2022-03-04, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Ukraina har sagt att de ska slakta krigsfångar som grisar. Har du inte hört?

Ingen som hört
Citera
2022-03-04, 21:27
Medlem
En tanke slog mig. Hur hade det blivit ifall NATO skulle gått all-in mot Vitryssland och eliminerat dem ur spelet, och sen bara stå still där och se?
Citera
2022-03-04, 21:28
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
BBC angav följande möjligheter :

"Why has the convoy stalled? Several reasons could explain why the huge column, which includes armoured vehicles, tanks, and towed artillery, has stopped its advance on the capital. They include logistical problems, unexpected Ukrainian resistance, and low morale among Russian troops"

https://www.bbc.com/news/world-europe-60596629
Jag hoppas att det beror på att de unga soldaterna känt av ilskan/förtvivlan från de ukrainska civilbefolkningen och att de unga soldaterna saboterar det hela inifrån ...

Man har ju hört en del historier om hur civilbefolkning ställer sig framför tanksen ... sant eller falskt vet jag ej ...

Nu stod det också på CNN:s hemsida att det kan bero på en sprängd bro och på attacker mot konvojen ... men när jag försökte drilla ned till artikeln så fanns det ingen text om det ....
Tack! Får nog konstatera att det förblir ett mysterium tillsvidare.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Varför skulle det bli det?
Tänk ett varv till.
Det kanske är vissa länder i väst som får det jobbigt.
Världens största land klarar sig nog utan HM och IKEA.

Världens största land som inte klarar av att vara självförsörjande på toapapper?
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jo, jag har sett det där. Däremot verkar den film som illustrerade detta vara fake.

Jag hoppas Ukrainarna har litet moralisk resning när det kommer till detta. De Ryska soldaterna är inte de största bovarna i det här dramat.

Den största boven är Putin och ingen annan.

Men visst, jag kan ha fel.

Men hur vet du det?
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Appropå hur väl sanktioner funkar mot Ryssland...

Ryssland är tydligen nr 3 i världen på producera vete. Det hade jag inte kunnat tro:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/International_wheat_production_statistics

De lär överleva länge. Men jag undrar hur det är med inflationen... Folk försöker nog handla för sina rubler nu skulle jag tro.
Senast redigerad av Madagascar 2022-03-04 kl. 21:35.
Citera
Medlem
Driftstopps avatar
Av bilderna att döma som florerar på diverse sidor är ryska soldaterna väldigt unga. Ca 20-25 år gissar jag.

jag vet inte hur många militärfordon jag scrollat igenom på twitter, men men det är flera hundra fordon som övergivits av ryssarna. Däck problem, att de bränt upp den, eller helt enkelt bombat fordonet.
Det är kostsamt.
Citera
2022-03-04, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Här är ännu mer utanför Kyiv.

https://mobile.twitter.com/UAWeapons/status/1499753637731614725?cxt=HHwWioC-uZn_mNApAAAA

Här finns bra skrot. Ukrainas flaggskepp

https://www.thedrive.com/content/2022/03/Frigate-Ukraine-Scuttled.jpg?quality=85&width=1440&quality=70
Citera
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det var visst nån väsentlig bro som saknades också. Om man nu kan lita på nån i den här soppan.
En bro känns ganska "digital" och verifierbar från NATO-satelliter. Antingen finns den där eller inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
Putin fortsätter med att blocka youtube, twitter osv. Precis som planerat enigt Putin. Hur många år tar det innan Putin förvandlat Ryssland till ett nytt Nordkorea?
Man får hoppas på två saker:

1) Det tar fler år än Putin har kvar i livet.

2) Den som tar över efter Putin är mer av en pragmatiker än Putin har varit.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SS70
Kunde man inte ha använt en eller två på den långa konvojen i avskäckande syfte, eller kan det vara något annat kommande som du påtalar, vad kan det vara måntro?
De är för dyra för att slösas bort på några lastbilar.

Ukrainska SOF genomför nattliga räder mot konvojen.
Citera
2022-03-04, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Enligt CNN har Ukraina lyckats slå ut en del fordon i konvojen vilket då stoppar upp ordentligt...

Ingen konvoj som på riktigt oroar sig för sitt liv står still i en veckas tid. Kan mycket väl börjat så men nu tror jag snarare det handlar om slut på soppa / ej möjligt att få fram mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in