2022-03-04, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vi diskuterar ju och jag tar fram ämnen som jag finner på nätet. Bland annat försöker jag följa vilka vapen som just nu sänds in i Ukraina och hur dom kommer att påverka.

Just nu ser jag också att Ryssland intensifierar sina bombningar men jag har ingen aning om dom kommer från flyg eller om det är missiler från marken. Centrala Kiev bombarderas inte men utkanterna.
Men länka då med konkreta bevis som styrker det du säger. Bombas det i utkanterna? länka. Friendly fire? länka. Annars går det inte, eftersom folk ljuger så förbannat hårt i tråden
Citera
Medlem
whitetommywrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
Tre personer dog står det här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Annexation_of_Crimea_by_the_Russian_Federation

Det var striderna efteråt runt Donetsk där mestadels militärer och frivilliga dött genom åren.

Där ser man, smidigt. Varför såg man inte det som en rysk geopolitisk strategi att ta över hela världen som folk verkar tro nu då?
Citera
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaginalketchup
Alltså var i helvete köper ryssarna däck nånstans? Galne Gunnar?

Var och varannan bild på övergivet ryskt skrot så är däcken antingen borta eller totalt trasiga.

Läste att någon däcknörd hade tittat på det hela och kommit fram till att de kör på kinesiska kopior av riktiga däck. Det låter som ett skämt men verkar faktiskt vara så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Du verkar svagt begåvad som inte kan räkna ut det själv. Just nu gjorde jag experimentet att låtsas att jag inte redan vet. Det tog då ca 30 sekunder att googla reda på det. Har du inte datorkörkort?

Vad bra, då kan du kanske ge oss länken, så jag kan boka och betala en biljett för priserna du har angett tidigare? Eller är det fortfarande ett problem för dig?
Citera
Avstängd
Fler och fler ukrainare flyr till Sverige. Jan Emanuel gnuggar säker sina händer.
Citera
2022-03-04, 22:55
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Men hur ställer du dig till att länder har rätt att försvara sig? Putte anfaller ett annat land och börjar genast hota med kärnvapen. Då tycker du att vi absolut inte ska hjälpa till för det finna en risk att han faktiskt trycker på knappen.

Otroligt korkat argument. Om Ryssen skulle anfalla Sverige så skulle iallafall jag som svensk uppskatta om vi också fick hjälp från andra länder. Vad menar du med att vi inte har med det att göra? Putte har ju börjat diktera villkor för Sverige. Det blir konsekvenser om vi går med i NATO har han sagt. Ska vi då bara lägga osa platt tycker du?

Om Putte säger att han vill ha Gotland annars skickar han kärnvapen mot Stockholm, ska vi bara ge han Gotland?

Jag har inte sagt något av det. Varför diskuterar ni inte det jag säger istället för att komma upp med paranoida idéer om hur jag tänker? Du kan inte hitta på en massa paranoida och korkade idéer och sedan debunka dem och säga att jag har fel.
Citera
Medlem
sneebeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
En av världens vassaste militär kan vi nog stryka vid det här laget, dom har satsat för mycket på monstervapen i skrämselsyfte och för lite på invasionvapen, det tror jag alla kan konstatera.

Sen att man tar mycket land kan ju ha olika betydelser, antingen vinner man strider eller så är det land ingen egentligen vill ha och därför inte försvarar? Vad spelar det för roll om du sitter med 2000 kvm med värdelösa gräsplättar om dom saknar strategisk betydelse?

Ukraina är över 130 mil långt och 85 mil brett fågelvägen och strider ska kämpas och vinnas på vägen, de är bara inne på 9 dagen än. Ukraina är det största landet i Europa över 50000 km2 större än Frankrike.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whitetommywright
Där ser man, smidigt. Varför såg man inte det som en rysk geopolitisk strategi att ta över hela världen som folk verkar tro nu då?
Crimea var en mycket viktig plats rent militärt.
Nu går ju Ryssarna in över halva Ukraina..
Nu är det krig på riktigt.

Man bombar ju sönder städer och mördar civila i tusentals.
Citera
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whitetommywright
Men varför inget snack om att "Sverige står på tur" den gången? Oblodigt? Konfliktent har väl fortsatt fram till idag?
Ryssland hotade inte Sverige och Finland den gången?
Det är väl främst det som fött det snacket (vilket är osannoiikt)
Citera
2022-03-04, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Men länka då med konkreta bevis som styrker det du säger. Bombas det i utkanterna? länka. Friendly fire? länka. Annars går det inte, eftersom folk ljuger så förbannat hårt i tråden

Jag länkar inte men SVT hade nyheten om att Ryssland bombar Kievs utkanter.

Jag har fler nyheter men tar det i nästa inlägg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Eftersom börskursen kommer vara så låg när börsen väl öppnar antar jag att jag hade gjort på samma sätt. Bara att skriva av den posten som en ren fölust utan att sälja. Sedan om Putin lönnmördas eller på annat sätt störtas kan de här aktierna bli värdefulla igen.

Nja, det kan tyvärr vara evigt förstörda värden. Även det som var sunda företag för två veckor sedan kan ha haft miljarder i kundfordringar som blir värdelösa eller osäkra när andra företag inte kan eller vill betala. Samtidigt kommer bankerna att kräva återbetalning på lån helt automatiskt eftersom balansräkningen inte längre uppfyller låneavtalet.

Det blir kedjereaktioner som löper bland alla företag i Ryssland. Det drabbar såklart även företag i väst i andra hand. Därav att alla börser faller. Men resten av världen kan fortfarande göra affärer med varandra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Snarare en tunna olja att försöka byta till sig mot något användbart. Puttler-Ryssland ger just nu 25 USD rabatt på varje fat olja (det är dryga 20%), men verkar trots det ha svårt att hitta några köpare.
Ingen vill handla av ryssland, alla vet vart pengarna går till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in