Citat:
Ursprungligen postat av
BonerBatman
Någon som sett T-14 Aramata? Hört att det skulle vara frågan om ett rent propaganda bygge, lika så Sukhoi-57 eller vad den heter.
Den verkar inte vara där av någon anledning. Den kanske inte är redo i tillräcklig skala eller så är de inte med i de divisonerna som är aktuella i Ukraina. Projektet kanske har stött på patrull med sanktionerna som kom 2014. Rent propagandebygge är det nog inte, men alla stor militärprojekt har ju såklart ett propagandaaspekt men att de skulle vara ett rent sådan håller jag som högst osannolikt.
Kollar man wiki så hade Ryssland förra året 4 st Su-57 st som inte är testvarianter. Det känns som det är kanske tidigt för att köra in de i skarp strid. Det vore högst pinsamt om de få nya ultramoderna planen skulle bli nerskjutna då. Men är de bara 4 st eller i den storlekordningen så känns det som det är helt enkelt för få att vara integerade i militären operativt och logistiskt än. Militära organisationer är väl knappast direkt smidiga ens västerländska, Rysslands kan jag tänka mig är en gigantist snigel.
Bara okvalificerade gissningar.
Edit: Hittade en artikeln som tar upp SU-57 i Ukraina
https://militarywatchmagazine.com/article/why-russia-s-top-fighter-the-su-57-won-t-take-part-in-a-war-in-ukraine