2022-03-05, 22:27
Avslutad
https://www.gp.se/nyheter/sverige/kritik-mot-husdjursf%C3%B6rbud-i-svenska-skyddsrum-1.67253770

Kennelklubben gråter ut med argumentet att ett djur är en familjemedlem med samma rättigheter som människor? Ska dom vara konsekventa i sitt resonerande så vill dom se förbud mot att djurkött ska förtäras i dessa skyddsrum, har svårt att se hur detta ska gå igenom. I en krigssituation med pågående pandemi med ovaccinerade djur får ni tänka till lite Kennelklubben.
Senast redigerad av MENTgu 2022-03-05 kl. 22:33.
2022-03-05, 22:29
Medlem
woefulnissans avatar
När väl skyddsrummen behöver användas så är nog folks sista tanke på om det är lagligt eller inte. Meningslös lag.
2022-03-05, 22:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
När väl skyddsrummen behöver användas så är nog folks sista tanke på om det är lagligt eller inte. Meningslös lag.
Kriminellas sista tanke är hurvida nått är lagligt eller inte, dom gör som dom behagar. Betyder inte att lagarna är meningslösa. Finns givetvis stränga regler att följa i krigssituationer.
Senast redigerad av MENTgu 2022-03-05 kl. 22:39.
2022-03-05, 22:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Vid krig är det extra viktigt att regler följes vid exempelvis skyddsrum.
Totalförsvarsplikten förhindrar nog folk från att ta hand om djuren för man ska faktiskt ut i jobb. Annars blir det 4 års fängelse och även då utan djur. Så visst tänker folk på lagarna.
2022-03-05, 22:50
Medlem
ANewWayToSayHoorays avatar
Man frågar förstår om någon är allergisk innan man bryter mot lagen.
2022-03-05, 23:15
Medlem
kalkryggars avatar
Självklart så måste djuren stanna ute eftersom människoliv är viktigare i en allmän bedömning. Att en hund kletat runt i några timmar gör att vissa allergiker inte ens kan vara där även om man slänger ut djuret.

Skulle någon trilskas med att dra in ett djur i det skyddsrum jag sitter i så skär man snabbt av halsen på djuret och förvarar det kylt. Efter några timmar när maten börjar tryta så blir det perfekt att grilla det så det kan mätta.

Man måste räkna med att folk är idioter och inte förstår att dom måste ha med sig mat och vatten till skyddsrummet. Det gäller att folk faktiskt tar det seriöst för antagligen så måste många i Sverige söka skyddsrum redan i mars under skarpt läge. Vilket kaos det kommer bli när söndercurlade folk skall släpa med sig regnbågsflaggor och dela upp skyddsrummet i safe spaces.
2022-03-05, 23:35
Medlem
revodnebs avatar
Djuren klarar sig själv bättre än vi människor, de har instinkterna kvar. De får stanna ute. Vill någon husse eller matte till en hund ta hand om dem så får de följa hunden om de vill överleva.
2022-03-05, 23:43
Medlem
AdMortems avatar
Självklart måste människoliv sättas i första hand. Djur kan även bli extremt rädda, hundar kan ryka ihop och innebära problem för människor förutom allergier. Extrema rädslor kan förstärkas under stress och någon som är väldigt rädd ska inte behöva sitta med än värre panik. Jag har exempelvis någon som är väldigt rädd i mitt bostadsområde och mycket väl skulle kunna försöka fly ut ur ett skyddsrum om vi säger att personen har väldigt högt adrenalinpåslag av andra orsaker.

Vi kan inte förvänta oss att omvärlden och husdjur ska vara extremt lugna vid en allvarlig situation eller att alla ska anpassas efter oss. Folk får skärpa sig. Låt djuren somna in istället om det blir krigssituation.

Döden är en naturlig del av livet, hur plågsamt det än är. Man väljer inte ett djur med så enormt mycket kortare livslängd, framför en människa. Då kan man avstå från att själv gå in i skyddsrummen. Äventyra din egen säkerhet före andras
2022-03-05, 23:56
Medlem
Enzymes avatar
Folk är så jävla egoistiska! Lämna jycken. Om jag är i ett skyddsrum och någon försöker ta med en hund kommer jag vägra. Lämna hunden eller gör hunden sällskap där ute!
2022-03-06, 00:28
Medlem
LuluBrooksies avatar
Jag satt i ett sånt här "samtal" en gång på Facebook och ville nästan skära mig i handlederna. Folk är verkligen så djävla körda, vilsna i tron att en hund ska vara som en familjemedlem. Nej det är inte så! Nej det funkar inte så! I skyddsrummet handlar det om människoliv, inget annat. Lille Nannas nuttedvärgpudel får stanna ute. Om du som husse eller matte inte godtar det så får du göra djuret sällskap, ute.
2022-03-06, 00:29
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ANewWayToSayHooray
Man frågar förstår om någon är allergisk innan man bryter mot lagen.
Det kommer ALLA GÅNGER ALLTID finnas någon allergisk.
2022-03-06, 00:35
Medlem
Då får väl kennelklubben ordna med djurskyddsrum. Vad är nästa steg fri sjukvård och pappadagar när dom kommer hem? Djurägare står fria att kryssa i alternativet ”skyddsrum” på djurförsäkringen
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in