2022-03-05, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naofumi
De har en friare informationsmiljö än oss, de vet att Ukraina har struntat i Minsk 2 fredsavtalet och använt sig av Azov nazister för att bomba civila i 8 år, de vet också att Putin har sagt i 8 år, om och om igen att Ukraina måste slutföra Minsk avtalet och att NATO måste acceptera att Ukraina är ett neutralt land, att Ryssland inte kommer tolerera att NATO kryper sig in i Ukraina med vapen och militärinstallationer och att Ryssland skickade ett ultimatum i pappersform för några månader där de direkt sa att om NATO inte lovar att Ukraina ska vara neutralt så kommer Ryssland lösa problem på "militärtekniskt sätt." De vet också att Ukraina lyfte tanken på att skaffa kärnvapen några veckor innan den Ryska invasionen.

Med den information förstår vi att det var logiskt och moralistiskt riktigt av Ryssland att agera och att USA i samma situation hade agerat mycket snabbare och inte get diplomatiska försök 8 år.

I Sverige tror folk att Putin invaderade Ukraina för att han är elak
Orange man bad syndrom.
Citera
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude
Mm.. Nu har vi en superseg ryssk krigsmakt som kommer välta ner Ukraina, inte i år, utan kanske om 3 år.

Detta kommer bli dödsstöten för det liberala norra Europa.

Vi kommer få hit 15 mill flyktingar.

Om det vore så väl ändå, att det liberala norra Europa störtade ned i avgrunden.
Citera
Medlem
mjoelk-kannas avatar
Citat:
Om Putin petas så har vi dunder kaouset från arabiska våren ggr3.

Öststatare/araber/negrer måste ha diktatorer som ledare.

Annars kaous.

Inte för att låta självisk.. men .. bara vi slipper ett jävla 3:e världskrig eller kärnvapenkrig, så.

Jag tror nog araber och sådant där kan få pli på sina samhällen någon dag.. men det lär dröja. De behöver klura ut det där själva inte minst. Ja, jag vet faktiskt inte... vill de leva som de gör så får de väl göra det, om det så är att kriga med varandra .. tycker inte att vi ska lägga oss i. Men så länge de inte skaffar kärnvapen så..
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Till alla som eftersträvar en någorlunda balanserad diskussion har jag följande att säga. Försök att inte nappa på provokationerna från folk som anklagar er för att vara "ryss-troll" bara för att ni inte tycker att Putin är djävulens högra hand.

Det leder till att det bara blir sandlåda. Försök att ignorera dem. Finns ingen bättre medicin mot folk som kommer till ett diskussionsforum med plastspade och plasthink.
Och ett tips till er som inte vill bli kallade "ryss-troll":
Påstå inte att Ukraina styrs av narkoman-jude-nazister och låt bli att förneka att det pågår en invasion.
Undvik det till att börja med så kanske man kan ta er seriöst.
Citera
2022-03-05, 19:59
Medlem
Naofumis avatar
En intressant analys av thesaker, samt en karta där vi kan se hur det ser ut i Ukraina. Rekommenderar starkt att läsa hela.

Citat:
It’s day 10 of the Russian special operation and in this commentary I will try to sum up some of the most critical developments.

According to am internal Ukrainian document which has been circulating on the Runet, apparently a leak from the Ukie security council, which admits 40% of the Ukrainian territory is under Russian control and over 75% of the Ukie military was destroyed. Considering the amount of fakes out there, I cannot vouch for the authenticity of this document, but I will notice that those two figures (40% territory and 75% of the military) are exactly what I have been estimating myself, especially the size of the remaining military (which is much more important than holding territory.
http://thesaker.is/day-10-of-the-russian-special-operation-in-banderastan/
Citera
2022-03-05, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Serber måste vara Europas dummaste folk.
Det enda landet i Europa förutom Puttler-Ryssland där revanschismen är populär
Citera
2022-03-05, 20:00
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Till alla som eftersträvar en någorlunda balanserad diskussion har jag följande att säga. Försök att inte nappa på provokationerna från folk som anklagar er för att vara "ryss-troll" bara för att ni inte tycker att Putin är djävulens högra hand.

Det leder till att det bara blir sandlåda. Försök att ignorera dem. Finns ingen annan lösning för folk som kommer till ett diskussionsforum med plastspade och plasthink.
Vad finner du obalanserat?
Ryssland startar krig.
Ryssland bombar civila mål.
Ryssland kan inte ens erkänna att de krigar.
Ryssland är helt opålitliga.
Putin hotar med kärnvapen flera gånger
Rysk propaganda är efterbliven.
Listan kan göras 10 gånger längre.
Citera
2022-03-05, 20:00
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
De första framstötarna mot Kyiv beskrevs som VDV och spetsnäsor som glatt ryckte fram. Det var samtidigt som de släppte sådana på flygfälten som sedan omringades och nedkämpades. Detta upprepades ju sedan i Kharkhiv för kanske fem dagar sedan och där finns det ju filmer på när de rycker fram på kolonn med sina lätta Tigr-M och även på dessa fordon efter striden. Kyiv har jag inte sett filmer från utan det är bara beskrivningar.
Ok, där ser man. Har inte tagit del av några sådana uppgifter. Som jag förstod det gjordes ett antal försök att ta flygplatsen utanför Kiev med fallskärmsjägare, och att det väl gick lite si och så med det i alla fall till en början. Visste inte att man varit inne i själva staden. Talades väl om tjetjener där ett tag, vill jag minnas, men jag har noll koll på hur de gick till väga och hur lång de tog sig.
Citera
2022-03-05, 20:01
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Nu pratas det om att Transnistrien utropat självständighet från Moldavien, dvs. samma modus operandi som förekommit i Krim, Donbass och Luhansk.

https://twitter.com/nexta_tv/status/1500093022977069066

Jag letar fortfarande efter mer trovärdiga källor på detta, men världsmedia är ju så klart fullt upptagna med Ukraina just nu.

Vad tror ni? Blir det Transnistrien, Sydossetien och Abchazien nu? Kommer Putin gå full-Anschluss?
Intressant. Dock bör ett varningens finger höjas så NEXTA är ytterst pro-ukrainsk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Nu pratas det om att Transnistrien utropat självständighet från Moldavien, dvs. samma modus operandi som förekommit i Krim, Donbass och Luhansk.

https://twitter.com/nexta_tv/status/1500093022977069066

Jag letar fortfarande efter mer trovärdiga källor på detta, men världsmedia är ju så klart fullt upptagna med Ukraina just nu.

Vad tror ni? Blir det Transnistrien, Sydossetien och Abchazien nu? Kommer Putin gå full-Anschluss?
Det är länge sedan de utropade självständighet(1990), däremot erkänns den inte av andra länder.
Transnistrien bruka kallas "den sista Sovjetstaten".
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Först Ukraina
Sen Moldavien
Lågoddsare

Sen Finland.
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Är ju vi i Norra Europa som kommer få pröjsa deras mayhem.

Oavsett vad Putler gör så vinner han och EU förlorar.

Tyskland och Sverige kommer få hit miljoner fattiga ryssar när deras land punkteras pga av de ekonomiska sanktionerna och mest troligt inbördeskrig i Ryssland

Vi förlorar och Putler vinner.

”Miljoner” fattiga ryssar till Sverige? 😆 Skall de flyga över Baltikum eller segla över? Avvakta ny istid och knalla över Östersjön? Och inbördeskrig i Ryssland, som du säger kommer ske inte jag, leder till att Putin vinner? 😆 Kom igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in