2022-03-06, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Vad dillar du om tidsfaktor 7? Cesium 137 har en halveringstid på ca 30 år.

Efter 30 år har aktiviteten halverats. Det innebär att en tiondel av den ursprungliga aktiviteten återfinns efter ca 3.3 halveringstider, dvs ca 100 år. Jod 131 har en halveringstid på ca 8 dagar. Flour 18 på 109 minuter, kol 11 på ca 20 minuter och syre 18 på ca 2 minuter. Dvs tidskonstanterna är isotopberoende.

Använd också enheten Sievert för absorberad dos, så slipper du tänka på strålningstyp.
Det är vad han har länkat inte jag.
jag utgick bara ifrån vad han hade länkat.
Stockholm skulle inte vara obeboeligt under 600 år.

Hiroshima och Nagaski är exempel på hur det faktiskt ser ut med strålningen efter en kärnvapenattack.
Strålningen är i princip obefintlig idag och påverkar inte människors hälsa.

Jämför vi detta med Chernobyl som frigjorde isotoper med betydligt längre halveringstid.

En öppen härdsmälta från ett kärnkraftverk som bara får stå och brinna tills det slutar självmant är betydligt mycket värre än strålningen från en vätebomb långsiktigt.

Rätta mig om jag har fel
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Ukraina har en hybrid-regim, Ryssland har ett auktoritärt styre. Ingen är en full demokrati men Ukraina är mer demokratiskt än Ryssland.

Ukraina ligger i mitten, Ryssland på nedre halvan på demokratiindex. Ingendera imponerar väl direkt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Demokratiindex

Korruptionen är dessutom stor i båda länderna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Korruptionsindex

Tror inte vi har några hybridregimer i EU, eller något land med lika hög korruption i viket fall.

Att EU närmat sig Ukraina är ganska underligt utifrån det perspektivet. Verkar vara mer strategiska skäl än strikt rationella.
Citera
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Så här i efterhand det dummaste d kunde ha gjort! lend leasen alltså!

Och att inte utföra "operation unthinkable"
Citera
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Sedan är ju flertalet av dessa franchisefirmor där franchisetagaren oftast sourcar mycket av råvarorna lokalt. Hur mycket makt har egentligen McDonald's Corporation m.fl. att stänga ner restauranger som drivs av enskilda franchisetagare?

Tillgången till förbrukningsartiklar, försäljningsplattformar och dylikt lär de nog kunna stänga med en gång, men det är tveksamt om de kan stänga ner hela verksamheten. De äger inte lokalen och har inte anställt personalen.

Det vore roligt att tänka sig att restaurangerna ändå klamrade sig kvar och gradvis utvecklades till något slags ryskt kvasi-McDonald's med McBorsjtj och McBoris på menyn.

I de ockuperade delarna av Ukraina bytte de namn till Don Mac och körde vidare med samma meny typ.
Citera
2022-03-06, 00:57
Medlem
Tvonds avatar
Ryska trupper attackerar sky news

https://youtu.be/wyM_9P4igys
Citera
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Vad tror ni? Angående alla dessa sanktioner…? Tror ni de biter på Putin?

Tanken är nog inte sanktionerna är riktade mot Putin direkt, utan mot det ryska folket och oligarkerna.
Blir de påverkade närmar sig nog slutet snabbare än vad en militär upptrappning hade gjort.
Vi vill ju inte ha en repris på 30-åriga kriget.
Citera
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Lite överraskande är endå att orden i Iran är rätt hårda mot den ryska invasionen och statliga TVn faktiskt visar upp ryssen som den som invaderat Ukraina.

Iran vill inget hellre än att sälja olja till väst. Nog därför Israel gör allt i sin makt för att Ryssland ska dra sig tillbaka. De vill absolut inte ett se oljeexport från Iran.
Citera
2022-03-06, 00:58
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nvm
Min personliga åsikt om Trump. Han va efterbliven inom inhemsk politik. Men utrikespolitik har jag tamejfan inte sett någon bättre president i USA. Där får han 10/10.
Trump är mer korkad än Bush
Citera
2022-03-06, 00:59
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Är du dum?

Skulle det bli ett fullskaligt kärnvapenkrig så skulle männskligheten utrotas, lika så med alla andra levande varelser.

Var tänker du att Putin ska hitta mat efter ett kärnvapenkrig? Att någon från Foodora ska komma med mat?

NEJ, mänskligheten skulle inte "utrotas". Och din länk till en avknoppningav de KGB-initierade organisationer som försökte lura på befolkningen att ensidig nedrustning var en bra ide på 60-80 är INTE en trovärdig källa.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ojoj, nu ser ryssarna ut att ha en ny konvoj på gång!

https://twitter.com/GirkinGirkin/status/1500192445430181897
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Iran vill inget hellre än att sälja olja till väst. Nog därför Israel gör allt i sin makt för att Ryssland ska dra sig tillbaka. De vill absolut inte ett se oljeexport från Iran.

Skulle inte förvåna mig om de planerar att gå in och göra slut på honom pga detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Jag önskar det vore sant men Ryssland tar ju sakta mer och mer. Fortsätter detta kommer Ryssland snart ha tagit allt öster om Dnepr + hela södra delen. Hur ska man sedan kunna driva ut Ryssen?
Jag fattar inte hur Ukraina vinner detta just nu!?
Ukraina behöver mer frivillaga och avsevärt mer vapen.

Kan man verkligen säga att en stad är tagen när sånahär scener utspelar sig
https://www.youtube.com/watch?v=886GLfYIvpA

Notera inga motdemonstranter med en enda rysk flagga

Hittils har jag bara sett något enstaka klipp med nån gammal kärring som tyckte det var bra att ryssland kom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in