2022-03-05, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Varför? Hur ska man annars hämta hem personer som blivit utvisade från länderna?

Vem säger det?
Har Kuba utvisat ryssar med?
Citera
Medlem
serbisknegers avatar
Trevlig resa motherfucker!
Citat:
Vladimir “Vokha” Zhoga, the “successor” of Russian criminal warlord Arsen “Motorola” Pavlov, has been killed in action.
In my hometown Volnovakha!
https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1500172904406921219
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Alla förstår ju att det var den instabila ryssen som gick o bröt den.

Militär med smol pp...

Sätt till hur uselt "Command and control" har fungerat för ryssarna så tror jag att det är bortom deras förmåga att styra upp eldupphör, tyvärr.
Citera
2022-03-05, 19:26
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Alla tidigare presidenter har låtit korruptionen fortgå i Ukraina, så ingen av dem är omtyckta. Förutom Zelenskyj som i kriget har nationens stöd.

Viktor Janukovytj blev avsatt i en revolution/kupp och västra Ukraina var sur på han för att han inte valde Rysslands handelsavtal över det Europa erbjöd Ukraina. Ryssland gav bättre vilkor ansåg han, men en stor del av befolkningen ville närma sig EU och såg det som ett vägval mellan väst och öst.

Janukovytj utsattes under Majdan-demonstrationerna även för en kupp där han fick skulden för våldsamheter mellan polis och demonstranter och senare för att skjutningar som dödade över 100 människor. Men det har visat sig senare att skjutningarna var från militanta högerextremister från Ukraina och Georgien som sköt mot både polis och demonstranter och att de var i kontakt med USA. Janukovytj flydde till Ryssland när kuppmakarna försökte mörda honom. Men även om han är rentvådd för vad som hände under EuroMajdan protesterna, så blir nog vilken person som helst som inte väljs in som ledare ogillad.

(Canadian Dimension) The hidden origin of the escalating Ukraine-Russia conflict
https://canadiandimension.com/articles/view/the-hidden-origin-of-the-escalating-ukraine-russia-conflict

Din ryska propaganda är tröttsam men ska inte stå obesvarad.

Janukovytj lovade att landet skulle bli medlem i EU. Efter samtal med Putin ångrade han sig plötsligt och ville hellre göra som Putin sa. Detta gjorde de flesta ukrainare, fullt förståeligt, ursinniga. Omfattande protester följde. När Janukovytj insåg att han inte kunde tysta protesterna valde han att ta till våld, och med 100 civila dödsoffer som följd. Eftersom han flydde landet och befinner sig i exil i Moskva (eller Minsk, vilket jag hörde senast), så har han inte kunnat förhöras och medverka i utredningen.

Någon kupp har aldrig ägt rum i Ukraina. Han röstades bort enligt konstitutionen och inte minst för att han stod misstänkt för massmord, hade flytt landet och inte längre kunde uppfylla sina plikter. Solklar avsättning.

Däremot hade Janukovytj ägnat sig åt röstfusk vid presidentvalen. Han var därför de facto aldrig en legitim president.

Lite mer bakgrund till vem han var:
- dömd för rån och misshandel
- tidigare aktiv i organisatorisk brottslighet (maffia)
- trolig informant åt KGB
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Vad är det jag inte förstår i nedan citat? Det är ologiskt...

Killen har i princip inte sovit på tio dagar, då blir det jobbigt med tänkandet
Citera
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Allt han säger är motsägelsefullt, Ukraina är bara speciella operationer men sanktioner är krig. Jag tycker det är dags att gå in i Ukraina med flyg och kryssningsrobotar och pulvrisera de ryska trupperna. Putin kommer starta kärnvapenkrig ändå så det spelar ingen roll.

Angående det fetstilta, jag kan rekommendera detta avsnitt där Stig Fredriksson på ett lättsamt sätt berättar om Putins bakgrund och vem han är. Putins utbildning inom KGB 1975-1980 tränade honom i att förställa sig och få folk precis dit han vill. Alltid motsägelsefull som du säger, och vill hålla motparten i ovisshet om vad han ska göra.

https://sverigesradio.se/avsnitt/vem-ar-vladimir-putin-stig-fredriksson
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
Trevlig resa motherfucker!

https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1500172904406921219
Skjuten under vapenvilan när dom skulle hjälpa civila. Modigt.
Citera
2022-03-05, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillsmile
Vem säger det?
Har Kuba utvisat ryssar med?

Ryska utrikesdepartementet ska idag hämta hem 13 Ryska diplomater som blev utvisade från USA 28:e februari. De blev utvisade för att man misstänkte att de spionerade. I och med detta gjorde man ett undantag och lät detta plan komma in i USA och hämta hem deras personal.

Jösses. googla människa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Det där är inget krig.

Om du menar att; kriget i Ukraina inte är något i jämförelse med ett fullskaligt krig mellan Ryssland och NATO - där Sverige står som 'skapligt alliansfritt' sånär som på Lissabon 2009 - har du säkert rätt.
Citera
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Lite sabotage ser det ut som. Lär komma fram vad som hände.

Kan det vara så att Ukrainare boendes i Ryssland började med lite attentat och dyl.? Eller så var det bara en olycka av något slag som som vanligt sopas under mattan i Ryssland.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag svårt att förstå fokuset på "no-fly-zone".
Skulle det verkligen ändra så mycket?
Känns inte som att ryssarna använder luftangrepp speciellt mycket?
De har väl stridsflyg uppe som fajtas med de ukrainska. Inte bra för ryssarna om Ukraina kommer åt de ryska förbanden på marken med flyg. Jag känner i övrigt att den där "no-fly-zonen" vore ett utmärkt sätt att dra in Nato i konflikten. Är det vad Zelensky vill? Det verkar så. Nu är han bitter och sur på västländerna, precis som jag trodde han skulle bli om han inte får sin vilja igenom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Trupperna i norr och öst framstår mer som tattarläger än som militärt organiserade manöverförband, se t.ex. ”kolonnen”. Stillastående mongolhorder i formation skithög. ”Binda trupp” mitt arsle. Skulle Ivan slakta sina elitförband, VDV vid Kyiv och 1. Gardespansararmén vid Kharkhiv för att binda trupp? Jomenvisst.

Ryska generaler har ofta valt att kringgå städer, städer som ställer upp hårt motstånd och isolerar dem för att kunna hantera dem senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in