2022-03-05, 10:09
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nästan är det.

Till ex 20-25 procent av ryssarna saknar egna toaletter.

Ja de flesta hyr dem, eftersom de bor i hyreslägenheter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ryssland förstås! Landet kommer att bli öka isolerat som Nordkorea. "Den store ledaren" Putler kommer att hota med kärnvapen så att han kan leka att han leder "en supermakt" och få träffa och förhandla men, en verklig ledare, Biden, som just är ledare för supermakten USA.

I verkligheten så har Rysslad 13 gånger fler invånare men bara 2,5 gånger större ekonomi än Sverige. Den ryska ekonomin är, gott och väl, mindre än den italienska. Demografin i Ryssland är, om möjligt sämre än den italienska. Den ryska militärens hantering av logistik och krigsmoral hos de ryska trupperna är sämre än vad italienarna hade under det andra världskriget. Lika så samordningen mellan luftmakt och markförbanden lika usel. Dagens situation är som om, nästan hela världen, isolerat det fascistiska Italien när de gjorde sitt misslyckade anfall mot Grekland.

Det enda som hindrar att omvärlden inte bara skrattar åt ,"supermakten" Ryssland är dess brutalitet mot Ukraina samt Rysslands råvaru och energitillgångar. Men det avgörande för att omvärlden, tyvärr, måste ta Ryssland "på allvar" är att landet förfogsr över hälften av världens kärnvapenarsenal. Annars så hade en ,",,no flying zon" införts i förrgår och NATO förband rullat in i västra Ukraina. För likt Kim Jung Un så förlitar sig Putler på att undslippa alla konsekvenser av sitt handlande genom att kärnvspenarsenalen skyddar honom.
Så roliga ni är. Ena stunden livrädd för ryssen och i nästa stund döma ut dem som helt odugliga på allt.
Citera
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Visa mig var det i Budapestmemorandumet, eller i något annat avtal mellan Ryssland och väst, står att Nato inte skall expandera till Österuropa, inkluderat Ukraina. Det borde väl vara lätt för dig att hitta.

Eller nja, du kommer du inte att kunna hitta det eftersom det är en rysk propagandalögn och förevändning för att invadera Ukraina. DET är vad det handlar om.

Ok jag har inget bevis, det kan vara som du säger, en propagandahalvlögn.
Men kriget handlar väl ändå om detta, Natos expansion kontra Putinregimens överlevnad. Som jag hoppas blir kort.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Man kan säga att han blivit lurad..Eu och nato har utnyttjat honom

Så det är Natos fel att det sitter en dåre i Kreml som inte anser att det finns något som heter ukrainare och som dödat tusentals civila?

Det är väl att dra det ganska långt eller hur? Nato är en försvarsallians. Ukraina är inte medlem. De har haft 30 år på sig att kunna bli medlem likt andra länder gjort i närheten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Har du någon trovärdig referens för detta? Något annat än RT, tass, sputik eller dylikt?

Med trovärdig menar jag något i stil med Reuters, AP eller dylikt. Länka tack.

Om ett Natoland invaderar ett land kan de inte räkna med Natostöd heller.
Duger "state.gov" eller?
USA är väl med i NATO?

"Since 2014, the United States has committed more than $5.6 billion in total assistance to Ukraine"

"The U.S. Departments of State and Defense (DoD) have committed over $3 billion, in training and equipment to help Ukraine preserve its territorial integrity, secure its borders, and improve interoperability with NATO."

https://www.state.gov/u-s-security-cooperation-with-ukraine/
Citera
2022-03-05, 10:10
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Tror du att man som ett enstaka medlemsland kan ställa villkor för sitt eget medlemskap, t ex att få stå under NATO:s kärnvapenparaply, utan att behöva ha kärnvapen stationerade i medlemslandet? Det tror inte jag.
Självklart kan man det. Det görs redan av flera länder.
Citera
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Finns det någon källa till detta påstående?
Dvs att Nato skulle ha lovat att aldrig expandera in i östeuropa?
Eller är det bara ett rykte?

Jag erkänner att jag kan ha fel. Till skillnad från Putin. Ska leta.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det här är en video som påstås visa hur en rysk helikopter skjuts ner tidigare idag i nordvästra Ukraina:

https://twitter.com/OKhudetska/status/1500027916087971844

Tror ni videon är vad den påstås vara?

Vädret ser ut att stämma med molnen o tidpunkt på dagen.

Snygg träff som får en att tänka på Sovjet o Afghanistan
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodMode
Brutal träff av helikopter. Den sjukaste jag har sett hittills.

https://www.instagram.com/tv/Cat10vEgh4P/?utm_medium=copy_link
Jisses vad härligt, 200 miljoner kr och två grillade ryssar
Citera
2022-03-05, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Desperatsomfan
Några tusen döda soldater är ingenting för ryssen.

Tänk bara hur många MILJONER de förlorade i ww2!

Du kan inte gå tillbaks i tiden så långt. I mer moderna krig så har förlusterna varit mindre och det har inneburit problem. I Afganistankriget förlorade man 10 000 man på 10 år och mammorna åkte till baserna och hämtade hem sina söner.

Dagens ryska arme består av mycket eldkraft som de inte kan träffa rätt med och sen är den skör för förluster.
Citera
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodMode
Brutal träff av helikopter. Den sjukaste jag har sett hittills.

https://www.instagram.com/tv/Cat10vEgh4P/?utm_medium=copy_link

En autentisk video och inget konstigt alls. Så fungerar Stinger-missilen.
Citera
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Konstigt, för här är hela konversationen mellan James Baker och Gorbachev 1990

https://nsarchive.gwu.edu/document/16117-document-06-record-conversation-between

"Not one inch eastward"

Men okej, den tog aldrig plats enligt dig alltså?

Intressant. Jag har inte hört talas om detta samtal tidigare.

Men om man läser sammanfattningen (jag har inte läst hela konversationen) så står det ju att Gorbatjov bara svarar att Sovjet ska tänka över alternativen och återkomma. Det är ju detsamma som att säga att de inte accepterar förslaget. Sovjet har alltså fått erbjudandet (inofficiellt) om att Nato inte ska expandera österut men inte accepterat det. Så vem är det egentligen som har brutit mot ett avtal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in