2022-03-05, 23:17
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Kiev är hur lugnt som helst. Förbereder sitt försvar under tiden om ryssarna skulle försöka nåt. Kejsaren är naken och konvojen står fortfarande still.

https://twitter.com/nexta_tv/status/1500218514531094534?s=20&t=znLIYHD--QEBlcn5LtrUsg

Ge det (dessvärre) tid..

Det där omringingsförsöket kring Kiev kommer nog att komma så småningom (1-3 veckor in i framtiden). Sedan blir jag inte förvånad om Putin tänker göra det till en grushög innan man går in..(kostbart med hus till hus strider)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Med tanke på att Ryssland uppdaterat vissa kärnvapen så lär de vara i bra skick.
Kärnvapen står nog inte och förfaller och personal behövs inte om Ryssland attackeras med kärnvapen då den förhöjda radioaktiva strålningen automatiskt aktiverar kärnvapen mot förutbestämda mål.
Jag kan tänka mig att varenda stor stad i väst är förprogrammerade destinationer.
Med tanke på den hittills uppvisade träffsäkerheten hos ryska vapen är ju risken stor att dom spränger mål inom egna territoriet lika väl som dom träffar fienden. Vi andra behöver bara måla på ett z så skjuter dom inte på oss!
Citera
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Jag jämför Putin med Stalin... som trots hårda strider i Moskva ändå var kvar i staden och riskerade att tillfångatas han hade ifall lite stake och en porrig mustasch!

Ja, han vinner mustachkampen mot hitler. NÄSTAN Ron Jeremy-klass på den....
Citera
Medlem
Pojkekorvs avatar
.
Senast redigerad av Pojkekorv 2022-03-05 kl. 23:20. Anledning: .
Citera
2022-03-05, 23:18
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Jag säger inte emot dig... men samtidigt så om det smäller ser jag det ändå 100% som ryssarnas fel.

Jag vet inte hur Ukraina ska göra det annorlunda! man vill ju inte gärna ge fienden tillgång till sin energi försörjning.

Något som EU äntligen fattat.
Citera
Medlem
Kvällens pro-Rysk, Ryska karta: http://dxczjjuegupb.cloudfront.net/wp-content/uploads/2022/03/Selection_187.jpg

Kvällens pro-Rysk, Ryska rapport: http://thesaker.is/day-10-of-the-russian-special-operation-in-banderastan/

Highlights:
According to am internal Ukrainian document which has been circulating on the Runet, apparently a leak from the Ukie security council, which admits 40% of the Ukrainian territory is under Russian control and over 75% of the Ukie military was destroyed. Considering the amount of fakes out there, I cannot vouch for the authenticity of this document, but I will notice that those two figures (40% territory and 75% of the military) are exactly what I have been estimating myself, especially the size of the remaining military (which is much more important than holding territory.
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Effekterna är kraftigt överdrivna, det blir ingen atomvinter och befinner man sig i ordentliga skyddsrum så överlever man.
Du som är så påläst om kärnvapen, du är inte medveten om att det tar runt 10 minuter från att Putin "tryckt på knappen" till att atombomben har slagit ut hela Sverige?

Hur tror du då att den svenska befolkningen kommer hinna ta sig till ett skyddsrum innan det är försent?

Skrattretande.
Citera
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Testa vart i Kordinatsystemet man hamnar. Men du kanske har rätt Ryssarna själva kanske är mer Old-school och gynnas av det. Men Jänkarna kan väll slänga in en drift störning i sitt Civila GPS på 50-100 meter i alla fall...

Jo, de kan amerikarena göra men som sagt mer eller mindre meningslöst eftersom nu finns både GLONASS och GALILEO.

Hade dock Galileo och Glonass varit utslagna så hade det nog fungerat. Vi får nog vänta på att Ryssland USA spränger GLONASS satelitterna och Ryssland slår ut GALILEO-sateliterna så bara GPS-stateliterna finns kvar så finns de inbyggt i GPS att störa sivila signaler. Som iofs troligtvis hade stört Ukrainaras GNSS använding lika mycket.
Att skicka upp enorma raket upp i rymden idag är kan nog misstolkas relativt enkelt för en interkontinetal kärnvapensmissil. Skulle de dock mot förmodan inte misstolkas så har man ju problemet att man direkt förklarar krig med en sådan handling att spränga någon annans satelit. Det känns som en rätt omständig väg att förklara sitt 3-tredje världskrig på och ganska onödigt för någon redditanvändare har skrivit ett en rysk pilot har en garmin-GPS.
Citera
2022-03-05, 23:19
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
vad hände med islamisterna från Tjetjenien som marschera med flera tusen man? jag hörde att en av deras ledare fick hjärnan smetat på väggen av en prickskytt från ukrainskt militär.

men resten?

Du kanske såg tidigare, finns tjetjener som sl¨åss på bådas sidor. Kadyrov är inte så populär.

But they are not the only Chechens in Ukraine. On the other side, anti-Russian Chechen units, including many veterans of the first and second Chechen wars, are fighting with Kadyrov’s loyalists.

https://newlinesmag.com/reportage/chechens-fighting-chechens-in-ukraine/
Citera
Medlem
Vindpinads avatar
Citat:
De har ju inte briljerat med sin "överlägsna" vapenteknologi hittills!

Det har inte gått något vidare bra nej. Men jag skulle nog inte skylla på vapnen i sig. Det handlar mer dem som håller i vapnen. Skicka en kolonn med amerikanska Abrams-tanks mot Kiev så kommer du se att de brinner de också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorasUE
Det är inte EN Stratotanker och EN helikopter som cirkulerar. Den dagliga aktiviteten sedan det här drog igång är att det konstant är 3-4 lufttankningsflyg uppe. 2 ligger ständigt över Polen och 1-2 har snurrat över Rumänien. De kommer främst från Ramstein och Mildenhall. Dessutom går ett par av Natos signalspanings/radarflyg konstant fram och tillbaka längs hela gränsen sida vid sida med ländernas egna spaningsflyg. Sverige har en egen kärra som går upp strax efter 09 från Linköping varje dag och snurrar utanför Baltikums kust. Nato har också spaningsdrönare (Global Hawk) som startar i Medelhavet och går hela vägen upp till Kaliningrad.

Helikopteraktiviteten är frenetisk kring Rzeszow som är ett flygnav för all transport av utrustning till Ukraina. 3 Black Hawk-helikoptrar kör skytteltrafik mellan Rzeszow, Mielec och Zamosc dagarna i ända. Idag var även en Chinook uppe. Utanför Rzeszow (Jasionka) landar en strid ström av stora transportflyg hela dagarna. Minst 7 transporter har gått hit från Såtenäs de senaste dagarna).

Detta är en bråkdel av vad som egentligen är uppe och som du inte ser på Flightradar. Vid enstaka tillfällen har man kunnat se plan som har lufttankat. Det har varit Typhoon och F16.
Korrekt, det pågår hög aktivitet i luften och vissa ser vi inte. Ett gigantiskt stöd skulle jag säga
Citera
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Jag tror att inläggsförfattaren var stratotankad och inte lyckades kisa tillräckligt för att skönja gränsen mellan Polen och Ukraina.

Lagr121 flyger i Polen
https://www.flightradar24.com/LAGR121/2b09502c

"Stratotankad" HAHAHAHA!! Klockrent!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in