Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-04, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Att låna ut pengar till gratis ser jag inget värde i. Sett på senaste åren så blir det väl en restskatt på 6 000 - 10 000 kronor.

Om man år efter år åker på en restskatt så påverkar det bankernas bedömning av din kreditvärdighet. Så ser det ut i många länder.

Men givetvis, 50k i restskatt, det är ju vadå, till 2% ränta exempelvis = 1000kr/12 = 95kr man "tjänat" varje månad.
Citera
2022-03-04, 21:15
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik
Om man år efter år åker på en restskatt så påverkar det bankernas bedömning av din kreditvärdighet. Så ser det ut i många länder.

Men givetvis, 50k i restskatt, det är ju vadå, till 2% ränta exempelvis = 1000kr/12 = 95kr man "tjänat" varje månad.

Då jag inte ser något behov av att ta lån under överskådlig tid så bryr jag mig inte så värst om min kreditvärdighet. Om jag skulle hamna i en situation där jag skulle behöva lån så skulle min ekonomi ändå vara så körd i botten att eventuell restskatt inte skulle spela så stor roll för räntan.

Det jag vänder mig emot är att flertalet fårskallar ser skatteåterbäring som något eftersträvansvärt. "Jag fick tillbaka 5K", "Jag fick tillbaka 12K".
Citera
2022-03-05, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Då jag inte ser något behov av att ta lån under överskådlig tid så bryr jag mig inte så värst om min kreditvärdighet. Om jag skulle hamna i en situation där jag skulle behöva lån så skulle min ekonomi ändå vara så körd i botten att eventuell restskatt inte skulle spela så stor roll för räntan.

Det jag vänder mig emot är att flertalet fårskallar ser skatteåterbäring som något eftersträvansvärt. "Jag fick tillbaka 5K", "Jag fick tillbaka 12K".
Det är sant, och det är ju dumt om man ser det så.

Samtidigt så finns det individuella pensionssparande (ips) eller annat som tingar restskatt och det kommer man inte ifrån.
Citera
2022-03-05, 11:06
Medlem
Tyvärr enbart 16 000 kr i restskatt. Förra året hamnade jag på 40 000 kr i restskatt och det är då enklare att reglera när man har för mycket i restskatt (över 30 000 kr ger ränta, under 30k ger räntefritt lån av staten). Så då kunde jag reglera det genom att sätta in 10 000 kr på skattekontot. I år är det svårare då jag inte kan ta ut 14 000 kr från skattekontot för att optimera det räntefria lånet från staten.

Anledningen till felberäkningen var att jag inte jämkade tillräckligt hårt. Min arbetsgivare drog alltså för mycket skatt än optimalt under 2021.
Citera
2022-03-05, 13:19
Medlem
Roidberts avatar
Jag fick min deklaration igår och kommer få tillbaka strax under 3000kr. Skall se om jag kan göra avdrag på någonting, men tror inte det.

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Skrämande hur många som "får" pengar tillbaka på skatten och med spänning läser beskedet!

Själv ska jag betala 50k i restskatt, pengar jag fått låna helt räntefritt! Det gör jag varje år!

Det är väsentligt smartare att göra som jag gör än att låna ut sina egna pengar utan att få ränta på den och sedan jubla och tro att man "fått" pengar!

Håller med. Men de flesta lever från lön till lön och då kan en smäll på 50.000kr bli tuff.
Citera
2022-03-05, 14:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Jag fick min deklaration igår och kommer få tillbaka strax under 3000kr. Skall se om jag kan göra avdrag på någonting, men tror inte det.

Håller med. Men de flesta lever från lön till lön och då kan en smäll på 50.000kr bli tuff.

Ja fast detta är ju en kalkylerad smäll men dessvärre klarar många inte av att hantera detta.
Citera
2022-03-05, 14:06
Medlem
Facades avatar
Citat:
Skrämande hur många som "får" pengar tillbaka på skatten och med spänning läser beskedet!

Själv ska jag betala 50k i restskatt, pengar jag fått låna helt räntefritt! Det gör jag varje år!

Det är väsentligt smartare att göra som jag gör än att låna ut sina egna pengar utan att få ränta på den och sedan jubla och tro att man "fått" pengar!

Men en ränta på 3%, hur mycket är det verkligen värt i kronor och ören? Dvs, vad ”sparar” du på det ens?
Enklare att ha en +-0 balans i slutet av året för det lilla man ”tjänar/sparar” på restskatt i form av gratis lån som man inte ens behöver.
Citera
2022-03-05, 16:14
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Men en ränta på 3%, hur mycket är det verkligen värt i kronor och ören? Dvs, vad ”sparar” du på det ens?
Enklare att ha en +-0 balans i slutet av året för det lilla man ”tjänar/sparar” på restskatt i form av gratis lån som man inte ens behöver.

1,25% är räntan efter februari, före dess är den noll.
Principen att det är farligt att ha skulder stämmer inte om man har täckning för sina skulder.
Att varje år rulla skatten med 50k är lönsamt givet att det är nominellt räntefritt och att inflationen knaprar några procent.
Citera
2022-03-05, 17:50
Medlem
Facades avatar
Citat:
1,25% är räntan efter februari, före dess är den noll.
Principen att det är farligt att ha skulder stämmer inte om man har täckning för sina skulder.
Att varje år rulla skatten med 50k är lönsamt givet att det är nominellt räntefritt och att inflationen knaprar några procent.

Givetvis, förstår allt det där och att du kalkylerat det.
Själv skulle jag anse det vara drygt och hellre legat på +-0. Handlar i slutändan om samma summa pengar oavsett vad, men visst går ju att investera i uppgång osv, allt är möjligt i teorin.
Citera
2022-03-05, 18:02
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Givetvis, förstår allt det där och att du kalkylerat det.
Själv skulle jag anse det vara drygt och hellre legat på +-0. Handlar i slutändan om samma summa pengar oavsett vad, men visst går ju att investera i uppgång osv, allt är möjligt i teorin.

Nädu! Ruggigt många förstår INTE detdär utan ser skatteåterbäringen som en lotterivinst, som om de fått eller vunnit pengar när de i själva verket lånat ut dem utan att få någon ränta.
Citera
2022-03-05, 18:53
Medlem
Facades avatar
Citat:
Nädu! Ruggigt många förstår INTE detdär utan ser skatteåterbäringen som en lotterivinst, som om de fått eller vunnit pengar när de i själva verket lånat ut dem utan att få någon ränta.

Givetvis.
Men att låna utan ränta i enbart 1 år känns meningslöst med enligt mig. Bara jobbigt att räkna med därav jag hellre går +-0. Det lilla det är värt är bara jobbigt att räkna med om vi snackar större summor.
Citera
2022-03-05, 19:51
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Givetvis.
Men att låna utan ränta i enbart 1 år känns meningslöst med enligt mig. Bara jobbigt att räkna med därav jag hellre går +-0. Det lilla det är värt är bara jobbigt att räkna med om vi snackar större summor.

För min del handlar det om Bolidens inlösenaktier som deklareras året efter att man fått pengarna, 24% skatt enligt schablonmetoden. Annars hade jag inte fått någon restskatt och struntat i upplägget.

Vi är överens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in