2022-03-04, 17:36
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Å fan..varför har nato toppmöte hela tiden..varför satsar tyskarna 1000 miljarder helt plötsligt på försvaret..varför skall sverige satsa 30 mijlarder på försvaret.om Rysslands arme är så värdelös..
Helt bakvänt ju.

Varför svarar du inte på frågan om vad det är som skall hända ”snart”? Det kan väl inte vara så att du bara trollar?
Citera
2022-03-04, 17:37
Medlem
Massmedias avatar
Man kan vara djupt orolig för vad som kommer att ske med civilbefolkningen i Ukraina framöver.

Putin hade antagit ett mycket snabbt övertagande av Ukraina via en sorts blitzkrieg. Tidtabellen var (ungefär):
- Lördag 26/2 ta över Kiev och avsätta regeringen
- Torsdag 3/3 (efter ca en vecka) ha kontroll över åtminstone hela östra Ukraina (öster om linjen Vinnytsia-Korosten)

Verkligheten har blivit en helt annan. Invasionsstyrkan har kört fast. Ryska soldater dödas eller kapitulerar. Ukraina bjuder mycket större motstånd än väntat. Det andra bekymret för Putin är att västvärlden har enats i extremt starka sanktioner, samt stor påfyllning av nödvändiga vapen till Ukraina. Efter en dryg vecka har Ryssland bara tagit mycket små områden. Den största staden som Ryssarna har lyckats ta över hittills är Kherson, som är Ukrainas 17:e största stad. Det är som att Ryssland efter 8 dagar i krig mot Sverige bara skulle ha lyckats ta över Halmstad.

Redan i söndags rapporterades det om Putins ökande frustration. Detta ledde också till att han beslutade aktivera landets strategiska kärnvapen som hot mot väst. Inne i Ukraina har det lett till att han beordrar fruktansvärda bombningar mot civila bostadsområden:

Borodyanka: https://pbs.twimg.com/media/FM2I4RPXIAUaJgt?format=jpg&name=large
Chernihiv: https://essentialcosmeticshop.com/wp-content/uploads/2022/03/Russia-still-stalled-in-Ukraines-north-heavy-shelling-in-Kyiv.jpg
Kharkiv: https://static.timesofisrael.com/www/uploads/2022/03/000_324B23B.jpg

Man kan vara mycket orolig för att Putin kommer att beordra mycket kraftigare destruktion mot civila områden i frustration över den långsamma framryckningen.
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forcod
Såg en film idag på utslagna, brinnande militärfordon, troligtvis ryska, med döda soldater runtomkring. Vissa brann fortfarande. De (troligtvis) ukrainska soldaterna plockade förnödenheter och kanske pengar från de döda soldaterna. En skymf. Men förståeligt, det är ju krig. Får därutöver höra från kontakter att det tyvärr sker en del övergrepp, våldtäkter, mord från båda sidor.

Nej fy fan. Mina tankar går till alla inblandade som offras för sina ledare och för sina länder.

Det är ledarna som ska väck, inte soldaterna eller civilbefolkningen.

Finns inga trevliga krig, hat bygger hat från båda sidor. Många Ukrainare och Ryssar kommer att dö, "friendly fire" kommer att ske. Detta krig är helt onödigt. Putin borde ha stannat hemma istället för att låta både ryssar och ukrainare dö i hans krig.
Citera
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude
Irak 2003, Serbien 1997.

Hur är det källa på att det är Demokraternas militära gren?
Citera
2022-03-04, 17:39
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Varför skulle de inte?

Pga Ukrainskt luftvärn.

Man ser ju inte mycket rapporter om flyganfall eller luftlandsättningar längre. De flygbombade något bostadsområde inatt, men mycket mer bevänt verkar det inte vara med Ivans fronflyg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Ni går verkligen på vad som helst. Det räcker med att nån slänger upp en länk - "Ryssar äter barn, två uppätna i Kharkov", "Putin planerar att införa dödsläger för ukrainska pensionärer", "Mobila krematorier - det dör 10 000-tals ryska soldater om dagen - krematorierna hinner inte med" - ni bara "FY FAN VAD HEMSKT".

Ni är patetiska. Hade ni inte varit så farliga just nu så hade man kunnat skratta och peka, men nu utgör ni en kollektiv fara för oss normala.

Vi lever i en sinnessjuk period, där de som styr mer och mer lär sig att de kan säga precis vad fan som helst och den allt mer urkorkade populasen kommer bara att tugga i sig. Det är riktigt jävla otäckt.

Den ryska militären är oorganiserad och det råder en kaotisk krigssituation i hela landet. Tiotusentals ryska soldater befinner sig i Ukraina. Är otänkbart att 11 av dessa soldater har begått våldtäkter på den civila befolkningen? Tror du att även röda arméns våldtäkter på civila tyskar, ukrainare m.m. är påhittat?
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Varför skulle de inte?
Ukraina har fått massvis med supermoderna SAMs av USA. De har hittills plockat allt i luften som ryssen har kommit med.
Citera
2022-03-04, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Hur är det källa på att det är Demokraternas militära gren?

Dom bombar alltid självständiga länder.

Men som ex. I Syrien tordes dom inte göra ett skit, då kom ryssarna dit och avslutade kriget - 16.

Annars hade vi haft 300k blattar hit varje år.

Tacka Putler.
Citera
2022-03-04, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
De gjorde samma när de gick mot Berlin 1944-45. Finns en bok, "Stalins hämnd". Fy fan för ryssar.

Djur, dags att börja hugga händer av ryska krigsfångar .

Vissa Djur förstår bara en typ av ”kommunikation”.
Citera
2022-03-04, 17:41
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det går att få en viss sorts metformin som är vätskedrivande och även inflammationshämmande. Metformin har positiva egenskaper.

Något fel på Putin är det, vi får grubbla vidare.

Kanske kan hälsan bli ett skäl för Putin att hoppa av den här kampanjen. Inte så dumt. Min läkare säger osv.....
Citera
Medlem
Jag bor I England, men blir det krig så kommer jag hem o strider för er. Fuck putin 🤙
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gobigorgohome
okej, jag försökte iaf räkna antal lasbilar/bilar/pansarvagnar som är på den så kallade 6 mil långa konvojen, och jag fick det då till ungefär 160 st.

nu vet inte jag hur lång varje lastbil/bil/pansarvagn är,
men 6 mil låter jävligt förlångt iaf

Märkligt nog fick jag ungefär samma resultat, men då räknade jag med en lucka om 50 meter och längd på fordom om 30 meter. Frågan är hur stor luckan är, och givetvis hur långa fordonen är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in