2022-03-05, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Jag ska ärligt säga att jag tidigare tyckt denna rysshets vara rätt överdriven (även efter invasionen 2014) och trott att det bara är snack. Nu hade jag bevisligen fel och med detta så är det rackarns osäkert vad som kommer att ske. Det känns tyvärr inte som att Putin har några tankar på att sluta offensiven inom en snar framtid, för Putin är det vinst eller förlust. Det finns inget mellanting där Putin anser att nu har det kostat mitt folk och Ukriana för mycket.

Jag är själv förvånad över utvecklingen. Alltid haft en dålig känsla för Putin, men det verkade ju som att han var en socialt anpassad diktator...

Du behöver inte oroa dig för just Ukraina-situationen. Nato går inte in. Det slutar med att ukraina är i spillo, trupperna åker hem, Men vi har fortfarande el och livsviktiga funktioner igång i samhället... och inget tredje världskrig den här gången.
Citera
2022-03-05, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Hemskt av Nato! De borde skicka luftvärnsmissiler tex Stinger och vapen som kan slå ut pansar, tex Javelin och N-LAW.

De sänder ju mängder av sånt redan..
Citera
2022-03-05, 06:46
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Putin kommer inte invadera ett EU-land, hur många gånger ska jag förklara detta?

Det kan bara Putins förvirrade och sjuka hjärna ge svar på.
Citera
2022-03-05, 06:47
Avslutad
Citat:
Hemskt av Nato! De borde skicka luftvärnsmissiler tex Stinger och vapen som kan slå ut pansar, tex Javelin och N-LAW.

och riskera ett kärnvapen krig?

tyvärr är det defensiv hjälp man kan bistå med. offensiv skulle ses som en provokation och kunna ge förödande effekter.
Citera
2022-03-05, 06:48
Medlem
Citat:
De har skickat och en del bör vara framme. De hade ingen brist nu längre. Alla helikoptrar ni ser på Twitter som pangas ned, stinger. Många pansarskott-nlaw pansarvagnar, tyvärr transporterar ryssen pansarskott och annat i sina sjukvagnar, krigsbrott, ja, de bryr sig inte.
Citera
2022-03-05, 06:49
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
och riskera ett kärnvapen krig?

tyvärr är det defensiv hjälp man kan bistå med. offensiv skulle ses som en provokation och kunna ge förödande effekter.

Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
De har skickat och en del bör vara framme. De hade ingen brist nu längre. Alla helikoptrar ni ser på Twitter som pangas ned, stinger. Många pansarskott-nlaw pansarvagnar, tyvärr transporterar ryssen pansarskott och annat i sina sjukvagnar, krigsbrott, ja, de bryr sig inte.
Jag vet, jag var ironisk
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Även logistik är del av kriget. Och de verkar inte ha snurrat till den delen i söder. Sen ligger inte Kharkiv i söder så det är ett dåligt exempel.

Ryssarnas problem, som jag skrev är att det verkar som planeringen var ett hafsverk. Det kan man se på hur flygvapnet agerar. Dessutom har flygvapnet andra problem. Sådana jag trodde man hade löst i Syrien. Den hafsiga planeringen beror nog på att man har trott att ukrainarnas förmåga att försvara sig var låg. Samtidigt försökte man sig på en halshuggnings strategi i början och att man skulle invadera med silkesvantarna på. Dvs försöka att inte skjuta på civila. I grunden har inte ryssarna den förmågan. Deras taktiska bataljoner är gjorda för att spränga saker med artilleri, som inte kan träffa speciellt bra.

Ryssarnas dilemma nu är att de kan säkert kunna ockupera det mesta som man verkligen vill ha. Men armen har fastnat i ett utnötningskrig där det verkar att man vill försöka erövra hela Ukraina men det kommer sluta i att man är fast i ett nytt Afghanistan då man samtidigt utsätts för hårda sanktioner.

Precis vad jag säger, 1. Gardespansararmén är eller ansågs vara ett elitförband. Det är i öster och har inte lyckas med ett skit. Med andra ord är slutsatsen framgång=bra förband lite för enkel eftersom det finns bra förband som helt misslyckats i öster. I norr finns även VDV som kört fast fullkomligt. Det är nog ganska mycket fråga om att i söder kör man inte fast med de ryska uselt underhållna underhållsfordon om man kör bredvid vägen som i öst och i norr. Det möjliggör också manöverkrig istället för att stå och bröta vid en stad.
Citera
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ukrainare protesterar mot ockupationen i staden Novopskov framför en samling rätt bedrövliga ryska soldater i gamla slitna sovjetuniformer. Rent generellt så ser de ryska trupperna bedrövliga ut. Nånstans har de väl elittrupper, men inte mycket av dem man ser i Ukraina.

https://twitter.com/mjluxmoore/status/1499762344469176324?s=20&t=eiLdNK8k_7036R2bzG9sOw

Det där är pro-ryska trupper boendes i de områdena. Tänk hemvärnet. Släng ett getöga på elitsoldaterna i det svenska hemvärnet vid tillfälle.
Citera
2022-03-05, 06:51
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuminousChrome
Jag är själv förvånad över utvecklingen. Alltid haft en dålig känsla för Putin, men det verkade ju som att han var en socialt anpassad diktator...

Du behöver inte oroa dig för just Ukraina-situationen. Nato går inte in. Det slutar med att ukraina är i spillo, trupperna åker hem, Men vi har fortfarande el och livsviktiga funktioner igång i samhället... och inget tredje världskrig den här gången.

Det är väl illa om något, vad säger isåfall att Putin inte ger sig på andra ifall han ser att omvärlden inte bryr sig?
Citera
2022-03-05, 06:51
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whitetommywright
Är man allierad med Ryssland om man inte är med i NATO eller vadå?

Nä, för USA har byggt sitt imperium på att vara hyggliga och sanningsenliga då eller? Det finns inga klart onda och goda i världspolitiken. Bara mer eller mindre pinsamma, och västvärlden är pinsamt löjlig just nu.

FN:141 länder röstade mot Rysslands krig i förrgår. En historisk omröstning.

5 länder har röstat med Ryssland för kriget.
Citera
2022-03-05, 06:52
Bannlyst
Nu börjar Zelenskyj låta desperat och samtidigt bli förbannad på NATO. Bara en tidsfråga innan Ukraina skickar in några missiler in i Polen och skyller på ryssarna, sen är det igång. Den där mannen är farligare för oss än vad Putin är.
Citera
2022-03-05, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Precis vad jag säger, 1. Gardespansararmén är eller ansågs vara ett elitförband. Det är i öster och har inte lyckas med ett skit. Med andra ord är slutsatsen framgång=bra förband lite för enkel eftersom det finns bra förband som helt misslyckats i öster. I norr finns även VDV som kört fast fullkomligt. Det är nog ganska mycket fråga om att i söder kör man inte fast med de ryska uselt underhållna underhållsfordon om man kör bredvid vägen som i öst och i norr. Det möjliggör också manöverkrig istället för att stå och bröta vid en stad.

De är borta. Fullständigt raderade. Det de ansåg publikt vara bäst är raderat. En generalmajor är raderad. Krypskytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in