2022-03-04, 21:54
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Ja, generellt. Men Ukraina har många stridsvana veteraner och bland världens specialförband ligger medelåldern på 35-45 år ungefär. Men du har helt rätt i att både ledning och motivationen hos soldaterna inte är bra. Ukraina har ju dessutom blivit tränade av USA, Sverige etc. etc. bra länge nu.

Men alla luftburna trupper är väl inte direkt specialförband?

Är de på filmen så kallade Spetsnaz?

Jag kommer ihåg från den gamla Sovjettiden då de hade gigantiska övningar och släppte enorma mängder fallskärmssoldater och mindre fordon från plan. Mera som luftburet infanteri.

USA:s luftburna är väl heller inte i närheten av Navy Seals och Gröna Baskrarna?
Citera
Avslutad
Känns inte som att ryssludren tar en millimeter på norrsidan.
Enda dom tar är lite landsbygt och enstaka vägar runt Krym.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Rysstrollen får åka till Kreml och ta betalningen i 2:an. Pengar finns inte efter nästa vecka. Byteshandel blir det.

Och matpaket från Eritrea.
Citera
Medlem
Hej Svenskar idag stängde Putin ner den sista ryska kanalen som va helt ärliga och kunde prata ut. Så jag vill ba säga till er ..hej då. Bara om ni får nån gång rysk fånge döda honom inte direkt....han är kanske inte den ryska direkt fascisten .....heja Sverige
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Man får hoppas på två saker:

1) Det tar fler år än Putin har kvar i livet.

2) Den som tar över efter Putin är mer av en pragmatiker än Putin har varit.
Det är väl trevligt med positiva tankar men efterträdaren kommer mest troligt att vara än mer bitter på väst än Putin efter allt hat och provocerande. Man får lösa detta snabbt nu eller så sluter sig Ryssland och blir en farlig diktatur.

Vad hjälper det då NATO tydligt visat att Ryssland alltid kommer att vara fienden eller ett slaktat land. Folk här i tråden försöker var "pragmatisk", fungerar inte. Fast du kanske menar medgörlig och dansar efter USA ljuva musik men det leder ju till inbördeskrig och ett slaktat land vilket är det egentliga målet för väst (USA), lättare att plundra. Ryssland ska upphöra att existerar men lustigt nog faller ju då NATO:s existensberättigande bort också. Möjligen kan NATO pyssla med fredsbevarande styrkor i forna Ryssland och EU får skicka bistånd tills vi står på knäna.

Vad jag ser komma om nu detta inte spårar ur med kärnvapenkrig. De flesta vid makten idag är ju bäst-före datum sedan lång tid utgånget, dom är ruttna och snart döda. Människor som inte har något att leva för har ungdomars öden i sin hand, skrämmande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Man tog Krim så enkelt så troligen blev Putin övermodig. Han bad underrättelsetjänst och militär att utarbeta en plan, och ange hur stora resurser som behövdes för en blixattack som skulle ta 5 dagar. Efter mycket grundligt arbete och utredande lades planen fram och den 18 januari cirka fattades beslutet. Det gällde bara först att inte irritera Kina som ville få ut mesta möjliga av sin djävla vinterolympiad.

Planen fallerade. Ni förstår väl att huvuden måste rulla. Vem skall Putin egentligen skylla på när underrättelsetjänst och militär överskattade sin egen förmåga och samtidigt underskattade Ukrainas försvarsvilja.

Tror ni jag dragit dom 5 dagarna ur röven? På sociala medier säger fångatagna soldater, även några fallskärmsjägare, att uppdraget beräknas vara över på 5 dagar.

Vilka huvuden skall rulla?

Ryssarna har alltid varit sina egna värsta fiender.

Om Putin bestraffar sina egna gubbar, så följer han en gammal rysk tradition. Skjut alltid av folk i de egna leden, när det skiter sig.

Undvik självkritik, förbättra ingenting, lär dig ingenting. Det är totalt onödigt att växa och utvecklas. Men se till att skjuta av losers och kritiker, så känns allt bättre.
Citera
2022-03-04, 21:55
Medlem
erwynns avatar
Ser ut som UA satsat rejält på att blockera framfarten i städerna nu med hedgehogs till höger och vänster. Äntligen. Påtalade detta tidigt, de urbana striderna kommer vara mardröm och UA bör göra allt för att minska framkomligheten på varenda relevant gata. RPG kommer skörda fint när vagnarna måste sakta ner och rada upp sig
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Ska försöka måla lite (har några år i försvarsmakten och såhär hade jag betett mig)

Min teori här, tänk dig att du sitter i ett stridsfordon 10 km bak i kön. Det är du och 10 andra i din grupp plus två förare. Du åkte på övning, plötsligt så börjar ni röra på er och du får skarp ammo. Du har noll motivation och vill egentligen bara hem till sängen och käka en solid mcdonalds och ragga på damen du spanat in hemma.

Kolonner stannar upp (spräng fordon längst fram, några andra har kört fast på sidan av vägen nr dom försökte få det ur vägen men det vet inte du). Det går en timme, två timmar. Du äter lite av maten du fått med dig, dricker lite vatten. Någon slår på utsidan av fordonet och säger ut med er, försvarsställning! Okej, du och polarna går ut, gör en igelkott och väntar. Kallt som fan ute, -5 grader. Det går en timme. Två timmar. Ni börjar röra på er och försöker göra lite åkerbrasor. Det har gått 6 timmar sen ni lämnade fordonet (säg 10 timmqr från att kolonen stannade nu totalt). Fan skit I det här, vi sätter oss i fordonet igen. På med värmen föraren! Skitkallt ju! Luften är tjock av dieselrök och du mår lite dåligt. Timmarna går, 12 timmar till. 24 timmar. Först tar vattnet slut. 12 timmar senare maten. Du är nu törstig som fan, maten är slut och plötsligt dör värmen och fordonet. Soppan är slut. Det finns några tankbilar men dom är 500 meter bak. Ni kan gå med 20 liters dunkar men det räcker till värme i en timme. Inte värt det. Myteriet är fan inte långt bort då, alternativt så går du till en närliggande stad, bryter dig in i en matbutik, blir påkommen av en grupp arga ukrainska kvinnor som påminner om din mamma. Du skäms, du vill bara hem, du vet inte varför du är här och du vill inte vara här. Då är det nog otroligt nära att kasta ditt vapen och bli krigsfånge.

Kan ligga i något i det du skriver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ryssland måste mobilisera och kalla in folk. Som jag skrev tidigare. Den stående ryska armén inklusive värnpliktiga består bara av 280 000 och man har invaderat Ukraina med 200 000. Mot dessa ställs Ukrainas stående armé på 169 000 av vilka 75% är yrkessoldater (ryssarna har mest värnpliktiga). Utöver det har Ukraina mobiliserat så mycket de bara kan.

Jag menar om nu nån undrar varför det går trögt för ryssarna... Nån i Moskva tänkte uppenbarligen inte igenom detta!

Det ryska mobiliseringssystemet har inte fungerat under de senaste 30? åren.
Citera
2022-03-04, 21:56
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Du har säkert jättebra koll.

Vilka verktyg har den ryska centralbanken tänker du? Man höjde styrräntan med 111% inom en grisblink.

Jag vet att den ryska centralbanken har väldigt mycket rispapper i böckerna, det var därför jag nämnde det.

Frågan till dig är om varför för din läsförståelse är så genuint kass och hur den ryska centralbanken ska kunna omsätta tex den stora andelen kinesiska obligationer.

Vem vill/kan köpa dessa?
Prata gärna i procentenheter blir fånigt och sensationsaktigt om du ska skriva 111% istället för att de höjde styrräntan från 9.5% till 20%

När löptiden går ut på obligationen får kinesiska centralbanken betala tillbaka beloppet man lånat, tror inte de nödvändigtvis behöver likvidera dem på en gång men finns säkert banker eller företag i Kina som är intresserade. Löptiden brukar vara 5 eller 10 år vanligvis. Sedan har Ryssland byggt upp en valutareserv i form av guld till ett värde av 630miljarder USD. Detta är huvudbufferten vad det verkar för att finansiera kriget.
Senast redigerad av twoeggs 2022-03-04 kl. 21:59.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
En lastbil har ju last av t ex ammunition eller drivmedel, och i sammanhanget kan det vara på sin plats att erinra om att i brist på ammunition och drivmedel så blev Rommels pansarkår stående, och därför förlorade han även kriget.
Det kan SOF ta ut med pv-robot eller p-skott.
Citera
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
SVT lämnar Ryssland efter den nya lagen när de inte får ljuga längre! Bra.

Bert Sundström vågade inte vara kvar i Ukraina när det smällde. Då skickades han för att fortsätta ljuga om Putin i Ryssland. Nu får han åka hem.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/mork-rida-av-censur-bert-sundstrom-reser-hem-fran-moskva
Ryssland släpper inte in honom, om jag inte missförstått.
Med sina nya toklagar med 15 års fängelse för den som säger sanningen så låter det oavsett som ett klokt val att västjournalister inte åker tillbaka till Moskva. Tyvärr, eftersom det skapar ett nytt slutet land, Nordkorea 2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in