är en fult legitim lösning om han anser att är Rysslands under attack och i sitt tal till nationen att målet är knäcka ryssland ryssarna en gång för alla och att han måste använda alla medel som finns för att försvara landet och då riskera döda mänskligheten. Något han inte har något spärrar att genomföra om allt är kört. Skjuta sig i huvudet i en bunker är inte hans typ. Hans bild av sig själv som den största Ryska ledaren i modern tid är sättet att dö på väldigt viktigt. Han är sån som vill dö en ädel död där han kämpar tappert in i det sista. En en död som Khaddafi som hittades i en tunnel ensam och rädd på tv inför hela värden. Han är smart och väljer sina och inte för onödiga strider så länge han är med och sätter regler och folk lyssnar och och är rädda att göra ett misstag och starta ett storkrig. Väst har sitt tålamod med Putins aggression, men de har gräns innan de startar med största säkerhet det stora och sista kriget av den moderna människan som vi anser oss vara
Citera
Medlem
mjoelk-kannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeAndTheDevil
Gubben vill väl roffa åt sig lite blow jobs innan han hängs.

Skulle tro att de är kvinnliga livvakter det där.. och diktatorer är ju kända för att omringa sig av "sekreterare" för sexuella ändamål.

Med de pengar han har så har han väl råd med hur mycket fnask som helst ändå? Varför inte gå i pension och snuska sig på heltid?
Citera
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Då delar vi olika uppfattningar om vad ett fullskaligt kärnvapenkrig skulle ha för effekter på världen.

Det är svårt att ha en vettig diskussion med någon som tycker att det är en fördel med att storstäder skulle försvinna i Sverige. Det säger mycket om din intelligensnivå. Jag skäms över att det finns folk med åsikter som dig i Sverige.

Du borde skicka ett brev till din idol , nu misslyckades han dock rejält med sin terrorrattack i Stockholm men ni har säkert mycket annat gemensamt. Kanske kan han lära dig mer om hur bomber fungerar?

Jag har ingen aning om vilken länk du pratar om, förmodligen blandar du ihop mig med någon annan.

Jag är inte i Sverige, och kommer inte tillbaka heller. Jag har inga "Uppfattningar" jag har kunskap. Verkligen. Vad du har för vanföreställningar om min "intelligens" är ointressant för mig. Jag har dessutom rätt, och det vet du. Och jag Vet Mycket Väl hur bomber fungerar. Har byggt några enklare i jobbet. Vad Rakhmat Akilov anbelangar associerar jag mig inte med genetiskt defekt låg-IQ skräpfolk. Utom i jobbet, där jag både mött och träffat sådana som han.
Citera
Medlem
sneebeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Den där förklaringen är Putins infantila ursäkt för att invadera Ukraina och har inget med verkligheten att göra. Ryssland gränsar redan till de baltiska länderna som är medlemmar i Nato. Om Putin tar Ukraina så får han plötsligt en megagräns mot Nato - större och längre än någon gräns han någonsin haft mot Nato.

Herre gud människa här sitter ni och säger att Putin inte kan bedriva krig på 2 fronter och i samma mening tycker ni att det är ok om Ukraina blir ett NATO land hur tror ni att Putin tänker om 2 olika fronter att kriga mot?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Hur blir man med i denna världseliten då? Jag vill vara med! Mina kompisar som är med i politiska partier - hur kan de gå med i världseliten?

Man får väl sälja ut sig eller vara infödd. Dina polare lär ju inte ha en chans
Citera
2022-03-06, 02:51
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Visa and Mastercard suspend their services in Russia

Cards issued in Russia will no longer work outside of the country
Both companies explain that any transactions made with Mastercard or Visa cards issued by banks in Russia won’t work outside of Russia, while any cards issued by banks outside of the country won’t work at Russian merchants or ATMs.
https://www.theverge.com/2022/3/5/22963433/visa-mastercard-suspend-services-russia-ukraine

En trevlig liten nyhet till alla ryssar som dragit till Finland under dagen.

Vi får hoppas de packade väskorna fulla med råolja och vete.
Citera
2022-03-06, 02:51
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Risk man får ta? Är du medveten om ett kärnvapenskrig konsekvenser? Hela mänskligheten skulle utplånas på några timmar.

Jag vet inte hur du känner. Men jag menar på att man ska vara väldigt försiktig och vaksam när det kommer till kärnvapenhot, och speciellt från Putin. Det är inget man ska ”försöka syna” eller en risk man ”får ta”. Det gäller att vara försiktig.
Varför vill du att man ska försöka hota Putin?

Kan du inte bara sluta och gå som katten runt het gröt och komma ut med vad du verkligen tycker? Du vill att vi skall lägga ner våra vapen och sjunga We Shall overcome medan Putin erövrar land efter land för han har kärnvapen. Förbannade hippies som bara ger argument åt att de med flest kärnvapen och galnast regim vinner. Man vet med säkerhet att man kan räkna med att några inrökta pacifistister sitter och predikar nedrustning för alla utom dem som borde.

Inte konstigt ni var ansedda som en säkerhetsrisk när det begav sig.
Citera
2022-03-06, 02:52
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneebeen
Det NATO och USA har gjort är ungefär som att sitta med en pinne och slå på ett getingbo och bli förvånad när getingarna kommer ut och sticker.

Finns ju dokumenterat att Ryssland aldrig kommer att acceptera att få ett NATO land anda in på farstun.

De har redan fem eller så, så det kan inte vara ett korrekt argument.

Hade det stämt så hade de invaderat Norge redan för länge sedan.
Citera
2022-03-06, 02:53
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Källa på att han hotat Ukraina med kärnvapen? Han har hotat med kärnvapen mot de länder som börjar kriga mot Ryssland. Dessa två saker är inte samma sak.

Du ger mig ett väldigt hypotetiskt exempel som är väldigt svårt att svara på. Vi får hoppas att det aldrig sker. Och den frågan vill jag helst överlåta till folket styrande och generaler. Men om jag ska ge ett svar ändå så skulle jag föreslå att lägga ner våra vapen om Putin hotar med kärnvapen. Ett krig mot en så suverän övermakt är ett krig vi i slutändan ändå skulle förlora, om vi inte ör med i Nato. Frågan är dock varför Putin skulle vilja lägga atombomb över Sverige. Om man invaderar oss från första början så har han väl nån sorts ambition att faktiskt ta över mark som är beboligt och funktionellt vilket det inte skulle vara efter en atombomb.
Jag har inte sagt att han hotat Ukraina med atombomber (ännu) utan han har hotat resten av världen.

Putin vill inte släppa några atombomber utan använder dem för att hota sig för att få sin vilja fram. Samtidigt är han säkerligen fullt kapabel att släppa en atombomb för att statuera exempel.
Så det du säger är att när Putin hotar Sverige med atombomb så ska vi lägga ner våra vapen och lämna landet till ryssarna? Ska alla andra länder göra på samma sätt?
Citera
2022-03-06, 02:53
Medlem
mjoelk-kannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Videon är fake.

Vet inte riktigt vad syftet med att "visa upp sig" med flygvärdinnorna...

Men ryska flygbolag kommer ju sluta flyga utanför Ryssland, för flygbolagen är rädda för att få sina kärror beslagtagna om dom landar i andra länder. Aeroflot slutar helt att flyga utrikes (förutom Belarus) på tisdag.

Möjligtvis ska det visas i TV och Putin sitter med flygvärdinnorna och "gråter ut" om hur hemska alla andra länder är...

Jaha.. så det ska föreställa att han sitter och tröstar flygvärdinnor som nu inte får flyga. En anledning att komma med lite exposition om elaka väst för tittarna.
Citera
2022-03-06, 02:54
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Medical Planning and Response Manual for a Nuclear Detonation Incident:
A Practical Guide
https://www.phe.gov/Preparedness/planning/nuclearresponsemanual/Documents/medplanresmannucdet-guide-final.pdf

In the first hour, fallout dose rates in the hundreds of R/hour should be expected, and may be 1000 R/hour (10 Gy/h) or higher in localized areas.

UNITS: R/hr is technically Roentgen’s per hour but is often used interchangeably with rad/hour or rem/hour [rem is used for radiation protection as it accounts for the type of radiation, eg., neutrons, x-rays or particle}. Gy, or Gray is the preferred international unit [and Sievert is the unit for radiation protection]. Therefore, 100 rad = 1 Gy, and 100 rem = 1 Sv.

At whole-body doses over 2 Sv , more serious acute medical conditions occur from hours to days after exposure, including damage to specific systems of the body such as the blood-forming tissues, the brain, and the gastro-intestinal and cardiovascular systems

The “7-10 rule” indicates that fallout decays to approximately 10% after 7 hours and every 7 times that it decays to 10% (so it would be 1% at 49 hours (7 hours x7= 49 hours or ~2 days) and 0.1% at 2 weeks (2 days x 7= 14 days) )

Tror du på vad jag säger om du får det från US Gov självt?

Du förstår ju inte det du själv länkar till Ge upp Du Har Fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in