2022-03-04, 22:23
Medlem
Sveppss avatar
Känns som att Putin börjar sträcka ut en hand nu, hoppas verkligen att människan som ”skickas in” (det blir nästa steg nu, tror jag) för att ”ta hans hand” inte är en utav alla dessa jävla psykopater som vi är vana att se.

Jag är jävligt tacksam över att Nato, Biden, Kina, EU och alla hållit ihop nu…vilket är egoistiskt. Vi får inte glömma att det VI känner nu (och har känt den senaste veckan) är ingenting i jämförelse med vad många andra invaderade (och grannländer till invaderade) känt sen långt innan vi började skriva allt vad vi tycker och tänker här på Flashback. VI ÄR SÅ TRÖTTA PÅ ATT VÄRLDEN ÄR SÅ HÄR!

Måtte detta ta slut nu. Det går att ”lösa” utan att vi förtrycker och hatar varandra.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Någonting måste ha hänt med Putin rent mentalt.

Jag har följt denne man i snart tre decennier, och han har varit smart, beräknande och inte minst ... alltid vetat och förutspått vad nästa drag ska leda till.

Därför är det han nu gör obegripligt. Är det ett utslag av sjukdom, eller att han vill avsluta allt? Hur som helst lär den konflikt Putin nu skapat leda till hans egna fall, och Rysslands avslut som stormakt för de kommande 100 åren.

Jo han har varit smart. Kommit undan med mycket från det här med att terrorbomba egna ryssar med att spränga bostadshus till att det ganska smärtfritt med Krim.

Det här är väl första gången det inte gått som han tänkt sig. Både vad gäller egna styrkors framgång till omvärldens respons.

Man kan kanske spekulera att det är sjukdom. Kanske cancer och både det och hans ålder gör kanske att han tycker han börjar få ont om tid. Så han gjorde ett förhastat beslut för att nu kunna bli ihågkommen som typ Peter den Store en person som gav Ryssland glans.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
"Russia is struggling to sell oil as buyers flee the stigma, logistical challenges and fears of further sanctions that come with dealing with Moscow in the wake of the Ukraine invasion.

Even without direct sanctions on its energy industry Russia will lose around 1 million barrels per day (bpd) in oil exports"

https://www.themoscowtimes.com/2022/03/04/russia-running-out-of-oil-customers-a76766

Hårt slag för Ryssland som hittills säljer 1 miljon fat olja mindre per dag än vad dom brukar göra.

Ett fat olja kostar väl sisådär 130 dollar så det är ju mycket pengar som försvinner.
Citera
2022-03-04, 22:24
Medlem
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/t6pt92/russian_occupied_areas_of_ukraine_animated_up_to/

Här kan ni se hur mycket mark Ryssarna vunnit dag för dag.
Ukraina är ett stort land, så säg inte att de "misslyckats".
Trots att man är pro-Ukraina måste man kunna erkänna att de inte har det lätt mot en av världens vassaste militär.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag är bara glad att jag slipper se länkar till de dravlet. Eftersom såväl Putler som Lavrov blåljugit, så inbjuder det inte att kolla vad ryska propagandakanaler hävdar!
Nej, precis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
Någon som börjar bunkra än med krislåda?

Gjort i flera år köpa ett gäng konserver att ha i källaren och ta av dom äldsta. Samma med pasta och annat som håller sig länge. Det är ett medborgligt ansvar i min värld att tänka ett steg längre.

Sen behöver man ju inte gå till det extrema eller klassa sig som prepper
Citera
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Jag är själv inte investerad i något bolag på moskva-börsen. Men läst om endel bland annat amerikaner som är det och som säger att dom kommer "sitta lugnt i båten". Värdepapper är ju just värdepapper och kommer vara värdepapper. Blir det total handelsblockad kan ju saker och ting ändras, men det känns osannolikt. Jag befinner mig själv inte i Ryssland och är inte ryss så kan inte avgöra vad det går för tankar där borta.

Men hur ser du som pro-ryss på den framtida ekonmin då? Om det är amerikanare som varit så dumma att de investerat i Ryssland är det ju bara rätt åt dom.

Men jag tänker på de ryska folket som är ju de som primärt kommer få lida för detta. De ryssar jag pratat med gör vad de kan för att komma ut ur landet och de som är i europa nu har beslutat sig för att stanna. Folk börjar redan bli av med jobbet osv och det efter en veckas sanktioner...
Citera
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Varför hetsar du till kärnvapenkrig för? Om du inte vet något om konflikten, låt bli att blanda dig i för du gör inte saken bättre. Du skrämmer rädda människor i onödan.
Det är väl du som nämner kärnvapen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Hemvärn och hemvärn. Ryska värnpliktiga möter en ukrainsk yrkesarmé. 200 000 man mot 169 000. Så kan man inte bedriva anfallskrig. Den ryska missbedömningen är enorm även om de givetvis klarar av att skjuta och bomba sönder folks hem. Militärt så befinner sig ryssarna i en extremt svår situation.

Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Håller med, lite av ett ”specialförband-”begrepp. Säger inte så mycket. Arméns och flottans spetsnäsor brukar väl dock ses som rätt spetsiga? Eller ja, brukade anses vara det före den ryska tattarkampanjen i Ukraina.

VDV verkar inte direkt ha gjort bländande insatser. Kanske ingen vidare idé att skicka iväg dem på modern variant av lätta brigadens anfall runt Kyiv och hoppas på det bästa. För mig dock ingen större sorg om alla insatta förband ur vår gamla potentiella fiende 76. LLD utplånats, vilket verkar vara fallet.

Ja klart ryssarna har bra förband.

Hela anfallet mot Ukraina verkar vara

1 Hafsverk -Hur länge planerade Ryssarna innan anfallet? Flygvapnet verkar ha planerat i mindre än en vecka.

2 Vad trodde de om Ukrainarnas försvarsvilja? Gick de på sin egen propaganda? Nu var Ukrainarnas försvarsvilja ett frågetecken. Men om man inte vet så räkna med det värsta?

De verkar dock ha de bättre styrkorna i söder.
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Just det. Om "normalnivån" hade legat i 9% idag och Ryssland varit 20 ggr högre så hade Ryssland nu legat på 180 % ränta. Sug på den.

Det blir ju jättekonstigt att snacka om "normalnivå" när det gäller styrränta. Rysk styrränta har legat under 4% och svensk på 9%.
Citera
2022-03-04, 22:25
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är väl du som nämner kärnvapen?

Gå in med trupper i Ukraina kommer leda till världskrig, är detta för komplicerat?
Citera
2022-03-04, 22:25
Avslutad
Hålls en stor PRO rysk protest marsch i Belgrad just nu. Dom serbiska mongolerna är verkligen helt sjuka i huvudet.

Det är dessa alltså som ska in i EU?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in