2022-03-05, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
vad hände med islamisterna från Tjetjenien som marschera med flera tusen man? jag hörde att en av deras ledare fick hjärnan smetat på väggen av en prickskytt från ukrainskt militär.

men resten?

Tror de flesta är döda och resten har flytt hem... sett en hel del bilder på utslagna kolonner med deras tecken. Vet inte om Ryssarna själva hade ihjäl de annars... Nog inte det smartaste valet att åka dit som Tjetjen. Alla vill döda en....
Citera
2022-03-05, 23:19
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Många verkar ha Rysskräck och tror att R. kan invadera S.

Men har någon ens reflekterat över vilken show vi kommer få i S. de kommande åren?!

Sveriges Nazister med Javelins, Robot 57, Pansarskott 86, mm.

Måste köpa en popkornsmaskin

Om det har krigats i förorterna med diverse gamla vapen från balkan så kommer gängen att få tillgång till mer avancerade vapen. Stenkastning i förorten mot blåljuspersonal kanske kommer att ändra amplitud och karaktär i framtiden
Senast redigerad av Hamleys 2022-03-05 kl. 23:22.
Citera
2022-03-05, 23:20
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ge det (dessvärre) tid..

Det där omringingsförsöket kring Kiev kommer nog att komma så småningom (1-3 veckor in i framtiden). Sedan blir jag inte förvånad om Putin tänker göra det till en grushög innan man går in..(kostbart med hus till hus strider)
Göra Kiev till en grushög?
Då blir Ryssland paria i 50 år.
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blerran
jo det vet jag men våga trycka på knappen det är mardröm !! tror inte han lägger allt sådär, men han kan om han e helt slut. i huvvet. då dör ungefär 200 miljoner människor och det får man fan inte hoppas asså
Att Putin är "helt slut i huvvet" har väl vi alla lärt oss efter detta?

Putin har själv en bunker som är byggd just för kärnvapenkrig, men där kan han inte sitta och äta rysk kaviar resten av livet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
De har ju inte briljerat med sin "överlägsna" vapenteknologi hittills!

Till skillnad mot USAs bombningar håller man nere dödssiffror. Du vill väl se Putin go Obama antar jag.
Citera
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Tror jag inte.

Det tror jag.
Med förbehåll att jag har dålig på IT infrastrukturen i Ryssland. Kina har ju sin "Great Wall of China" som är vad man kan kalla en nationell brandvägg där det då är lättare att se till att tjänster man vill blocka verkligen blir blockat.

Dock påstås Surfshark VPN exempelvis kunna ta sig runt detta.

Har de inget liknande system i Ryssland är det lätt att ta sig runt det med VPN.

Vidare så tror jag att Putin har tillgång till massvis med infokanaler varav twitter är en del av dessa, även om det är "stängt" för den stora massan.

Slutligen framstår du inte som så trovärdig när du klämmer till med ett "tror jag inte" utan att argumentera varför du inte tror detta.

Jag jobbar däremot med IT och har viss koll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Konsekvensen att han inte ger upp blir ju att Kiev förstörs.
Och vems fel är det om inte skitstöveln Puttler.
Citera
2022-03-05, 23:21
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Tror de flesta är döda och resten har flytt hem... sett en hel del bilder på utslagna kolonner med deras tecken. Vet inte om Ryssarna själva hade ihjäl de annars... Nog inte det smartaste valet att åka dit som Tjetjen. Alla vill döda en....

Glöm inte att tjetjener också slåss MOT Ryssland i Ukraina. Japp ryssarna blev inte så populära efter krigsförbrytelserna i tjetjenien krigen, och Kadyrov är inte heller så populär.

https://newlinesmag.com/reportage/chechens-fighting-chechens-in-ukraine/
Citera
Medlem
LibBells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilrent
Den där jävla konvojen...den har man läst om i flera dagar.
Ingenting händer. Allt står stilla.
Är det någon över huvudtaget som vet OM denna konvoj är övergiven?
Är den inte övergiven, vad i helvete väntar dom på isåfall? Köper inte att dom har matpaus eller matbrist eller slut på bensin i sina farkoster.
Helt ologiskt allting.

Konvojen är ett större problem för Ryssland än Ukraina.
Citera
Medlem
Tänk att man skulle höra en rak logisk kommentar från en amerikan! General Mac Gegor tack

"Ukraina is not that shining liberal economy that they say they are"

"We (USA) should stay out of it, so should EU, stop shipping weapons that let ukrainias die in a fight they cant win.
We are going to create a far worse humanitarian disaster if this doesnt stop!"
Senast redigerad av popll 2022-03-05 kl. 23:24.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Jo, de kan amerikarena göra men som sagt mer eller mindre meningslöst eftersom nu finns både GLONASS och GALILEO.

Hade dock Galileo och Glonass varit utslagna så hade det nog fungerat. Vi får nog vänta på att Ryssland USA spränger GLONASS satelitterna och Ryssland slår ut GALILEO-sateliterna så bara GPS-stateliterna finns kvar så finns de inbyggt i GPS att störa sivila signaler. Som iofs troligtvis hade stört Ukrainaras GNSS använding lika mycket.
Att skicka upp enorma raket upp i rymden idag är kan nog misstolkas relativt enkelt för en interkontinetal kärnvapensmissil. Skulle de dock mot förmodan inte misstolkas så har man ju problemet att man direkt förklarar krig med en sådan handling att spränga någon annans satelit. Det känns som en rätt omständig väg att förklara sitt 3-tredje världskrig på och ganska onödigt för någon redditanvändare har skrivit ett en rysk pilot har en garmin-GPS.

Nja borde gå att knäcka koden till Satelliterna rätt enkelt nu när det finns kvantdatorer. Dock vet jag inte om Ryssland har tillgång till sådanna datorer. Kanske allt slås ut..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Om det har krigats i förorterna med diverse gamla baltiska vapen så kommer gängen att få tillgång till mer avancerade vapen. Stenkastning i förorten mot blåljuspersonal kanske kommer att ändra amplitud och karaktär i framtiden

Hittills har det varit AKM's från forna Jugoslavien. Räkna nu de kommande åren att vi kommer få en hel del AK-74 som kommer flöda in. Funderat idag lite hur många som säkert åkt till Ukraina för att hämta vapen. Går säkert få ut en hel del i denna kris. Tyvärr är det den utvecklingen vi kommer se...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in