2022-03-06, 01:57
Medlem
Conny63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Den ryska armén har ett stort problem med sitt infanteri... som är avgörande när man ska inta städer.
Det är nämligen så att ryssar finns i pansardivisioner och andra tekniska förband medan infanteriet består av etniska minoriteter i Ryssland, de är lite bakom flötet och saknar stridsmoralen, det är inte deras krig.

Putins enda möjlighet är att kalla in reservister och värnpliktiga och då får han räkna med enorma förluster eftersom oerfarna soldater dör som flugor i krig. Dessa unga killar har föräldrar.
Hur mycket skulle skulle Putin betala för varje soldat som kommer hem i träfack?
Citera
Medlem
mjoelk-kannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeAndTheDevil
Fyfan. Och det finns svenskar i tråden som sitter och försvarar psykopat-Putte.

Videon är gammal. Det är inte från kriget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Äntligen! Men behövs ju inga kort när Ryssland går över till sovjetisk byteshandel.

"Visa and Mastercard have announced tonight they will be suspending operations in Russia over the invasion of Ukraine.

Visa said in a statement that it would cut off transactions “over the coming days” and consequently cards issued in Russia would not work abroad as well as foreign issued cards in Russia."
Ungefär lika effektivt som att kasta en bajskorv i vattnet och sedan försöka plocka upp den igen.

Västerlänningar verkar ha någon slags fantasi om att allt kretsar runt dem. Ryssland har son egen centralbank, sina egna pengar och sina egna bankkonton, sina egna kort.

Men EU och USA behöver Rysk gas. Keystone XL pipeline? Blev precis blockad av demokraterna. USA är beroende av rysk olja.

Det är lite humor i det hela när man tänker på det.

När det väl kommer till kritan då kryper dom till korset.

https://www.zerohedge.com/energy/house-democrats-block-bill-approve-keystone-xl-pipeline-american-energy-independence-russia
Citera
2022-03-06, 01:58
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Man försökte förlöjliga Putin att han var orolig för nazism i Ukraina.
Han har definivt mer rätt än fel.

Vad man säger är att propagandan är löjlig. Dödsknarkarnazistjudar... det går inte ihop.

Dessutom rättfärdigar det inte en invasion. Alla länder har sina promillepartier av olika slag, och det är väl självklart att det dyker upp en och annan nazist som vill slåss i Donbass. Alla frivilliga är förstås dock inte nazister.

Konflikten är också mer eller mindre död med 20-30 dödsoffer varje år.
Citera
2022-03-06, 01:59
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Det är unikt att Putin har tillgång till alla koder som krävs för att avfyra sina kärnvapen. Man kunde ju annars haft lite hopp om att dom omkring honom skulle kunna stoppa honom.

Alternativet är att dom släcker honom när han tar upp sin svarta väska.

När Ryssland har tagit över hela Ukraina så är jag övertygad om att Putin kommer hota med kärnvapen om EU inte tar bort sina sanktioner.

Det kommer inte i praktiken fungera med alla dessa sanktioner, även om det blir att några länder släpper på sina sanktioner (vilket jag finner osannolikt)

Det är just den här situationen som jag har funderat över länge. Hur skulle NATO-länder och resterande EU-länder hantera detta hot?

- Hoppas på att det bara är tomma hot från Putin?

- Kommer EU / NATO få kalla fötter och gå med på att förhandla om sanktionerna?

En sak är jag säker över och det är att USA skulle hälla bensin på elden, även i en situation som denna.
Psykopat-Putin kan ju bara repetera sina kärnvapenhot för att få som han vill nu när han ser att det funkar.
Ta över Finland? Javisst - annars smäller det!
Gotland? Inga problem - annars smäller det.
Etc.

Vid någon tidpunkt måste man syna korten, och i och med att det ändå måste göras så kan man lika gärna göra det med en gång.
Citera
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Jag såg filmen The Whistleblower så jag har inga illusioner om vad som kan hända under och vad folk är villiga att blunda för i FN uppdrag. Jag kan ha fel, men jag misstänker att starka humanitära principer inte är ett krav för att få ett legosoldatsuppdrag i Ukraina idag. Oavsett sida.

Vi fick förfrågan från en sida i denna konflikt. För hög risk, för lite betalt, tjafsade om efterlevandepengarna. Upplevde dem som "öststatsgangsters". Så tyvärr har du rätt i detta, de ville inte ha kvalitet, yrkesmän, de ville ha "torpeder".
Citera
Medlem
mjoelk-kannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Ungefär lika effektivt som att kasta en bajskorv i vattnet och sedan försöka plocka upp den igen.

Västerlänningar verkar ha någon slags fantasi om att allt kretsar runt dem. Ryssland har son egen centralbank, sina egna pengar och sina egna bankkonton, sina egna kort.

https://www.youtube.com/watch?v=bu6xUG9zoRg

Dessutom är till och med prutte jävligt grinig över det här.
Citera
2022-03-06, 02:00
Medlem
Vill man se lite intressanta dokumentärer om detta kriget så kan jag rekommendera

Battle for Ukraine del 1 https://www.youtube.com/watch?v=1cMBPN3rjXU&t=726s
och del 2 https://www.youtube.com/watch?v=0AtszHyy8rY&t=63s

Från Ukrainskt perspektiv

A Snipers war från en pro-rysk Serbisk frivillig snipers håll https://www.youtube.com/watch?v=tH_nbsvch0g
en av dem bästa krigsdokumentärer jag sett överhuvudtaget

https://www.youtube.com/watch?v=pKcmNGvaDUs
Ukraine on Fire producerad av Oliver Stone? Pro-rysk vinkling men som visar upptakten till hur allt blev som det blev
Citera
2022-03-06, 02:00
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinGustaxdottern
Om du liknar Putin vid Hitler så kan du ju fundera på vad Hitler hade gjort 1945 om han hade haft kärnvapen. Hade han tagit sitt liv eller använt vapnen?

Vi kan bara hoppas att andra kan stoppa Putin, för han skulle dra iväg allihop om han ändå måste dö.
Citera
2022-03-06, 02:01
Medlem
mjoelk-kannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeAndTheDevil
Det går värre till nu. Bara tusentals ryska demonstranter torteras och skakar galler.

Den jag citerade länkade till ett gammalt klipp med ryska soldater som delade ut mat och skrev sarkastiskt att ryska soldater är jätte-elaka. Hen hävdade att det var från kriget.
Citera
2022-03-06, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
Det här är det bästa som kunde hända Tyskland

Tysk nationalism kommer öka, ökade försvarsanslag och Miljömupparna kommer inte ha ett skit att säga till om.

Det är möjligt att NS2 kommer komma i drift men du kan ge dig fan på att Tyskland kommer inte glömma detta och ta varje steg möjligt för vara så oberoende av Ryssland dem kan.

Vad uträttade man? Rakt in i händerna på Kina skickade Tyskland Ryssland. Varningen har alltid funnits där men allt ignorerades. Resultat: krig i Europa!
De kommer inte att kunna bryta sig loss från Ryssland och personligen hoppas jag att de bryter sig loss från USA o UK och det illa kvickt!
Citera
2022-03-06, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Putin vill ha ära och bli ihågkommen i historieböckerna. Om han tror att en kärnvapen-bomb i New York kan hjälpa honom med det så kommer han trycka på den knappen. Om han tror att resultatet blir motsatsen så kommer han inte trycka. Psykopater är enkla att förstå på det sättet.

Skulle nog kunna stämma, han har ju även trots allt 70 bast snart, så han känner väl att han måste ge avtryck
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in